dc.contributor.author | Tucholska, Kinga | |
dc.contributor.author | Tucholska, Stanisława | |
dc.date.accessioned | 2014-05-24T16:51:56Z | |
dc.date.available | 2014-05-24T16:51:56Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.issn | 1427-969X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4615 | |
dc.description.abstract | The study refers to a problem of temporal competence in shy youth. The research question was: Whether and what differences in the level and the structure of temporal competences are in the group of young people with various level of shyness? The group of 286 (F–178, M–108) aged
15–18 years was tested. The Shyness Questionnaire by W. R. Crozier and The Temporal Competences Questionnaire by Z. Uchnast and K. Tucholska were applied. The analysis of results
obtained allows to state that the shy youth has significantly lower level of temporal competence in
general. They suffer from the lack of acceptance of their past and present situation, and deficit in
prospective approach. The results of conducted research may direct the therapeutic work with shy
people on the issues of their openness to various dimensions of psychological time. It should be
noticed that the essence of shyness is not only in the lack of social or communicative competences
but also it is connected with the lack of basic competences in psychological time experience. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.subject | shyness | en |
dc.subject | temporal competence | en |
dc.title | Nieśmiałość a kompetencje temporalne młodzieży | pl_PL |
dc.title.alternative | Shyness and temporal competence in youth | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 45-64 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Stanisława Tucholska -Katedra Psychologii, Wyższa Szkoła Biznesu w Nowym Sączu | pl_PL |
dc.references | Beer J. (2002), Implicite Self-Theories of Shyness, „Journal of Personality and Social Psychology”, 83(4), 1009–1024. | |
dc.references | Borecka-Biernat D. (1996), Lęk a zachowanie nieśmiałe nastolatków w sytuacji ekspozycji
społecznej, „Psychologia Wychowawcza”, 5, 418–426. | |
dc.references | Borecka-Biernat D. (1998), Poziom samooceny a zachowanie nieśmiałe młodzieży
w sytuacji ekspozycji społecznej, „Zdrowie Psychiczne”, 1–2, 66–83. | |
dc.references | Borecka-Biernat D. (2001), Zachowanie nieśmiałe młodzieży, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków. | |
dc.references | Carducci B. (2008), Nieśmiałość. Nowe odważne podejście, Wydawnictwo Znak, Kraków. | |
dc.references | Cheek J., Buss A. (1981), Shyness and Sociability, „Journal of Personality and Social
Psychology”, 41 (2), 330–339. | |
dc.references | Crozier W. R. (1995), Shyness and Self-esteem in Middle Childhood, „British Journal of
Educational Psychology”, 65, 85–95. | |
dc.references | Crozier W. R. (2000), Shyness and Relationships: Continuity and Change, [w:] Shyness. Development, Consolidation and Change, ed. W. R. Crozier, Routledge, Londyn, 1–21. | |
dc.references | Crozier W. R., Birdsey N. (2002), Shyness, Sensation Seeking and Birth-order Position,
„Personality and Individual Differences”, 35, 127–134. | |
dc.references | Dzwonkowska I. (2002), Relation of Shyness and Sociability to Self-Esteem and Loneliness, „Polish Psychological Bulletin”, 33, 39–42. | |
dc.references | Dzwonkowska I. (2003), Nieśmiałość i jej korelaty, „Przegląd Psychologiczny”, 46(3),
307–322. | |
dc.references | Harwas-Napierała B. (1979), Nieśmiałość dziecka, Wydawnictwo UAM, Poznań. | |
dc.references | Harwas-Napierała B. (1982), Nieśmiałość a funkcjonowanie młodzieży szkolnej w różnym wieku, „Problemy Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne”, 3–4, 3–4. | |
dc.references | Harwas-Napierała B. (1995), Nieśmiałość dorosłych: geneza – diagnostyka – terapia,
Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań. | |
dc.references | Januszewsk a E. (2000), Nieśmiałość a poziom lęku u dzieci w młodszym wieku szkolnym,
„Przegląd Psychologiczny”, 43(4), 481–496. | |
dc.references | Koydemir S., Demir A. (2008), Shyness and Cognitions: An Examination of Turkish University Students, „Journal of Psychology”, 142(6), 633–644. | |
dc.references | Kulik A., Kulik A. (2003), Obraz siebie nieśmiałych nastolatków na tle przemian w Polsce, [w:] Studia z psychologii w KUL, red. P. Francuz, M. Grygielski, W. Otrębski, 11, Wyd.
KUL, Lublin, 263–277. | |
dc.references | Kulik A., Szewczyk L. (2003), Temperamentalne aspekty nieśmiałości nastolatków,
„Roczniki Psychologiczne”, 6, 59–75. | |
dc.references | Monroe A., Gorsky J., Collins T., Berger P. (1989), Shyness and Sociability
Reexamined: A Multicomponent Analysis, „Journal of Personality and Social Psychology”,
57(5), 904–915. | |
dc.references | Mounts N. S., Valentiner D. P., Anderson K. L., Boswell M. K. (2006), Shyness, Sociability, and Parental Support for the College Transition: Relation to Adolescents’ Adjustment, „Journal of Youth and Adolescence”, 35(1), 1–10. | |
dc.references | Muris P., Rassin E., Franken I., Leemreis W. (2007), Psychometric Properties of the Behavioral Inhibition Scale in Young Adults, „Journal of Individual Differences”, 28(4),
219–226. | |
dc.references | Paulsen E., Bru E., Murberg T. A. (2006), Passive Students in Junior High School: The
Associations with Shyness, Perceived Competence and Social Support, „Social Psychology
of Education”, 9, 67–81. | |
dc.references | Pilkonis P. (1977a), Shyness, Public and Private, and Its Relationship to Other Measures of Social Behavior, „Journal of Personality”, 45, 585–595. | |
dc.references | Pilkonis P. (1977b), The Behavioral Consequences of Shyness, „Journal of Personality”, 45,
596–611. | |
dc.references | Pilkonis P. (1977b), The Behavioral Consequences of Shyness, „Journal of Personality”, 45,
596–611. | |
dc.references | Skorny Z. (1965), Dziecko jest nieśmiałe, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 10, 6. | |
dc.references | Tucholska K. (2007b), Kompetencje temporalne jako wyznacznik dobrego funkcjonowania.
Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin. | |
dc.references | Tucholska S. (2007a), Kwestionariusz N autorstwa W. Ray Croziera do badania młodzieży,
Katedra Psychologii Ogólnej KUL [maszynopis]. | |
dc.references | Tyszkowa M. (1978), Osobowościowe podstawy syndromu nieśmiałości, „Psychologia
Wychowawcza”, 3, 230–242. | |
dc.references | Tyszkowa M. (1993), Nieśmiałość i zahamowanie, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red.
W. Pomykało, Fundacja Innowacja, Warszawa, 457–459. | |
dc.references | Uchnast Z., Tucholska K. (2003), Kompetencje temporalne – metoda pomiaru, „Roczniki
Psychologiczne”, 6, 131–150. | |
dc.references | Umecka M., Tucholska S. (2009), Zachowania zaradcze młodzieży nieśmiałej, „Przegląd
Psychologiczny”, 52(3), 263–276. | |
dc.references | Zimbard o P. G. (2002), Nieśmiałość. Co to jest i jak sobie z nią radzić?, PWN, Warszawa. | |
dc.references | Zinczuk J. (2003), Nieśmiałość dziecka jako czynnik zagrażający rozwojowi kompetencji
emocjonalnej, [w:] Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa, red. A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchew, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 133–147. | |