Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJelinek, Jan Amos
dc.contributor.editorWiśniewska-Kin, Monika
dc.contributor.editorBonar, Joanna
dc.contributor.editorBuła, Anna
dc.date.accessioned2023-05-08T09:22:29Z
dc.date.available2023-05-08T09:22:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationJelinek J. A., Mała astronomia. Wyobrażenia Układu Słonecznego u dzieci 5-letnich, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-231-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46968
dc.description.abstractPrawidłowe wyobrażenie kulistego kształtu Ziemi, lokalizacji ludzi żyjących na planecie oraz prawidłowe wyobrażenie ruchu Ziemi i Księżyca wokół Słońca pozwala wyjaśnić podstawowe zjawiska astronomiczne, takie jak zjawisko dnia i nocy czy pory roku. Na podstawie tej wiedzy można wyjaśnić także przyczyny faz Księżyca, cyklicznego ułożenia gwiazdozbiorów na niebie, koniunkcji planet czy corocznych opadów roju meteorytów. Niestety, dzisiaj dzieci rzadko spoglądają w niebo. Również samo niebo jest coraz słabiej widoczne. Powodują to stale bardziej rozświetlone miasta, których łuna uniemożliwia dostrzeganie gwiazd. Mimo to dzieci budują swoją wiedzę o kosmosie, opierając się na własnych obserwacjach otoczenia, informacjach usłyszanych od dorosłych oraz przekazach medialnych. Na podstawie zdobytych informacji tworzą własne wyobrażenia, dzięki którym później uczą się przewidywać zachowania obiektów niebieskich (np. kolejną fazę Księżyca).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofHoryzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectastronomiapl_PL
dc.subjectUkład Słonecznypl_PL
dc.subjectedukacja wczesnoszkolnapl_PL
dc.titleMała astronomia. Wyobrażenia Układu Słonecznego u dzieci 5-letnichpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number93-108pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji, Katedra Pedagogiki Małego Dzieckapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-232-1
dc.referencesBubień A. (1975), O potrzebie ćwiczeń wprowadzających do tematyki o ruchach Ziemi, „Życie Szkoły” nr 9, s. 43–44.pl_PL
dc.referencesCarey S. (2007), Conceptual Differences Between Children and Adults, „Mind & Language” nr 3, s. 167–181.pl_PL
dc.referencesGopnik A., Wellman H. M. (1992), Why the Child’s Theory of Mind Really is a Theory, „Mind & Language” nr 7, s. 145–171.pl_PL
dc.referencesGopnik A. (2010), Dziecko filozofem, przekł. M. Trzcińska, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJelinek J. A. (2016a), Konstruowanie reprezentacji astronomicznych u dzieci, „Ruch Pedagogiczny” nr 1, s. 73–81.pl_PL
dc.referencesJelinek J. A. (2016b), Teorie wyjaśniające zjawiska astronomiczne dzieci i dorosłych, „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” nr 1, s. 45–52.pl_PL
dc.referencesJelinek J. A. (2017), Dziecięca astronomia. Rozumienie dziecięcych wyjaśnień jako punkt wyjścia do organizowania dydaktyki, [w:] Kategorie (nie)obecne w edukacji, red. A. Domagała-Kręcioch, B. Majeranek, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 153–176.pl_PL
dc.referencesKampeza M., Konstantinos R. (2009), Transforming the Representations of Preschool-Age Children Regarding Geophysical Entities and Physical Geography, „Review of Science, Mathematics and ICT Education” nr 3, s. 141–158.pl_PL
dc.referencesKijas Z. (2004), Początki świata i człowieka, WAM, Kraków.pl_PL
dc.referencesKnappert J. (1996), Mitologia Indii, Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesPiaget J. (1981), Równoważenie struktur poznawczych, przekł. Z. Zakrzewska, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiaget J. (1992), Mowa i myślenie u dziecka, przekł. J. Kołudzka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiaget J., Inhelder B. (1989), Psychologia dziecka, przekł. Z. Zakrzewska, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPopper K. (1977), Logika odkrycia naukowego, przekł. U. Niklas, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. z 2012 r., poz. 977.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356.pl_PL
dc.referencesSamarapungavan A., Vosniadou S., Brewer W. (1996), Mental Models of the Earth, Sun, and Moon: Indian Children’s Cosmologies, „Cognitive Development” nr 11, s. 491–521.pl_PL
dc.referencesVosniadou S., Brewer W. (1992), Mental Models of the Earth: A Study of Conceptual Change in Childhood, „Cognitive Psychology” nr 24, s. 535–585.pl_PL
dc.referencesVosniadou S., Brewer W. (1994), Mental Models of the Day/Night Cycle, „Cognitive Science” nr 18, s. 123–183.pl_PL
dc.referencesWójcicki K. (2016), Jak zacząć patrzeć w gwiazdy?, „Gazeta Wyborcza”, Nauka dla każdego ekstra – Astronomia, nr 1.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-231-4.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe