dc.contributor.author | Śliwerski, Bogusław | |
dc.contributor.editor | Bonar, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Buła, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-05T08:06:38Z | |
dc.date.available | 2023-05-05T08:06:38Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Śliwerski B., Krytycznie o stanie badań i awansów naukowych w pedagogice wczesnoszkolnej, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Kreowanie środowiska uczenia się, J. Bonar, M. Wiśniewska-Kin, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-117-1.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-117-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46950 | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Horyzonty dziecięcych znaczeń. Kreowanie środowiska uczenia się; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | pedagogika wczesnoszkolna | pl_PL |
dc.title | Krytycznie o stanie badań i awansów naukowych w pedagogice wczesnoszkolnej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 13-28 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Teorii Wychowania | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-118-8 | |
dc.references | Adamek I., Bałachowicz J. (red.), (2013), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ariès P. (1995), Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Marabut, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Bakan J. (2013), Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu, tłum. H. Jankowska, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bałachowicz J. (2009), Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A. (red.), (2015), Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo APS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Behnken I. (2006), Die „neue” Kindheitsforschung – zur methodischen Programmatik, http://72.14.207.104/search?q=cache:Id6_1TIg3e0J:www.ucm.sk/FF/Slovensky/Katedry/pedagogika/Behnken.doc+Michael+Sebastian+Honig+&hl=pl&gl=de&ct=clnk&cd=82 (dostęp: 12.08.2006). | pl_PL |
dc.references | Bogacka-Osińska B. (2010), Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bogdanowicz M. (1991), Ćwiczenia grafomotoryczne Hanny Tymichowej usprawniające technikę rysowania i pisania, Harmonia, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.), (1995), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Chromiec E. (2004), Dziecko wobec obcości kulturowej, GWP, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa M., Borowska T. (red.), (1999), Dzieci i młodzież wobec zagrożeń dzisiejszego świata, Eruditus, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.), (2013), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Erenc-Grygoruk G. (2013), Nauczanie języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Filipiak E. (red.), (2015), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce, Akademickie Centrum Kreatywności UKW, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Furedi F. (2008), Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Górniok-Naglik A. (2013), Założone a rzeczywiste funkcje nauczyciela w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo UŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M. (1996), Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, TNOiK, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Griese H. (2001), Nowy obraz dziecka w pedagogice – koncepcja „autosocjalizacji”, [w:] Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Gromkowska-Melosik A. (2007), Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, GWP, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013), Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje i wnioski, Nowa Era, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grzywniak C. (2012), Stymulacja rozwoju dzieci z trudnościami w uczeniu się – nowe tendencje, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Guz S. (2006), Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Jacyno M., Szulżycka A. (1999), Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jakubiak K., Jamrożek W. (red.), (2002), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, t. 2, Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Jundziłł J., Żołądź-Strzelczyk D. (red.), (2002), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Starożytność. Średniowiecze, t. 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Kamińska K. (1999), Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kamińska K. (2007), Nauczyciel wychowania przedszkolnego wobec wielokulturowości, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (red.), (2014), (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D., Bronk D., Malenda A. (red.), (2011), Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kopeć E. (2012), Wiedza pedagogiczna rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Na podstawie badań w powiecie kolbuszowskim, Wydawnictwo KUL im. Jana Pawła II, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Korzeniecka-Bondar A. (2006), Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej jako człowiek budujący. Warunki i możliwości jego kształcenia w uniwersytecie, Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska H. (1997), Edukacja nauczycieli. Konteksty. Kategorie. Praktyki, IBE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lasota A. (2010), Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lewowicki T. (2007a), Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, ITE-PIB, Warszawa–Radom. | pl_PL |
dc.references | Lewowicki T. (2007b), O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE-PIB, Warszawa–Radom. | pl_PL |
dc.references | Magda-Adamowicz M. (2012), Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli klas początkowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Marszałek L. (2013), Duchowość dziecka. Znaczenia – perspektywy – konteksty w pedagogice przedszkolnej, Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Melosik Z. (2009), Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, wyd. 2 poprawione, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Nowicka M. (2010), Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – konceptualizacje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Nowina-Sroczyńska E. (1997), Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne o magicznych dzieciach, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Nyczaj-Drąg M. (2015), Edukacja dzieci w narracjach rodziców z klasy średniej, Wydawnictwo UZ, Zielona Góra. | pl_PL |
dc.references | Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Oelszlaeger-Kosturek B. (red.), (2017), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie – kierunki i perspektywy zmian, t. 10, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Olechowski M. (2012), Kryzys psychologii, psychologia kryzysu, „Psychologia Społeczna”, nr 7 (22). | pl_PL |
dc.references | Ostrach Z. (red.), (2016), Praca przedszkola. Wybrane zagadnienia teoretyczne, praktyczne i organizacyjne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Saner H. (1988), Kinder sind auch Menschen. Formen der Erziehung angesichts der natürlichen Dissidenz des Kindes und der Idee der Menschenrechte, Vortrag anlässlich der Jahresversammlung des Forums Schweizerischer Elternorganisationen (FSEO), Bern, 27.01.1988. | pl_PL |
dc.references | Segiet K. (red.), (2007), Dziecko i dzieciństwo. W kręgu pytań i poszukiwań teoretyczno-badawczych, Książka i Wiedza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Skrzypczak R., ks. (2007), Antychryst w wersji soft, „Rzeczpospolita”, 22–23 grudnia. | pl_PL |
dc.references | Smolińska-Theiss B. (1993), Dzieciństwo w małym mieście, Uniwersytet Warszawski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Smołalski A. (1994), Uspołecznienie szkoły, „Forum Oświatowe”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Smołalski A. (1999), Historyczne podstawy teorii organizacji szkolnictwa w Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Soroka-Fedorczuk A., Nyczaj-Drąg M. (red.), (2015), Doświadczenia zawodowe w narracjach pamiętnikarskich nauczycielek wczesnej edukacji, t. I–II, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra. | pl_PL |
dc.references | Sowińska H. (red.) (2011), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Szacki J. (red.), (1977), Czy kryzys socjologii?, wybór i wstęp J. Szacki, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szewczyk J. (2002), Szkolne obrzędy i rytuały w kontekście mitycznej podróży bohatera, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (1993), Wyspy oporu edukacyjnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (1996), Edukacja autorska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (1998), Jak zmieniać szkołę?, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2002), Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2007), Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, GWP, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2009), Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, WAiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2011), Klinika akademickiej pedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2013), Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2016), Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2017a), Habilitacja. Diagnoza. Procedury. Etyka. Postulaty, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2017b), Prawo dziecka do swoich praw, „Pedagogika Społeczna”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2017c), Meblowanie szkolnej demokracji, Wolters Kluwer, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2018), Turystyka habilitacyjna Polaków na Słowację w latach 2005–2016, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Tischner J. (2000), Myślenie według wartości, Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Uryga D. (2013), Demokracja czy republika? Czas na zmiany w ustroju szkoły, „Ruch Pedagogiczny”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.), (2013), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wielecki K. (2012), Kryzys i socjologia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Witkowski L. (2009), Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty – postacie – pojęcia – próby. Odpowiedź na Księgę Jubileuszową, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Zahorska M. (red.), (2003), Edukacja przedszkolna w Polsce – szanse i zagrożenia, Ekspertyzy, rekomendacje, raporty z badań, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-117-1.02 | |