Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKochanowska, Ewa
dc.contributor.editorWiśniewska-Kin, Monika
dc.contributor.editorBonar, Jolanta
dc.contributor.editorBuła, Anna
dc.date.accessioned2023-05-08T09:33:07Z
dc.date.available2023-05-08T09:33:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationKochanowska E., Uczenie się we współpracy w klasie – (nie)możliwe obszary działań nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-231-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46970
dc.description.abstractJednym z głównych filarów współczesnej edukacji jest idea uczenia się we współpracy wyrażająca się w dzieleniu się wiedzą pomiędzy zaangażowanymi w proces uczenia się uczestnikami interakcji edukacyjnych. Jak pisze J. Nowak, źródeł tej koncepcji należy poszukiwać w ruchu pedagogicznym Nowego Wychowania i szkołach alternatywnych postulujących uczenie przez doświadczenie i działanie podejmowane przy wsparciu wspólnoty, razem ze wspólnotą i we wspólnocie, jaką stanowi społeczność szkolna. Model uczenia się we współpracy zakłada, że „w toku interakcji społecznych dziecko opanowuje narzędzia intelektualne, zaś uczestnicząc w życiu wspólnoty w klasie szkolnej doświadcza «subtelnego dzielenia się wiedzą», określonego praxis i określonych sposobów użycia umysłu”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofHoryzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectuczenie się dziecipl_PL
dc.subjectedukacja wczesnoszkolnapl_PL
dc.titleUczenie się we współpracy w klasie – (nie)możliwe obszary działań nauczycieli edukacji wczesnoszkolnejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number123-135pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Katedra Pedagogikipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-232-1
dc.referencesAppelt K., Matejczuk M. (2013), Tutoring rówieśniczy – stara metoda na nowo odkrywana, „Psychologia w Szkole” nr 5, s. 1–3.pl_PL
dc.referencesBałachowicz J. (2015), Zmiany współczesnych kontekstów edukacji dziecka, [w:] Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, red. J. Bałachowicz, K. Vindal Halvorsen, A. Witkowska-Tomaszewska, Wydawnictwo APS, Warszawa, s. 11–62.pl_PL
dc.referencesBałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A. (2015), Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBruner J. S. (1966), W poszukiwaniu teorii nauczania, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. (1993), Wspomaganie rozwoju, „Edukacja i Dialog” nr 5, s. 26–29.pl_PL
dc.referencesBrzezińska-Hubert M., Olszówka A. (red.), (2007), Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, cz. 1: Uczestnictwo młodzieży, Fundacja Systemu Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCorsaro W. A. (2015), The Sociology of Childhood, Sage Publications, Thousand Oaks.pl_PL
dc.referencesCzarniawski H. (2002), Współdziałanie potrzebą czasu, Norbertinum, Lublin.pl_PL
dc.referencesDylak S. (2010), Kształtowanie (się) pedagogicznej wiedzy nauczycielskiej – w procesie stawania się i bycia nauczycielem – epitafium, [w:] Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, red. J. Piekarski, D. Zając-Urbaniak, K. J. Szmidt, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 63–78.pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (2008), Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej, [w:] Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, red. E. Filipiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 17–34.pl_PL
dc.referencesFilipiak E., Lemańska-Lewandowska E. (red.), (2015), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z realizacji projektu, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio | klonowski.eu |, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesFilipiak E., Szymczak J. (2014), Edukacja szkolna. Środkowy wiek szkolny, [w:] Niezbędnik dobrego nauczyciela, Seria III: Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, t. 4, red. A. Brzezińska, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFischer R. (1999), Uczymy, jak się uczyć, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJabłoński S., Wojciechowska J. (2013), Wizja szkoły XXI wieku: kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji, „Studia Edukacyjne” nr 27, s. 43–63.pl_PL
dc.referencesJoyce B., Calhoun E., Hopkins D. (1999), Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKosz J. (2009), Współdziałanie w szkole – oczekiwanie i potrzeba współczesnej praktyki edukacyjnej, „Forum Dydaktyczne” nr 5–6, s. 107–118.pl_PL
dc.referencesKruszewski K. (red.), (1999), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2013), Edukacja wobec opóźnienia kulturowego, „Nauka” nr 1, s. 19–30.pl_PL
dc.referencesLutyński J. (1990), System dogmatycznego autorytaryzmu i jego tendencje rozwojowe (ze szczególnym uwzględnieniem roli działań pozornych i ukrytych), [w:] Nauka i polskie problemy. Komentarz socjologa, red. J. Lutyński, PIW, Warszawa, s. 121–173.pl_PL
dc.referencesMichalak R. (2004), Charakterystyka aktywizującej strategii kształcenia, [w:] Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, red. H. Sowińska, E. Misiorna, R. Michalak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 124–136.pl_PL
dc.referencesNelson K. (2007), Young Minds in Social Worlds: Experience, Meaning, and Memory, Harvard University Press, Cambridge, MA.pl_PL
dc.referencesNowak J. (2015), Edukacja wczesnoszkolna – w stronę modelu partycypacyjnego, „Przegląd Pedagogiczny” nr 1, s. 42–50.pl_PL
dc.referencesNowicka M. (2005), O dziecięcym uczeniu się we współpracy, [w:] Zreformowana wczesna edukacja. Od refleksji ku działaniom praktycznym, red. M. Nowicka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 105–120.pl_PL
dc.referencesNowicka M. (2010), Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – koncepcje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesPawlak B. (2009), Praca grupowa w edukacji wczesnoszkolnej. Problemy. Badania. Rozwiązania praktyczne, Wydawnictwo UP, Kraków.pl_PL
dc.referencesPuślecki W. (2007), Kontrowersje wokół wspierania rozwoju ucznia, [w:] Edukacja alternatywna. Postulaty – projekty – innowacje, t. 1: Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesSajdak A. (2008), Edukacja kreatywna. Współczesne polskie dyskursy, Wydawnictwo WAM, Kraków.pl_PL
dc.referencesSajdak A. (2013), Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesSchaffer H. R. (2005), Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSmykowski B. (2003), Gotowość do organizowania współpracy rówieśniczej, [w:] Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa, red. A. I. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 85–103.pl_PL
dc.referencesWygotski L. S. (1989), Myślenie i mowa, przekł. E. Flesznerowa, J. Fleszner, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-231-4.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe