Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFilipiak, Ewa
dc.contributor.editorWiśniewska-Kin, Monika
dc.contributor.editorBonar, Jolanta
dc.contributor.editorBuła, Anna
dc.date.accessioned2023-05-08T08:12:54Z
dc.date.available2023-05-08T08:12:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationFilipiak E., Strategie badań rozwoju i uczenia się dzieci: podejście kulturowo-historyczne, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-231-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46964
dc.description.abstractMetodologiczne problemy badania procesów rozwoju i uczenia się dzieci od wielu już lat interesują zarówno psychologów, jak i pedagogów. Analizując rozwój (zmiany rozwojowe), możemy przyjąć podejście mechanistyczne lub organizmiczne. Decyzja w tym zakresie wyznacza konsekwentnie kolejne kroki badacza, tj. przyjęcie odmiennych założeń, specyfikę określenia badanych zmiennych, wybór metod i procedury badań. Znajduje odzwierciedlenie zarówno na etapie planowania, jak i prowadzenia badań.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofHoryzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectuczenie się dziecipl_PL
dc.subjectedukacja wczesnoszkolnapl_PL
dc.titleStrategie badań rozwoju i uczenia się dzieci: podejście kulturowo-historycznepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number33-45pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Katedra Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji, Laboratorium Zmiany Edukacyjnej – Centrum Badań nad Uczeniem się i Rozwojempl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-232-1
dc.referencesBiercfai Ł. W. (1966), Formirowanije umienija w situacii rieszenija konkrietnoprakticzeskich i uczebnych zadacz, „Woprosy Psichołogii” nr 6.pl_PL
dc.referencesBiercfai Ł. W., Poliwanowa K. N. (1988), Stanowlienije uczebnoj diejatielnosti, [w:] W. Ł. Sztutina, Osobiennosti psichiczeskogo razwitija dietiej 6–7 wozrasta, Moskwa, s. 79–95.pl_PL
dc.referencesBrown A. L., Ferrara R. A. (1994), Poznawanie stref najbliższego rozwoju, [w:] Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów, red. A. Brzezińska, G. Lutomski, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, s. 217–258.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. I. (2000), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. I. (2015), Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju – podstawa projektowania nauczania rozwijającego, [w:] Nauczanie rozwijające według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce, red. E. Filipiak, ArtStudio, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. I., Appelt K., Ziółkowska B. (2016), Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Sopot.pl_PL
dc.referencesBrzeziński J. (1997), Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCukierman G. A., Wiengier A. Ł. (2015), Razwitije uczebnoj samostojatielnosti, Authors Club, Moskwa.pl_PL
dc.referencesDawidow W. W. (1998), Uczebnaja zadacza, [w:] Bolszoj psichołogiczeskij słowar, red. B. G. Mescerakowa, W. P. Zincenko, Piedagogika Press, Moskwa.pl_PL
dc.referencesElkonin D. B. (1989), Izbrannyje psichołogiczeskije trudy, Piedagogika, Moskwa.pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (2012), Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, GWP, Sopot.pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (2015a), Możliwości rozwijania myślenia teoretycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Podejście Lwa S. Wygotskiego, „Studia Pedagogiczne” t. LXVIII, s. 177–190.pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (2015b), Budowanie rusztowania dla myślenia i uczenia się dzieci w perspektywie społeczno-kulturowej teorii Lwa S. Wygotskiego, [w:] Nauczanie rozwijające według Lwa S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka. Od teorii do zmiany w praktyce, red. E. Filipiak, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio | klonowski.eu |, Bydgoszcz, s. 15–39.pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (2018), Cultural-historical theory by Lev S. Vygotsky (CHAT): strategies of studies on children’s learning and development. From theory to change in practice, „Forum Oświatowe” t. 30, nr 2(60), s. 169–182.pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (red.), (2015), Nauczanie rozwijające według Lwa S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka. Od teorii do zmiany w praktyce, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio | klonowski.eu |, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesFilipiak E., Lemańska-Lewandowska E. (2015a), Raport tematyczny z badań. Model nauczania rozwijającego według Lwa S. Wygotskiego we wczesnej edukacji. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio | klonowski. eu |, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesFilipiak E., Lemańska-Lewandowska E. (2015b), Możliwości rozwijania myślenia i uczenia się dzieci poprzez stawianie zadań rozwojowych, [w:] Nauczanie rozwijające według Lwa S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka. Od teorii do zmiany w praktyce, red. E. Filipiak, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio | klonowski.eu |, Bydgoszcz, s. 39–67.pl_PL
dc.referencesGiest H. (2001), Instruction and Learning in Elementary School, [w:] Learning in Classrooms: A Cultural-Historical Approach, red. M. Hedegaard, Aarhus University Press, Aarhus, s. 59–77.pl_PL
dc.referencesGiest H., Lompscher J. (2003), Formation of Learning Activity and Theoretical Thinking in Science Teaching, [w:] Vygotsky’s Theory and Culture of Education, red. V. Ageev, B. Gindis, A. Kozulin, S. Miller, Cambridge University Press, New York, s. 267–289.pl_PL
dc.referencesHedegaard M. (1999), The Influence of Societal Knowledge Traditions, [w:] Learning Activity and Development, red. M. Hedegaard, J. Lompscher, Aarhus University Press, Aarhus, s. 22–51.pl_PL
dc.referencesOrganizacja środowiska narracyjnego i uczenie się poprzez zabawę dzieci w wieku 3–8 lat. Przewodnik dla nauczycieli przedszkoli i nauczania wczesnoszkolnego (2017), Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesPrzetacznik-Gierowska M. (1996), Metodologiczne problemy badania procesów rozwoju, [w:] M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, s. 240–252.pl_PL
dc.referencesShotter J. (1994), Psychologia Wygotskiego: wspólna aktywność w strefie rozwoju, [w:] Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów, red. A. Brzezińska, G. Lutomski, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, s. 13–44.pl_PL
dc.referencesSmykowski B. (2000), Podejście rozwojowe do badania form zachowań, [w:] Z Wygotskim w tle, red. A. I. Brzezińska, seria Nieobecne Dyskursy, cz. VI, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń, s. 137–151.pl_PL
dc.referencesSmykowski B. (2017), Eksperymentalna metoda podwójnej stymulacji w diagnozowaniu gotowości dzieci do uczenia się pod kierunkiem, „Psychologia Wychowawcza” nr 11, s. 19–40.pl_PL
dc.referencesStachowski R. (2002), Lew S. Wygotski – prekursor psychologii o dwóch obliczach, [w:] Lew S. Wygotski. Wybrane prace psychologiczne. II. Dzieciństwo i dorastanie, red. A. Brzezińska, M. Marchow, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, s. 19–40.pl_PL
dc.referencesSzuman S. (1985), Dzieła wybrane, t. 1: Studia nad rozwojem psychicznym dzieci, t. 2: Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie, wybór i oprac. M. Przetacznik-Gierowska, G. Makiełło-Jarża, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTomaszewski T. (1984), Główne idee współczesnej psychologii, Wiedza Powszechna „Omega”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesVygotsky L. S. (1997), Educational Psychology, CRC Press, Boca Raton.pl_PL
dc.referencesWiśniewska M. (2015), Budowanie rusztowania dla myślenia i działania dzieci z trudnościami w uczeniu się: między nadmiarem a niedomiarem wsparcia, [w:] Nauczanie rozwijające według Lwa S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka. Od teorii do zmiany w praktyce, red. E. Filipiak, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio | klonowski.eu |, Bydgoszcz, s. 165–181.pl_PL
dc.referencesWood D. (1995), Społeczne interakcje jako tutoring, [w:] Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, red. A. Brzezińska, G. Lutomski, B. Smykowski, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, s. 214–246.pl_PL
dc.referencesWygotski L. S. (1971), Wybrane prace psychologiczne, red. E. Franus, wybór i przekł. E. Flesznerowa, J. Fleszner, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWygotski L. S. (1989), Myślenie i mowa, przekł. E. Flesznerowa, J. Fleszner, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWygotski L .S. (2002), Wczesne dzieciństwo, [w:] Wybrane prace psychologiczne. II. Dzieciństwo i dorastanie, red. A. Brzezińska, M. Marchow, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, s. 91–131.pl_PL
dc.referencesZak A. (1989), Rozwój myślenia teoretycznego u dzieci w młodszym wieku szkolnym, przekł. A. Ciechanowicz, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZuckerman G. (2003), The Learning Activity in the First Years of Schooling: The Developmental Path Towards Reflection, [w:] Vygotsky’s Theory and Culture of Education, red. V. Ageev, B. Gindis, A. Kozulin, S. Miller, Cambridge University Press, New York, s. 177–199.pl_PL
dc.referencesZuckerman G. (2018), Genetic-modeling experiment: The Elkonin–Davydov educational system. Niepublikowana prezentacja i wykład na Międzynarodowej Konferencji Re-discovering Vygotsky socio-historical-cultural approach to development and education. Reconstruction and historical-methodological tropes. Symposium 1. Developmental approach to education according to Lev S. Vygotsky. From theory to changes in practice, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 19–20.03.2018.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-231-4.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe