Show simple item record

dc.contributor.authorLaskowska, Iwona
dc.contributor.authorWieteska, Stanisław
dc.contributor.authorJuszczyk, Sławomir
dc.date.accessioned2023-03-28T14:37:30Z
dc.date.available2023-03-28T14:37:30Z
dc.date.issued2023-03-27
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46430
dc.description.abstractThe purpose of the article/hypothesis: In recent years, there has been a noticeable and dynamic development of micromobile equipment intended for the transport of people. These types of vehicles are known as personal transport equipment (PTE). Like any road vehicle, PTE can also cause numerous accidents and collisions. A natural consequence of damage related to the use of PTE is posing the question about securing the interests of the aggrieved parties. Considering the above, the aim of this paper is to present the role of civil liability insurance for users of personal transport equipment in the context of claims related to the use of this type of vehicles and to provide a brief description of insurance products available on the market. The paper presents the following thesis: although the regulations do not oblige PTE users to have a civil liability insurance policy, a wide catalogue of adverse events related to the PTE use requires the popularisation of insurance protection for users of this type of vehicles. Such insurance protection should cover: equipment users, renters, sellers, and operators, as well as households.Methodology: The paper is theoretical and analytical in its nature. In addition to the review of the available literature, the existing offer of voluntary insurance for PTE users is also analysed.Results of the research: Insurance addressed to users of personal transport equipment is a relatively new product on the market and still few insurance companies have it in their offer. PTE users can utilise their civil liability insurance often being part of their home insurance in their private life, which offers protection in the event of damage to third parties. One of the solutions leading to the dissemination of insurance protection could be a proposal of insurance tailored to the type of risk and short-term use associated with this kind of equipment (e.g. travel-type insurance).en
dc.description.abstractCel/hipoteza: W ostatnich latach zauważalny jest dynamiczny rozwój urządzeń mikromobilnych, przeznaczonych do transportu osób. Tego rodzaju pojazdy określa się mianem urządzeń transportu osobistego (UTO). Jak każdy pojazd drogowy, także i UTO mogą powodować liczne wypadki i kolizje. Naturalną konsekwencją szkodowości związanej z wykorzystaniem UTO jest postawienie pytania o zabezpieczenie interesów poszkodowanych. Mając powyższe na uwadze za cel niniejszego opracowania przyjęto przybliżenie roli ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej użytkowników urządzeń transportu osobistego w kontekście szkodowości związanej z użytkowaniem tego rodzaju pojazdów oraz krótką charakterystyką dostępnych na rynku produktów ubezpieczeniowych. W pracy postawiono tezę: mimo iż przepisy nie zobowiązują kierujących UTO do posiadania polisy komunikacyjnej OC, szeroki katalog niekorzystnych zdarzeń związanych z użytkowaniem urządzeń transportu odpowiednio wymaga upowszechnienia ochrony ubezpieczeniowej użytkowników tego rodzaju pojazdów. W polu ochrony ubezpieczeniowej powinni się znaleźć: użytkownicy, wypożyczający sprzęt, sprzedawcy, operatorzy a także gospodarstwa domowe.Metodyka: Opracowanie ma charakter teoretyczno-analityczny. Obok przeglądu dostępnej literatury przeanalizowano również dostępną na rynku ofertę dobrowolnych ubezpieczeń adresowanych do użytkowników UTO.Wnioski z badań: Ubezpieczenie dedykowane posiadaczom urządzeń transportu osobistego jest stosunkowo nowym produktem na rynku i jeszcze niewiele towarzystw ubezpieczeniowych posiada je w swojej ofercie. Użytkownicy urządzeń transportu osobistego mogą korzystać z posiadanych ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym, zawieranych głównie przy ubezpieczeniach domów i mieszkań, stanowiącym zabezpieczenie na wypadek wyrządzenia szkody osobom trzecim. Jednym z rozwiązań prowadzących do upowszechnienia ochrony ubezpieczeniowej mogłaby być propozycja ubezpieczeń dostosowanych do rodzaju ryzyka oraz krótkiego charakteru użytkowania sprzętu (np. ubezpieczeń na czas przejazdu).pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;37pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectinsuranceen
dc.subjectsharing economyen
dc.subjectcivil liabilityen
dc.subjectpersonal transport equipmenten
dc.subjectrisken
dc.subjectmicromobilityen
dc.subjectubezpieczeniapl
dc.subjectekonomia współdzieleniapl
dc.subjectodpowiedzialność cywilnapl
dc.subjecturządzenia transportu osobistegopl
dc.subjectryzykopl
dc.subjectmikromobilnośćpl
dc.titleUbezpieczenie odpowiedzialności cywilnej użytkowników urządzeń transportu osobistego (UTO) jako element ochrony uczestników sharing economypl
dc.title.alternativeCivil Liability Insurance for Users of Personal Transport Equipment (PTE) as an Element of Protection for Sharing Economy Participantsen
dc.typeArticle
dc.page.number69-83
dc.contributor.authorAffiliationLaskowska, Iwona - Faculty of Economics and Sociology, Department of Insurance, University of Lodzpl
dc.contributor.authorAffiliationWieteska, Stanisław - Jan Kochanowski University in Kielce Branch in Piotrków Trybunalskipl
dc.contributor.authorAffiliationJuszczyk, Sławomir - Warsaw University of Life Sciences, Institute of Economics and Financepl
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesAct of 11 September 2015 on insurance and reinsurance activity (Journal of Laws of 2015, item 1844.pl
dc.referencesBanaszek M. (2016), Sharing economy as an alternative direction of urban development, "Social Economy", No. 1/2016, http://dx.doi.org/10.15678/ES.2016.1.04pl
dc.referencesBelk R. (2014), You are what you can access: sharing and collaborative consumption, Online Journal of Business Research, pp. 1595-1600, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.001pl
dc.referencesCurtis S. (2021), Business model patterns in the sharing economy, Sustainable Production and Consumption, Vol. 27, https://doi.org/10.1016/j.spc.2021.04.009pl
dc.referencesDrozdalski L. (2021), Scooter insurance, https://rankomat.pl/nieruchomosci/ubezpieczenie-hulajnogi [Accessed: 02.04.2021].pl
dc.referencesDuszczyk M, (2019a), Vehicles for minutes will flood Polish cities, "Rzeczpospolita", July 17, 2019.pl
dc.referencesDuszczyk M.(2019b), New regulations will kill the business on scooters, "Rzeczpospolita", August 12, 2019.pl
dc.referencesDuszczyk M. (2019c), There are already the first victims of the fierce scooter war, "Rzeczpospolita", September 6, 2019.pl
dc.referencesDuszczyk M. (2019d), Bus and scooter combined in one application, "Rzeczpospolita", December 12, 2019.pl
dc.referencesGajewski J., Paprocki W., Pieriegud J. (2019), Electromobility in Poland against the background of European and global trends, CeDeWu, Warsaw.pl
dc.referencesGatzert N., Osterrieder K. (2020), The future of mobility and its impact on the automobile insurance industry, “Risk Management and Insurance Review”, Wiley, https://doi.org/10.1111/rmir.12140pl
dc.referencesGupta P., Chauhan S. (2021), Mapping intellectual structure and sustainability claims of sharing economy research – a literature review, Sustainable Production and Consumption ,Volume 25, pp. 347-362, https://doi.org/10.1016/j.spc.2020.09.006pl
dc.referencesHabibi, M. R., Davidson, A., Laroche, M. (2017), What managers should know about the sharing economy. Business Horizons, pp. 113–121, https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.09.007pl
dc.referencesInsurance Europe (2019), Insuring mobility — today and tomorrow, https://www.insuranceeurope.eu/mediaitem/d51c959d-3b94-4a20-8abc-7ee7406babd0/Insuring%20mobility%20%E2%80%94%20today%20and%20tomorrow.pdf [Accessed 06.04.2021].pl
dc.referencesJanczewski J. (2019), Micromobility - selected problems, "Innovative management in economy and business", No. 1(28)/2019, https://doi.org/10.25312/2391-5129.28/2019_09jjpl
dc.referencesJędrzejewski A. (2020), Micromobility did not succumb to the pandemic, https://smartride.pl/Strefa_Danych/sharingowa-mikromobilnosc-nie-poddala-sie-pandemii-pisze-adam-jedrzejewski/ [Accessed: 29.08.2021]pl
dc.referencesKathan W., Matzler K., Veider V. (2016), The sharing economy: your business model's friend or foe? Business Horizons, pp. 663-672, https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.06.006pl
dc.referencesKnauf S. (2018), Sharing economy as a tool for creating a smart city, Scientific Papers of the Silesian University of Technology, series: Organization and Management, issue 120, p. 145.pl
dc.referencesKoźlak A. (2020), The relationship between the concepts of sharing economy and smart cities: the case of shared mobility and smart transport, International Journal of Sustainable Society, Vol. 12, No. 2, https://doi.org/10.1504/IJSSOC.2020.107894pl
dc.referencesLaukkanen M., Tura N. (2020), The potential of sharing economy business models for sustainable value creation, Journal of Cleaner Production, Volume 253, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120004pl
dc.referencesLe Vine, S., Polak, J. (2015), Introduction to special issue: new directions in shared-mobility research. Transportation 42, pp. 407–411, https://doi.org/10.1007/s11116-015-9603-4pl
dc.referencesŁukaszewicz A., 2019a, Cities have to deal with e-scooters themselves, Rzeczpospolita, October 1, 2019.pl
dc.referencesŁukaszewicz A., 2019b, The user will pay for the abandoned scooter, "Rzeczpospolita", October 21, 2019.pl
dc.referencesNovikova O. (2017), The Sharing Economy and the Future of Personal Mobility: New Models Based on Car Sharing, Technology Innovation Management Review, Vol. 7, Issue 8.pl
dc.referencesAnnouncement of the Marshal of the Sejm of the Republic of Poland of 24 May 2014 on the announcement of the consolidated text of the Act on Disclosure of Economic Information and Exchange of Economic Data (Journal of Laws of 2014, item 1015, as amended).pl
dc.referencesOrlicki M. (2019), Civil liability resulting from the use of personal transport equipment and its insurance, "Prawo Asekuracyjne", No. 4/2019 (101).pl
dc.referencesOtto P. (2019), Cities are trying to tame scooters themselves, "Dziennik Gazeta Prawna", June 24, 2019.pl
dc.referencesPolish Insurance Association (2019), New urban mobility - What does it mean for insurance?, https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2021/03/Nowa-miejska-mobilnosc_co-oznacza-dla-ubezpieczen.pdf [Accessed: 07.04.2021].pl
dc.referencesShaheen S., Chan, N. (2016), Mobility and the Sharing Economy: Potential to Overcome First- and Last-Mile Public Transit Connections, UC Berkeley Transportation Sustainability Research Center, https://doi.org/10.7922/G2862DN3pl
dc.referencesSkibińska R. (2019), It's better on an electric scooter with the OC policy, "Rzeczpospolita", March 21, 2019.pl
dc.referencesSzymaniak P. (2019), A dispute about drunks on one leg, "Dziennik Gazeta Prawna", June 24, 2019.pl
dc.referencesŚmietana K. (2019), City: do not allow e-scooters on the sidewalks, "Dziennik Gazeta Prawna", September 9, 2019.pl
dc.referencesŚmietana K., Otto P. (2019) Elektryczne hulajnogi wcale nie takie eko, „Dziennik Gazeta Prawna” 29 maja 2019 r.pl
dc.referencesUżytkownicy e-hulajnóg gotowi na OC, „Gazeta Ubezpieczeniowa”, 22-28 lipca 2019 r.pl
dc.references(www1) https://www.gov.pl/web/infrastruktura/nowe-przepisy-dotyczace-hulajnog-electric-i-urzadzen-transportu-osobistego [Accessed: 08.04.2021].pl
dc.references(www2) https://rankomat.pl/nieruchomosci/ubezpieczenie-hulajnogi [Accessed: 09.04.2021].pl
dc.contributor.authorEmailLaskowska, Iwona - iwona.laskowska@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailWieteska, Stanisław - s.wieteska@ujk.edu.pl
dc.contributor.authorEmailJuszczyk, Sławomir - slawomir_juszczyk@sggw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.1.37.04
dc.relation.volume1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0