Show simple item record

dc.contributor.authorSerraller Calvo, Amelia
dc.date.accessioned2023-03-03T08:56:30Z
dc.date.available2023-03-03T08:56:30Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46168
dc.description.abstractAs a journalistic genre, reportage is determined by the context in which it is produced but, unlike news, it does not depend on current events.For this reason, the reporter is not obliged to be brief and has a vocation for style. This is the case of Ryszard Kapuściński (Pińsk, 1932-Warsaw, 2007), who was the correspondent of the communist-era Polish Press Agency in Latin America between 1967 and 1972, when the Latin American literary boom was at its peak.After this experience, the reporter returned several times to the New Continent. What if the main Latin American influence on Kapuściński was actually the style, exploring a new genre, the so-called Magical Journalism?en
dc.description.abstractComo género periodístico, el reportaje está determinado por el contexto en el que se crea, pero a diferencia de las noticias, no depende de la actualidad.Por tanto, el reportero no está obligado a la brevedad y tiene vocación de estilo. Este es el caso de Ryszard Kapuściński (Pińsk, 1932-Varsovia, 2007), corresponsal de la Agencia de Prensa Polaca en tiempos de la República Popular de Polonia en América Latina, entre 1967 y 1972, cuando el boom literario latinoamericano estaba en su apogeo. pico.Después de esta experiencia, el reportero regresó varias veces al Nuevo Continente. Y si la principal influencia latinoamericana en Kapuściński fue realmente el estilo, el descubrimiento de un nuevo género, el llamado ¿periodismo mágico?es
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMagic Realismen
dc.subjectgenreen
dc.subjectliterary journalismen
dc.subjectobjectivityen
dc.subjectfictionen
dc.titleRyszard Kapuściński y su relación con el realismo mágico: vasos comunicantespl
dc.title.alternativeRyszard Kapuściński and his relationship with magical realism: communicating vesselsen
dc.title.alternativeRyszard Kapuściński y su relación con el realismo mágico: vasos comunicanteses
dc.typeArticle
dc.page.number61-87
dc.contributor.authorAffiliationUniversidad Complutense de Madrid Facultad de Filología: Madrid, Comunidad de Madridpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesKapuściński Ryszard, Busz po polsku, Czytelnik, Varsovia 1980.pl
dc.referencesKapuściński Ryszard, Cesarz. Czytelnik, Varsovia 2007.pl
dc.referencesKapuściński Ryszard, Imperium. Agora, Varsovia 2008.pl
dc.referencesKapuściński Ryszard, Jeszcze dzień życia, Czytelnik, Varsovia 2000.pl
dc.referencesKapuściński Ryszard, Kirguiz schodzi z konia. Iskry, Varsovia 1974.pl
dc.referencesKapuściński Ryszard, Podróże z Herodotem, Znak, Cracovia 2004.pl
dc.referencesKapuściński Ryszard, Szachinszach, Czytelnik, Varsovia 2002.pl
dc.referencesKapuściński Ryszard, Wojna futbolowa, Czytelnik, Varsovia 2001.pl
dc.referencesBravo Víctor, Magias y maravillas en el continente literario. Casa de Bello, Caracas 1991.pl
dc.referencesCarpentier Alejo, El reino de este mundo. Alianza, Madrid 2004pl
dc.referencesDomosławski Artur, Kapuściński: Non-Fiction. Galaxia Gutenberg - Círculo de Lectores, Barcelona 2010.pl
dc.referencesGarcía Márquez Gabriel, El otoño del patriarca. Libro De Bolsillo, Barcelona 2010.pl
dc.referencesGarton Ash Timothy, Historia del presente: ensayos, retratos y crónicas de la Europa de los noventa. Tusquets, Barcelona 2000.pl
dc.referencesGarton Ash Timothy, “La polémica creatividad de Kapuściński”, El País, 12 de marzo de 2010, p. 33. (Traducción: María Luisa Rodríguez Tapia).pl
dc.referencesGonzález de la Aleja Manuel, Ficción y Nuevo Periodismo en la obra de Truman Capote. Ediciones Universidad de Salamanca 1990.pl
dc.referencesHorodecka Magdalena. Zbieranie głosów. Sztuka opowiadania Ryszarda Kapuścińskiego, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.pl
dc.referencesHutnikiewicz Artur, Od czystej formy do literatury faktu. Wiedza Powszechna, Varsovia 1988.pl
dc.referencesKąkolewski Krzysztof, Vocablo „Reportaż”, [en:] Alina Brodzka, Mirosława Puchalska, Małgorzata Semczuk, Anna Sobolewska y Ewa Szary-Matywiecka, Słownik literatury polskiej XX wieku, tomo II. Ossolineum, Wrocław 1992, ss. 930-935.pl
dc.referencesMikołajewski Jarosław y Kapuściński Ryszard, Sentymentalny portret Ryszarda Kapuścińskiego. Zapiski szpitalne. Wydawnictwo Literackie, Cracovia 2008.pl
dc.referencesMuñoz Molina Antonio, Memoria y ficción, [en:] José María Ruiz Vargas, Claves para la memoria. Trotta, Madrid 1997, pp. 57-66.pl
dc.referencesNowacka Beata, Magiczne dziennikarstwo: Ryszard Kapuściński w oczach krytyków. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.pl
dc.referencesNowacka Beata y Ziątek Zygmunt, Kapuściński: Una biografía literaria. Bibliópolis, Madrid 2010.pl
dc.referencesNowacka Beata y Ziątek Zygmunt, Literatura „non-fiction”. Czytanie Kapuścińskiego po Domosławskim. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.pl
dc.referencesOviedo José Miguel, Historia de la literatura hispanoamericana 4: De Borges al presente. Alianza, Madrid 2012.pl
dc.referencesSerraller Amelia, Cenizas y fuego. Crónicas de Ryszard Kapuściński. Amargord, Madrid 2018.pl
dc.referencesSerraller Amelia, ¿Literatura o periodismo? La recepción de la obra de Ryszard Kapuściński. Universidad Complutense de Madrid, 2015.pl
dc.referencesSerraller Amelia, “Ryszard Kapuściński and the fierce debate on Magical Journalism”, Konteksty Kultury. Cracovia, nº. 2022, pp. 395-406.pl
dc.referencesÚslar Pietri, Arturo, Letras y hombres de Venezuela. Monte Ávila, Buenos Aires 1998.pl
dc.contributor.authorEmailameserra@ucm.es
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.65.04
dc.relation.volume65


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0