dc.contributor.author | Klus-Stańska, Dorota | |
dc.contributor.editor | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Bonar, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Buła, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T07:10:07Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T07:10:07Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Klus-Stańska D., Formatowanie dziecka i dzieciństwa. Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-231-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46963 | |
dc.description.abstract | Rozwój jest kategorią o specyficznym sposobie funkcjonowania teoretycznego
na gruncie nauk pedagogicznych i psychologii. W większości przypadków jego rekonstrukcja
semantyczna każe go wiązać z pozytywnie nacechowanymi charakterystykami,
takimi jak: potencjał, rozkwit, spełnienie, polepszenie się, wejście
na wyższy poziom. To zapewnia rozwojowi wysoką pozycję jako potencjalnemu
przedmiotowi zainteresowań badaczy i praktyków, a wśród tych ostatnich zarówno
nauczycieli, jak i diagnostów oraz terapeutów. Ale to również wycisza ewen-
tualne
niepokoje i krytycyzm, niweluje kontrowersje, wygasza krytyczną refleksję. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | edukacja wczesnoszkolna | pl_PL |
dc.subject | psychologia krytyczna | pl_PL |
dc.subject | Michel Foucault | pl_PL |
dc.title | Formatowanie dziecka i dzieciństwa Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 13-31 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki, Zakład Badań nad Dzieciństwem i Szkołą | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-232-1 | |
dc.references | Burman E. (2008), Deconstructing developmental psychology, wyd. 2, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Chaiklin S. (2003), The zone of proximal development in Vygotsky’s theory of learning and school instruction, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.469.5037&rep=rep1&type=pdf (dostęp: 13.09.2017). | pl_PL |
dc.references | Clark A., Moss P. (2001), Listening to Young Children: The Mosaic Approach, National Children’s Bureau, London. | pl_PL |
dc.references | Dahlberg G., Moss P., Pence A. (2013), Poza dyskursem jakości wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny, tłum. K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski M. (2007), Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski M. (2014), Edukacja matematyczna bez matematyki?, [w:] (Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus-Stańska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa M. (2013), Użyteczność pojęcia działań pozornych jako kategorii analitycznej. Egzemplifikacje z obszaru edukacji (i nie tylko), [w:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Flavell J. (1992), Cognitive development: past, present, and future, „Developmental Psychology” nr 28 (6), s. 998–1005. | pl_PL |
dc.references | Foucault M. (1998a), Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Foucault M. (1998b), Trzeba bronić społeczeństwa, Wydawnictwo KR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gawlicz K. (2008), Konstruowanie nieudacznika: praktyki normalizacji i wykluczania w przedszkolu, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” nr 1 (10), s. 37–54, https://opub.dsw.edu.pl/bitstream/11479/28/1/Konstruowanie_nieudacznika_praktyki_normalizacji_i_wykluczania_w_przedszkolu.pdf (dostęp: 12.02.2017). | pl_PL |
dc.references | Hogan D. (2005), Researching ‘the Child’ in Developmental Psychology, [w:] Researching Children’s Experience: Approach and Methods, red. S. M. Green, D. M. Hogan, Sage, London. | pl_PL |
dc.references | Kalinowska A. (2010a), Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kalinowska A. (2010b), Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2013), Myślenie poza diagnozą i ewaluacją. Pytanie o możliwość zmiany logiki tworzącej edukację, „Człowiek – Teraźniejszość – Edukacja” nr 4 (64), s. 71–90. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2015a), Wyjść poza instytucjonalną standaryzację dziecka. Nowe inspiracje teoretyczne dla wczesnej edukacji, „Studia Pedagogiczne” 2015, t. XVIII, s. 15–32. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2015b), Wyjść poza reżim imperatywu rozwojowego. Między inspiracjami Rousseau a wpływem myśli Foucaulta na współczesne studia nad dzieciństwem, „Problemy Wczesnej Edukacji” nr 11 (3), s. 7–22. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2016), Odwrót od rozwoju: kontrowersyjna czy obiecująca zmiana paradygmatu wczesnej edukacji, „Studia Edukacyjne” 2016, nr 38, s. 7–20. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2017), Uwagi do podstawy programowej kształcenia ogólnego (opracowane z ramienia Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN), http://edukacjananowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/UWAGI-DO-PODSTAWY-PROGRAMOWEJ-KSZTA% C5%81CENIA-OG%C3%93LNEGO-DLA-SZKO%C5%81Y-PODSTAWOWEJ.pdf (dostęp: 11.08.2017). | pl_PL |
dc.references | Krauze-Sikorska H. (2006), Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z. (2004), Pedagogiczne zero. Zastosowania problemowe, epistemiczne i magiczne, „Nauka” nr 2, s. 83–104. | pl_PL |
dc.references | Lui C. H., Matthews R. (2005), Vygotsky’s philosophy: Constructivism and its criticisms examined, „International Educational Journal” nr 6 (3), s. 386–399. | pl_PL |
dc.references | Mac Naughton G. (2009), Doing Foucault in Early Childhood Studies. Applying Poststructural Studies, Routledge, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Miller A. (2007), Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie, tłum. N. Szymańska, Media Rodzina, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Morss J. (1996), Growing Critical: Alternatives to Developmental Psychology, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Newman F., Holzman L. (2006), Unscientific Psychology: A Cultural-performatory Approach to Understanding Human Life, Universe Inc., Lincoln, NE. | pl_PL |
dc.references | Nowak-Łojewska A. (2011), Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra. | pl_PL |
dc.references | Nowicka M. (2010), Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – konceptualizacje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Parker I. (1999), Critical psychology: critical links, „Annual Review of Critical Psychology” vol. 1, s. 3–18, http://www.radpsynet.org/journal/vol1-1/Parker.html (dostęp: 7.09.2017). | pl_PL |
dc.references | Parker I. (2007), Revolution in Psychology: Alienation to Emancipation, Pluto Press, London. | pl_PL |
dc.references | Rogoff B. (1990), Apprenticeship in Thinking, Oxford University Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Rutkowiak J. (1995), „Pulsujące kategorie” jako wyznaczniki mapy odmian myślenia o edukacji, [w:] Odmiany myślenia o edukacji, red. J. Rutkowiak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Rybska E. (2017), Przyroda w osobistych koncepcjach dziecięcych – implikacje dla jej nauczania z wykorzystaniem rysunku, Wydawnictwo Kontekst, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Schoenebeck H. (2007), Być i wspierać zamiast wychowywać, Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Shotton J. (1993), No Master High or Low. Libertarian Education and Schooling in Britain 1890–1990, Libertarian Education, Bristol. | pl_PL |
dc.references | Sobierańska D. (2014), Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole?, [w:] (Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus-Stańska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Szczepska-Pustkowska M. (2006), Jak polska szkoła uśmierca dziecięce filozoficzne zmagania ze światem, [w:] Wczesna edukacja między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, D. Klus-Stańska, D. Bronk (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B. (2003), Antypedagogika, czyli o kontestacji pedagogiki końca XX wieku, „Colloquia Communia” nr 2, s. 71–91. | pl_PL |
dc.references | Tokarz T. (2008), Libertariańska krytyka państwowej edukacji, [w:] Państwo a edukacja, red. J. Kochanowicz, T. Tokarz, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Wawrzyniak-Śliwska M. (2013), Nauczycielskie dyskursy autonomii uczniowskiej w edukacji zintegrowanej i we wczesnym nauczaniu języka angielskiego (Analiza porównawcza), niepublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Gdański, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Williams A., Billington T., Goodley D., Corcoran T. (red.), (2017), Critical Educational Psychology, Wiley Blackwell, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewska-Kin M. (2013), Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Zalewska E. (2013), Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Żytko M. (2014), Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, [w:] (Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus-Stańska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-231-4.02 | |