Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻuraw, Paweł
dc.date.accessioned2014-05-29T12:16:42Z
dc.date.available2014-05-29T12:16:42Z
dc.date.issued2014-05-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4691
dc.description.abstractFrom 19th January 2013 there have been changes in the operation of driver training centres due to the legislation regarding vehicle drivers coming into force. Changes related to the conduct of driving schools concern four major areas. The first one is a new form of enrolment on driving courses by candidates for drivers, which is done by using the so-called Profile of Candidate for Driver (PCD) generated by the county authorities. The second aspect is the new formula of the theoretical state examination. The third issue is the introduction of cash registers for the operators conducting drivers’ education. The fourth feature is the introduction of new categories of the driving license, in particular a category including two-wheeled vehicles. The existing regulations, as well as the huge competition in the market, have contributed to the fact that the activity of training of candidates for drivers has been dominated by the principle according to which the service must be performed in a cheap and fast way. It automatically translates into the low quality of training and the disregard of procedural steps associated with it. In practice, the lack of adequate control on the part of the state is the reason for the fact that driving has become an arbitrary function based on ruthless marketing and low-cost services. In this situation, ethical dilemmas arise that, in the author’s opinion, will not necessarily be resolved by the new legal standards for drivers.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym;2
dc.subjectDriver Training Centresen
dc.subjectethical normsen
dc.subjectmanagementen
dc.titleEtyczne determinanty zarządzania ośrodkami szkolenia kierowców w świetle zmian prawnych obowiązujących od 2013 r.pl_PL
dc.title.alternativeEthical Management Determinants of Driver Training Centres in the Light of the Legal Changes Applicable from 2013en
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number85-96pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSpołeczna Akademia Nauk, Łódźpl_PL
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBiernat R., Przygotowanie do jazdy, „Szkoła Jazdy” 2013, nr 1 (85).
dc.referencesKodeks etyczny instruktora nauki jazdy, Instytut Transportu Samochodowego, Warszawa 2004.
dc.referencesMultan E., Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie [w:] Zarzą- dzanie w przedsiębiorstwie, red. J.S. Kardas, M. Wójcik-Augustyniak, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.
dc.referencesPiaszczyński M., W. Bachorz, M. Radomski, Wszystkiego najlepszego, ustawo, „Szkoła Jazdy” 2013, nr 1 (85).
dc.referencesRozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców, Dz. U. z dnia 14 wrze- śnia 2012 r., poz. 1019.
dc.referencesUstawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, Dz. U. Nr 108, poz. 908 z 2005 r.; Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 paź- dziernika 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów, Dz. U. Nr 217, poz. 1834 z 2006.
dc.referencesUstawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, Dz. U. Nr 30, poz. 151 z 2011 r.
dc.referencesŻuraw P., Dylematy etyczne instruktora – cz. 3, „Szkoła Jazdy” 2011, nr 10 (70).
dc.referencesŻuraw P., Kodeks etyczny instruktora nauki jazdy – cz. 1, „Szkoła Jazdy” 2011, nr 3 (63).
dc.contributor.authorEmailpawelzuraw@wp.pl
dc.relation.volume17
dc.subject.jelL92
dc.subject.jelM14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord