Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCudny, Waldemar
dc.contributor.editorStasiak, Andrzej
dc.date.accessioned2023-04-20T05:54:41Z
dc.date.available2023-04-20T05:54:41Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.citationCudny, W. (2006). Festiwal Dialogu Czterech Kultur jako przykład strategicznego produktu turystycznego dla Łodzi. Turystyka i Hotelarstwo, 10, 117-128.pl_PL
dc.identifier.issn1644-8871
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46774
dc.description.abstractThis paper discusses the impact of cultural events on formation of tourist product of the city of Łódź. Literature-based analysis of the notion of ‘tourist product’ is followed by an outline of the post-1989 economic transformation in Łódź and its implications for cultural institutions in the city. In further section of the paper the author presents the origin and history of the Festival of Dialogue of Four Cultures – the most important festival held in the city since 2002. The analysis showed that after 1989 the cultural life in Łódź had experiences a certain decline. After a few years, however, many new initiatives in the sphere of culture and entertainment have been launched, including various festivals. The Festival of Dialogue of Four Cultures rose to the rank of most important event in Łódź. It aims at promoting dialogue among different nationalities, in particular Poles, Jews, Germans and Russians – the nations that made up the pre-war city of Łódź and which became strongly antagonistic in the aftermath of WW II. The Festival consists of many various artistic events: concerts, exhibitions, theater and ballet performances, circus shows, etc. addressed to a public of very diversified needs and tastes. For some events an admission fees is charged, some others are free of charge thus being available for not well off people. Despite some technical and financial troubles the Festival of Dialogue of Four Cultures became a mark tourist product of Łódź attracting large audience (100,000 spectators attended the 1st festival) including foreigners from, among others, Germany, Israel and Russia. The festival won the title of the Tourist Product of the Year awarded by the Polish Tourist Organization. Considering the involvement of the festival in challenging negative stereotypes, anti-Semitism and xenophobia, the festival fulfils a vital social function. Furthermore, it is an event of considerable economic importance. Actually, such large-scale cultural events support the promotion of the city of Łódź on the tourist market.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesTurystyka i Hotelarstwo;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleFestiwal Dialogu Czterech Kultur jako przykład strategicznego produktu turystycznego dla Łodzipl_PL
dc.title.alternativeThe Festival of Dialogue of Four Cultures as a strategic tourist product of Łódźpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number117-128pl_PL
dc.referencesAltkorn J., 1994, Marketing w turystyce, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGaworecki W.W., 2007, Turystyka, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia PWN, 2008, źródło strona internetowa: http://encyklopedia.pwn.pl/ (styczeń).pl_PL
dc.referencesGinsbert A., 1962, Łódź. Studium monograficzne, Wyd. Łódzkie, Łódź.pl_PL
dc.referencesKaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2002, Produkt turystyczny, Turystyka i Hotelarstwo, 1.pl_PL
dc.referencesKłoskowska A., 1964, Kultura masowa. Krytyka i obrona, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKołodziejczyk A., 1979, Rola elementów kultury w turystyce, Instytut Turystyki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKoter M., Kulesza M., Puś W., Pytlas S., 2005, Wpływ wielonarodowego dziedzictwa kulturowego Łodzi na współczesne oblicze miasta, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., 1994, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wyd. Gebethner i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalczyk A., 2001, Geografia turyzmu, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalewicz K., 2008, Wielkie zmiany 4 kultur, artykuł ze strony internetowej: http://miasta.gazeta.pl (styczeń).pl_PL
dc.referencesMarcinkiewicz C., 2003, Marketing turystyczny, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie, Częstochowa.pl_PL
dc.referencesMedlik S., 1995, Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiddleton V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiech M., 2004, Przemiany funkcjonalne terenów przemysłowych (w granicach kolei obwodowej), ŁTN, Łódź.pl_PL
dc.referencesRapacz A., 1994, Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy i zasady działania, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik wyrazów obcych, 1991, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSułkowski B.,1984, Zabawa. Studium socjologiczne, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.relation.volume10pl_PL
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe