dc.contributor.author | Jelinek, Jan Amos | |
dc.contributor.editor | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Bonar, Joanna | |
dc.contributor.editor | Buła, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T09:22:29Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T09:22:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Jelinek J. A., Mała astronomia. Wyobrażenia Układu Słonecznego u dzieci 5-letnich, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-231-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46968 | |
dc.description.abstract | Prawidłowe wyobrażenie kulistego kształtu Ziemi, lokalizacji ludzi żyjących na
planecie oraz prawidłowe wyobrażenie ruchu Ziemi i Księżyca wokół Słońca pozwala
wyjaśnić podstawowe zjawiska astronomiczne, takie jak zjawisko dnia
i nocy czy pory roku. Na podstawie tej wiedzy można wyjaśnić także przyczyny
faz Księżyca, cyklicznego ułożenia gwiazdozbiorów na niebie, koniunkcji planet
czy corocznych opadów roju meteorytów. Niestety, dzisiaj dzieci rzadko spoglądają
w niebo. Również samo niebo jest coraz słabiej widoczne. Powodują to stale bardziej
rozświetlone miasta, których łuna uniemożliwia dostrzeganie gwiazd. Mimo to dzieci budują swoją wiedzę o kosmosie, opierając
się na własnych obserwacjach otoczenia, informacjach usłyszanych od dorosłych
oraz przekazach medialnych. Na podstawie zdobytych informacji tworzą własne
wyobrażenia, dzięki którym później uczą się przewidywać zachowania obiektów
niebieskich (np. kolejną fazę Księżyca). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | astronomia | pl_PL |
dc.subject | Układ Słoneczny | pl_PL |
dc.subject | edukacja wczesnoszkolna | pl_PL |
dc.title | Mała astronomia. Wyobrażenia Układu Słonecznego u dzieci 5-letnich | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 93-108 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji, Katedra Pedagogiki Małego Dziecka | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-232-1 | |
dc.references | Bubień A. (1975), O potrzebie ćwiczeń wprowadzających do tematyki o ruchach Ziemi, „Życie Szkoły” nr 9, s. 43–44. | pl_PL |
dc.references | Carey S. (2007), Conceptual Differences Between Children and Adults, „Mind & Language” nr 3, s. 167–181. | pl_PL |
dc.references | Gopnik A., Wellman H. M. (1992), Why the Child’s Theory of Mind Really is a Theory, „Mind & Language” nr 7, s. 145–171. | pl_PL |
dc.references | Gopnik A. (2010), Dziecko filozofem, przekł. M. Trzcińska, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jelinek J. A. (2016a), Konstruowanie reprezentacji astronomicznych u dzieci, „Ruch Pedagogiczny” nr 1, s. 73–81. | pl_PL |
dc.references | Jelinek J. A. (2016b), Teorie wyjaśniające zjawiska astronomiczne dzieci i dorosłych, „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” nr 1, s. 45–52. | pl_PL |
dc.references | Jelinek J. A. (2017), Dziecięca astronomia. Rozumienie dziecięcych wyjaśnień jako punkt wyjścia do organizowania dydaktyki, [w:] Kategorie (nie)obecne w edukacji, red. A. Domagała-Kręcioch, B. Majeranek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 153–176. | pl_PL |
dc.references | Kampeza M., Konstantinos R. (2009), Transforming the Representations of Preschool-Age Children Regarding Geophysical Entities and Physical Geography, „Review of Science, Mathematics and ICT Education” nr 3, s. 141–158. | pl_PL |
dc.references | Kijas Z. (2004), Początki świata i człowieka, WAM, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Knappert J. (1996), Mitologia Indii, Rebis, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Piaget J. (1981), Równoważenie struktur poznawczych, przekł. Z. Zakrzewska, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piaget J. (1992), Mowa i myślenie u dziecka, przekł. J. Kołudzka, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piaget J., Inhelder B. (1989), Psychologia dziecka, przekł. Z. Zakrzewska, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Popper K. (1977), Logika odkrycia naukowego, przekł. U. Niklas, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r., poz. 977. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356. | pl_PL |
dc.references | Samarapungavan A., Vosniadou S., Brewer W. (1996), Mental Models of the Earth, Sun, and Moon: Indian Children’s Cosmologies, „Cognitive Development” nr 11, s. 491–521. | pl_PL |
dc.references | Vosniadou S., Brewer W. (1992), Mental Models of the Earth: A Study of Conceptual Change in Childhood, „Cognitive Psychology” nr 24, s. 535–585. | pl_PL |
dc.references | Vosniadou S., Brewer W. (1994), Mental Models of the Day/Night Cycle, „Cognitive Science” nr 18, s. 123–183. | pl_PL |
dc.references | Wójcicki K. (2016), Jak zacząć patrzeć w gwiazdy?, „Gazeta Wyborcza”, Nauka dla każdego ekstra – Astronomia, nr 1. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-231-4.07 | |