Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMatusiak, Eliza
dc.date.accessioned2023-03-03T08:56:36Z
dc.date.available2023-03-03T08:56:36Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46176
dc.description.abstractAudio literature, both fictional (radio dramas) and documentary (documentary broadcasts, features) deals with the theme of the Shoah. The discourse of postmemory treats the victims and the survivors; it also gives voice to the second generation of survivors and Shoah researchers. The aim of this paper is to analyze selected works of audio art about the Holocaust in relation to their genre specificity and to identify thematic fields, which are located on the periphery of radio narratives. The aim is to answer the question about the reasons for the decentralization of the indicated themes. The research method is the analysis of the content of specific titles of radio plays and features – it’s dramaturgy and construction.en
dc.description.abstractLiteratura audialna, zarówno fikcjonalna (słuchowiska radiowe), jak i dokumentalna (audycje dokumentalne, feature’y) podejmuje temat Zagłady. Dyskurs postpamięci traktuje o ofiarach i ocalałych, oddaje też głos drugiemu pokoleniu ocalałych i badaczom Zagłady. Celem artykułu jest analiza wybranych dzieł sztuki audio o Holocauście pod kątem ich specyfiki gatunkowej oraz wskazanie pól tematycznych, które znajdują się na peryferiach narracji radiowych. Ma to na celu odpowiedź na pytanie o przyczyny decentralizacji wskazanych tematów. Metodą badawczą jest analiza treści konkretnych tytułów słuchowisk radiowych oraz cech ich dramaturgii i konstrukcji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectradio dramaen
dc.subjectradio featureen
dc.subjectHolocausten
dc.subjectpostmemoryen
dc.subjectaudio literatureen
dc.subjectsłuchowiskopl
dc.subjectreportaż radiowypl
dc.subjectZagładapl
dc.subjectpostpamięćpl
dc.subjectliteratura audialnapl
dc.titlePeryferia narracji w zagładowych opowieściach audialnychpl
dc.title.alternativeThe periphery of narration in Holocaust audio storiesen
dc.typeArticle
dc.page.number223-245
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, ul. Pomorska 171/173, 91-404 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBachura Joanna, Język adaptacji radiowej w słuchowisku „Od siódmej rano”, [w:] Dwa teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej, red. Elżbieta Pleszkun-Olejniczakowa, Joanna Bachura, Aleksandra Pawlik, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011, s. 365–380.pl
dc.referencesBachura Joanna, Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowiska radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.pl
dc.referencesBachura-Wojtasik Joanna, Przywrócić obecność. Holokaust i Żydzi w wybranych artystycznych audycjach radiowych Marii Brzezińskiej, „Narracje o Zagładzie” 2021, nr 7, s. 194–210. https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.11pl
dc.referencesBachura-Wojtasik Joanna, Matusiak Eliza, Brzmienie Holocaustu. O reprezentacjach Zagłady w sztuce radiowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.pl
dc.referencesBachura-Wojtasik Joanna, Matusiak Eliza, „Już nie Żydowica, a ocalona”. Kobiety w Holocauście z perspektywy radiowych narracji artystycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.pl
dc.referencesBardijewska Sława, Słuchowisko jako tekst słowno-dźwiękowy, [w:], Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.pl
dc.referencesBłoński Jan, Biedni Polacy patrzą na getto, „Tygodnik Powszechny” 1987, nr 2, za: https://sprawiedliwi.org.pl/sites/default/files/attachment_85.pdf [dostęp: 24.06.2022].pl
dc.referencesBurzyńska Anna, Usłyszeć Zagładę: słuchowiska Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i Zofii Posmysz, [w:] Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej: w radiu, red. Jacek Kopciński, Wydawnictwo PAN, Warszawa 2016, s. 83–91.pl
dc.referencesCzapliński Przemysław, Zagłada jako wyzwanie dla refleksji o literaturze, „Teksty Drugie” 2004, nr 5, s. 9–22.pl
dc.referencesDalej jest noc. Losy Żydów w wybranych powiatach okupowanej Polski, t. 1–2, red. Barbara Engelking, Jan Grabowski, Centrum Badań nad Zagładą PAN, Warszawa 2018.pl
dc.referencesde Beauvoir Simone, Druga płeć, przekł. Gabriela Mycielska, Maria Leśniewska, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014.pl
dc.referencesDeKoven Ezrahi Sidra, Holokaust a zmieniające się granice sztuki i historii, przekł. Marcin Michalski, [w:] Reprezentacje Holokaustu, red. Jerzy Jarniewicz, Marcin Szuster, Instytut Książki, Kraków–Warszawa 2014, s. 255–273.pl
dc.referencesForecki Piotr, Po Jedwabnem. Anatomia pamięci funkcjonalnej, IBL PAN, Warszawa 2018.pl
dc.referencesGross Jan Tomasz, Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka, Pogranicze, Sejny 2000.pl
dc.referencesGross Jan Tomasz, Sąsiedzi i inni. Prace zebrane na temat Zagłady, Austeria, Kraków 2018.pl
dc.referencesGross Jan Tomasz, Strach. Antysemityzm w Polsce tuż po wojnie. Historia moralnej zapaści, Znak, Kraków 2008.pl
dc.referencesHelman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.pl
dc.referencesHirsch Marianne, Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory, Harvrad University Press, Cambridge–Massachusetts–London 1997.pl
dc.referencesHirsch Marianne, The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture after the Holocaust, Columbia University Press, New York 2012.pl
dc.referencesHopfinger Maryla, Żukowski Tomasz, Opowieść o niewinności. Kategoria świadka Zagłady w kulturze polskiej (1942–2015), IBL PAN, Warszawa 2018.pl
dc.referencesJones Adam, Gender Inclusive: Essays on Violence, Men, and Feminist International Relations, Routledge Publishers, Londyn 2009.pl
dc.referencesJones Adam, Genocide: A Comprehensive Introduction, Routledge Publishers, Londyn 2006.pl
dc.referencesJones Adam, New Directions in Genocide Research, Routledge Publishers, Londyn 2012. https://doi.org/10.4324/9780203698327pl
dc.referencesJones Adam, The Scourge of Genocide: Essays and Reflections, Routledge Publishers, Londyn 2013. https://doi.org/10.4324/9780203494011pl
dc.referencesKarathanasopoulou Evangelia, An Examination of the Concept of Intimacy in Radio Studies, Combining Mainstream and Non Mainstream Theories and Practices, 2014, http://sure.sunderland.ac.uk/id/eprint/6792 [dostęp: 24.06.2022].pl
dc.referencesKarolak Sylwia, Utwory o matkach i córkach. Kobiece narracje postmemorialne, „Politeja” 2015, nr 4(35), s. 171–187. https://doi.org/10.12797/Politeja.12.2015.35.13pl
dc.referencesKarwowska Bożena, Ciało. Seksualność. Obozy Zagłady, Universitas, Kraków 2009.pl
dc.referencesKlimczak Kinga, Reportaż radiowy o krzywdzie i cierpieniu, Primum Verbum, Łódź 2011.pl
dc.referencesKremer S. Lillian, Women’s Holocaust Writing: Memory and Imagination, University of Nebraska Press, Londyn 2001.pl
dc.referencesKrupa Bartłomiej, Opowiedzieć Zagładę. Polska proza i historiografia wobec Holocaustu (1987–2003), Universitas, Kraków 2013.pl
dc.referencesMichalak Katarzyna, Przeciwko „zglobalizowanej obojętności”. Reportażysta radiowy wobec problematyki uchodźczej, [w:] Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa, red. Bogumiła Fiołek-Lubczyńska, Monika Worsowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 255–269.pl
dc.referencesOlechowska Paulina, Krzywda i zadośćuczynienie – indywidualne doświadczenia wojny i okupacji bohaterów reportaży nominowanych i nagrodzonych w konkursie o Polsko-Niemiecką Nagrodę Dziennikarską, „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2017, nr 3, s. 61–79.pl
dc.referencesOstrowska Joanna, Obca ofiara – figura prostytutki obozowej i jej wyparcie w dyskursie poholokaustowym, [w:] Auschwitz i Holocaust. Dylematy i wyzwania polskiej edukacji, red. Piotr Trojański, Wydawnictwo PMA-B, Oświęcim 2008, s. 285–292.pl
dc.referencesOstrowska Joanna, Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej, Marginesy, Warszawa 2018.pl
dc.referencesProwincja noc. Życie i zagłada Żydów w dystrykcie warszawskim, red. Barbara Engelking, Jacek Leociak, Dariusz Libionka, IFiS PAN, Warszawa 2007.pl
dc.referencesRingelheim Joan, The Split between Gender and the Holocaust, [w:] Women in the Holocaust, red. Dalia Ofer, Lenore Weitzmann, Yale University Press, New Haven 1998, s. 340–350.pl
dc.referencesRingelheim Joan, The Unethical and the Unspeakable. Women and the Holocaust, „Simon Wiesenthal Center Annual” 1984, nr 1, s. 69–87.pl
dc.referencesStachyra Grażyna, Komunikowanie emocji w nocnych rozmowach radiowych w świetle paradygmatu analizy konwersacyjnej, „Forum Lingwistyczne” 2017, nr 4, s. 55–66.pl
dc.referencesSulej Karolina, Rzeczy osobiste. Opowieść o ubraniach w obozach koncentracyjnych i zagłady, Czerwone i Czarne, Warszawa 2020.pl
dc.referencesUbertowska Aleksandra, „Niewidzialne świadectwa”. Perspektywa feministyczna w badaniach nad literaturą Holokaustu, „Teksty Drugie” 2009, nr 4, s. 214–226.pl
dc.referencesUbertowska Aleksandra, Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holokaustu, Universitas, Kraków 2007.pl
dc.referencesVrzgulova Monika, Holocaust in Women’s Lives: Approaching a Slovak Oral History Archive, [w:] Women and the Holocaust: New Perspectives and Challenges, red. Andrea Pető, Louise Hecht, Karolina Krasuska, IBL PAN, Warszawa 2015.pl
dc.referencesWaxman Zöe, Kobiety Holocaustu, przekł. Joanna Bednarek, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2019.pl
dc.referencesŻukowski Tomasz, Wielki retusz. Jak zapomnieliśmy, że Polacy zabijali Żydów, Wielka Litera, Warszawa 2018.pl
dc.referencesŻukowski Tomasz, Zmiana reguł komunikacji: „Sąsiedzi” Jana Tomasza Grossa, [w:] Debaty po roku 1989. Literatura w procesach komunikacji w stronę nowej syntezy (2), red. Maryla Hopfinger, Zygmunt Ziątek, Tomasz Żukowski, IBL PAN, Warszawa 2017, s. 263–285.pl
dc.contributor.authorEmaileliza.matusiak@filologia.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.65.12
dc.relation.volume65


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0