Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMichalak, Renata
dc.contributor.editorWiśniewska-Kin, Monika
dc.contributor.editorBonar, Jolanta
dc.contributor.editorBuła, Anna
dc.date.accessioned2023-05-08T09:14:05Z
dc.date.available2023-05-08T09:14:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationMichalak R., Istota i natura uczenia się dzieci w perspektywie ucieleśnionego poznania, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-231-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46966
dc.description.abstractOsiągnięcia neuronauk stają się obecnie niezwykle istotnym kontekstem konstruowania i rekonstruowania teorii uczenia się i rozwoju dzieci. Ważnych i coraz bardziej znaczących odniesień do namysłu nad istotą i naturą uczenia się dzieci dostarcza kognitywistyka, która próbuje wyjaśnić działanie umysłu. W związku z tym w niniejszym artykule podjęto rozważania osadzone w najnowszym paradygmacie kognitywistyki – embodied-embedded mind. Jednocześnie należy podkreślić, że zaprezentowane tu przemyślenia i wskazówki do pracy edukacyjnej nie mają charakteru radykalnego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofHoryzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectuczenie się dziecipl_PL
dc.subjectedukacja wczesnoszkolnapl_PL
dc.titleIstota i natura uczenia się dzieci w perspektywie ucieleśnionego poznaniapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number63-78pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Edukacji Elementarnej i Terapii Pedagogicznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-232-1
dc.referencesBoleyn-Fitzgerald M. (2010), Obrazy naszego umysłu, przekł. Z. Szachnowska-Olesiejuk, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice.pl_PL
dc.referencesBruner J. (2006), Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Universitas, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzochańska J. (1995), Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków, Wydawnictwo Folum, Lublin.pl_PL
dc.referencesDamasio A. (2005), Tajemnica świadomości, przekł. M. Karpiński, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesEliot L. (2003), Co tam się dzieje?, przekł. K. Puławski, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesFarroni T., Pividori D., Simion F., Massaccesi S., Johnson M. H. (2004), Gaze Following in Newborns, „Infancy” nr 5 (1), s. 39–60.pl_PL
dc.referencesGallagher S. (2005), How the Body Shapes the Mind, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesGallese V. (2005), Ucieleśniona symulacja: od neuronów po doświadczenie fenomenologiczne, [w:] Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne, t. 2, red. A. Klawiter, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoddard S. (2004), Odruchy, uczenie się i zachowanie, przekł. T. Śliwowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGopnik A., Meltzoff A., Kuhl P. (2004), Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci, przekł. E. Haman, P. Jackowski, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesGrabowska A. (2011), Nowe koncepcje lateralizacji funkcji mózgu, [w:] Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska, A. R. Borkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesHannaford C. (1998), Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł, przekł. M. Szpala, PTK Medyk, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHickok G. (2016), Mit neuronów lustrzanych, przekł. K. Cipora, A. Machniak, Copernicus Center Press, Kraków.pl_PL
dc.referencesHohol M. (2003), Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Copernicus Center Press, Kraków.pl_PL
dc.referencesHohol M. (2011), Matematyczność ucieleśniona, [w:] Oblicza racjonalności. Wokół myśli Michała Hellera, red. B. Brożek, J. Mączka, W. P. Grygiel, M. Hohol, Copernicus Center Press, Kraków.pl_PL
dc.referencesHohol M. (2013), Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Copernicus Center Press, Kraków.pl_PL
dc.referencesHunter B. (2006), Grawitacja a skuteczne uczenie się, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIacoboni M. (2008), Mirroring People: The New Science of How We Connect with Others, Farrar, Straus & Giroux, New York.pl_PL
dc.referencesKapusta A. (2008), Problem intersubiektywności w świetle współczesnej neurokognitywistyki: od neuronów lustrzanych po narrację, „Studia Philosophiae Christianae” t. 44, nr 2.pl_PL
dc.referencesKapusta A. (2009), Cielesność i zaangażowanie w perspektywie epistemologicznej, „Zagadnienia Naukoznawstwa” t. 1 (179), s. 69–106.pl_PL
dc.referencesKövecses Z. (2011), Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, przekł. A. Kowalcze-Pawlik, M. Buchta, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M. (1999), Co kognitywizm wnosi do filozofii, przekł. A Pawelec, „Znak” t. 11, s. 245–263.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M. (2010), Metafory w naszym życiu, przekł. T. Krzeszowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLazar S. W., Bush G., Gollub R.L., Fricchione G.L., Khalsa G., Benson H. (2000), Functional Brain Mapping of the Relaxation Response and Meditation, „NeuroReport” nr 11, s. 1581–1585.pl_PL
dc.referencesLazar S. W., Kerr C. E., Wasserman R. H., Gray J. R., Greve D. N., Treadway M. T., McGarvey M., Quinn B. T., Dusek J. A., Benson H., Rauch S. L., Moore C. I., Fischl B. (2005), Meditation Experience is Associated with Increased Cortical Thickness, „NeuroReport” nr 16, s. 1893–1897.pl_PL
dc.referencesMaas V. F. (1998), Uczenie się przez zmysły, przekład zbiorowy, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMeltzoff A. N. (2005), Imitation and Other Minds: The „Like Me” Hypothesis, [w:] Perspectives on Imitation: From Neuroscience to Social Science, red. S. Hurley, N. Chater, MIT Press, Cambridge, MA, t. 2, s. 55–77.pl_PL
dc.referencesMeltzoff A. N., Moore M. K. (1977), Imitation of Facial and Manual Gestures by Human Neonates, „Science” nr 198 (4312), s. 75–78.pl_PL
dc.referencesMeltzoff A. N., Williamson R. A., Marshall P. J. (2013), Developmental Perspectives on Action Science: Lessons from Infant Imitation and Cognitive Neuroscience, [w:] Action Science: Foundations of an Emerging Discipline, red. W. Prinz, M. Beisert, A. Herwig, MIT Press, Cambridge, MA, s. 281–306.pl_PL
dc.referencesMerleau-Ponty M. (2001), Fenomenologia percepcji, przekł. J. Migasiński, M. Kowalska, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMichalak R. (2008), Uczeń w sytuacji konfliktu poznawczego, [w:] Sytuacje trudne w życiu dziecka, red. M. Cywińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesMichalak R. (2015), Learning by Children in the Embodied-Embedded Mind Concept, [w:] The Educational and Social World of a Child Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization, red. H. Krauze, M. Klichowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesMichalak R. (2016), Biologia czy kultura mózgu. W poszukiwaniu uwarunkowań działalności edukacyjnej, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” nr 10 (2).pl_PL
dc.referencesMisztal H., Szepietowska E. M. (2011), Terapia neuropsychologiczna, [w:] Podstawy neuropsychologii klinicznej, red. Ł. Domańska, A. R. Borkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesPetlak E., Zajacová J. (2010), Rola mózgu w uczeniu się, Wydawnictwo PETRUS, Kraków.pl_PL
dc.referencesPokropski M. (2013), Cielesna geneza czasu i przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPrzybysz P. (2009), Refleksja a stopnie poznania społecznego. W stronę kognitywnej koncepcji umysłu społecznego, [w:] Funkcje umysłu, red. M. Urbański, P. Przybysz, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.pl_PL
dc.referencesRamachandran V. S. (2012), Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg?, przekł. A. i M. Binderowie, E. Józefowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRegner A., Masgutowa S. (2009), Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, Continuo, Wrocław.pl_PL
dc.referencesRizzolatti G., Sinigaglia C. (2008), Mirrors in the Brain: How Our Minds Share Actions and Emotions, Oxford University Press, New York.pl_PL
dc.referencesRose C., Dryden G. (2009), Zabawy fundamentalne, Transfer Learning, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.), (2008), Psychomotoryka, ruch pełen znaczenia, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSpelke E. (2016), Forum, [w:] M. Tomasello, Dlaczego współpracujemy, przekł. Ł. Kwiatek, Copernicus Center Press, Kraków.pl_PL
dc.referencesTomasello M. (2002), Kulturowe źródła ludzkiego poznania, przekł. J. Rączaszek, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesVančová A., Smolianinow A. (2004), Program „Ręka-Mózg”. Neuropsychologiczne interwencje edukacyjne, rehabilitacja i rozwój dzieci z organicznym uszkodzeniem mózgu, Wydawnictwo IRIS, Bratysława.pl_PL
dc.referencesVarela F. J., Thompson E., Rosch E. (1991), The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience, MIT Press, Cambridge, MA.pl_PL
dc.referencesZimbardo P., Johnson R., McCann V. (2010), Psychologia. Kluczowe koncepcje, przekł. J. Kowalczewska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-231-4.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe