dc.contributor.author | Michalak, Renata | |
dc.contributor.editor | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Bonar, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Buła, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T09:14:05Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T09:14:05Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Michalak R., Istota i natura uczenia się dzieci w perspektywie ucieleśnionego poznania, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-231-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46966 | |
dc.description.abstract | Osiągnięcia neuronauk stają się obecnie niezwykle istotnym kontekstem konstruowania
i rekonstruowania teorii uczenia się i rozwoju dzieci. Ważnych i coraz
bardziej znaczących odniesień do namysłu nad istotą i naturą uczenia się
dzieci dostarcza kognitywistyka, która próbuje wyjaśnić działanie umysłu.
W związku z tym w niniejszym artykule podjęto rozważania osadzone w najnowszym
paradygmacie kognitywistyki – embodied-embedded mind. Jednocześnie
należy podkreślić, że zaprezentowane tu przemyślenia i wskazówki do pracy
edukacyjnej nie mają charakteru radykalnego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | uczenie się dzieci | pl_PL |
dc.subject | edukacja wczesnoszkolna | pl_PL |
dc.title | Istota i natura uczenia się dzieci w perspektywie ucieleśnionego poznania | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 63-78 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-232-1 | |
dc.references | Boleyn-Fitzgerald M. (2010), Obrazy naszego umysłu, przekł. Z. Szachnowska-Olesiejuk, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Bruner J. (2006), Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Universitas, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czochańska J. (1995), Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków, Wydawnictwo Folum, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Damasio A. (2005), Tajemnica świadomości, przekł. M. Karpiński, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Eliot L. (2003), Co tam się dzieje?, przekł. K. Puławski, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Farroni T., Pividori D., Simion F., Massaccesi S., Johnson M. H. (2004), Gaze Following in Newborns, „Infancy” nr 5 (1), s. 39–60. | pl_PL |
dc.references | Gallagher S. (2005), How the Body Shapes the Mind, Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Gallese V. (2005), Ucieleśniona symulacja: od neuronów po doświadczenie fenomenologiczne, [w:] Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne, t. 2, red. A. Klawiter, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goddard S. (2004), Odruchy, uczenie się i zachowanie, przekł. T. Śliwowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gopnik A., Meltzoff A., Kuhl P. (2004), Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci, przekł. E. Haman, P. Jackowski, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Grabowska A. (2011), Nowe koncepcje lateralizacji funkcji mózgu, [w:] Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska, A. R. Borkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Hannaford C. (1998), Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł, przekł. M. Szpala, PTK Medyk, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hickok G. (2016), Mit neuronów lustrzanych, przekł. K. Cipora, A. Machniak, Copernicus Center Press, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Hohol M. (2003), Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Copernicus Center Press, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Hohol M. (2011), Matematyczność ucieleśniona, [w:] Oblicza racjonalności. Wokół myśli Michała Hellera, red. B. Brożek, J. Mączka, W. P. Grygiel, M. Hohol, Copernicus Center Press, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Hohol M. (2013), Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Copernicus Center Press, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Hunter B. (2006), Grawitacja a skuteczne uczenie się, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Iacoboni M. (2008), Mirroring People: The New Science of How We Connect with Others, Farrar, Straus & Giroux, New York. | pl_PL |
dc.references | Kapusta A. (2008), Problem intersubiektywności w świetle współczesnej neurokognitywistyki: od neuronów lustrzanych po narrację, „Studia Philosophiae Christianae” t. 44, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Kapusta A. (2009), Cielesność i zaangażowanie w perspektywie epistemologicznej, „Zagadnienia Naukoznawstwa” t. 1 (179), s. 69–106. | pl_PL |
dc.references | Kövecses Z. (2011), Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, przekł. A. Kowalcze-Pawlik, M. Buchta, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lakoff G., Johnson M. (1999), Co kognitywizm wnosi do filozofii, przekł. A Pawelec, „Znak” t. 11, s. 245–263. | pl_PL |
dc.references | Lakoff G., Johnson M. (2010), Metafory w naszym życiu, przekł. T. Krzeszowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lazar S. W., Bush G., Gollub R.L., Fricchione G.L., Khalsa G., Benson H. (2000), Functional Brain Mapping of the Relaxation Response and Meditation, „NeuroReport” nr 11, s. 1581–1585. | pl_PL |
dc.references | Lazar S. W., Kerr C. E., Wasserman R. H., Gray J. R., Greve D. N., Treadway M. T., McGarvey M., Quinn B. T., Dusek J. A., Benson H., Rauch S. L., Moore C. I., Fischl B. (2005), Meditation Experience is Associated with Increased Cortical Thickness, „NeuroReport” nr 16, s. 1893–1897. | pl_PL |
dc.references | Maas V. F. (1998), Uczenie się przez zmysły, przekład zbiorowy, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Meltzoff A. N. (2005), Imitation and Other Minds: The „Like Me” Hypothesis, [w:] Perspectives on Imitation: From Neuroscience to Social Science, red. S. Hurley, N. Chater, MIT Press, Cambridge, MA, t. 2, s. 55–77. | pl_PL |
dc.references | Meltzoff A. N., Moore M. K. (1977), Imitation of Facial and Manual Gestures by Human Neonates, „Science” nr 198 (4312), s. 75–78. | pl_PL |
dc.references | Meltzoff A. N., Williamson R. A., Marshall P. J. (2013), Developmental Perspectives on Action Science: Lessons from Infant Imitation and Cognitive Neuroscience, [w:] Action Science: Foundations of an Emerging Discipline, red. W. Prinz, M. Beisert, A. Herwig, MIT Press, Cambridge, MA, s. 281–306. | pl_PL |
dc.references | Merleau-Ponty M. (2001), Fenomenologia percepcji, przekł. J. Migasiński, M. Kowalska, Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Michalak R. (2008), Uczeń w sytuacji konfliktu poznawczego, [w:] Sytuacje trudne w życiu dziecka, red. M. Cywińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Michalak R. (2015), Learning by Children in the Embodied-Embedded Mind Concept, [w:] The Educational and Social World of a Child Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization, red. H. Krauze, M. Klichowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Michalak R. (2016), Biologia czy kultura mózgu. W poszukiwaniu uwarunkowań działalności edukacyjnej, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” nr 10 (2). | pl_PL |
dc.references | Misztal H., Szepietowska E. M. (2011), Terapia neuropsychologiczna, [w:] Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska, A. R. Borkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Petlak E., Zajacová J. (2010), Rola mózgu w uczeniu się, Wydawnictwo PETRUS, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Pokropski M. (2013), Cielesna geneza czasu i przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Przybysz P. (2009), Refleksja a stopnie poznania społecznego. W stronę kognitywnej koncepcji umysłu społecznego, [w:] Funkcje umysłu, red. M. Urbański, P. Przybysz, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Ramachandran V. S. (2012), Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg?, przekł. A. i M. Binderowie, E. Józefowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Regner A., Masgutowa S. (2009), Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, Continuo, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2008), Mirrors in the Brain: How Our Minds Share Actions and Emotions, Oxford University Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Rose C., Dryden G. (2009), Zabawy fundamentalne, Transfer Learning, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.), (2008), Psychomotoryka, ruch pełen znaczenia, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Spelke E. (2016), Forum, [w:] M. Tomasello, Dlaczego współpracujemy, przekł. Ł. Kwiatek, Copernicus Center Press, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Tomasello M. (2002), Kulturowe źródła ludzkiego poznania, przekł. J. Rączaszek, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Vančová A., Smolianinow A. (2004), Program „Ręka-Mózg”. Neuropsychologiczne interwencje edukacyjne, rehabilitacja i rozwój dzieci z organicznym uszkodzeniem mózgu, Wydawnictwo IRIS, Bratysława. | pl_PL |
dc.references | Varela F. J., Thompson E., Rosch E. (1991), The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience, MIT Press, Cambridge, MA. | pl_PL |
dc.references | Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2010), Psychologia. Kluczowe koncepcje, przekł. J. Kowalczewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-231-4.05 | |