dc.contributor.author | Kochanowska, Ewa | |
dc.contributor.editor | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Bonar, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Buła, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T09:33:07Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T09:33:07Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Kochanowska E., Uczenie się we współpracy w klasie – (nie)możliwe obszary działań nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.09 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-231-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46970 | |
dc.description.abstract | Jednym z głównych filarów współczesnej edukacji jest idea uczenia się we współpracy
wyrażająca się w dzieleniu się wiedzą pomiędzy zaangażowanymi w proces
uczenia się uczestnikami interakcji edukacyjnych. Jak pisze J. Nowak, źródeł
tej koncepcji należy poszukiwać w ruchu pedagogicznym Nowego Wychowania
i szkołach alternatywnych postulujących uczenie przez doświadczenie i działanie
podejmowane przy wsparciu wspólnoty, razem ze wspólnotą i we wspólnocie,
jaką stanowi społeczność szkolna. Model uczenia się we
współpracy zakłada, że „w toku interakcji społecznych dziecko opanowuje narzędzia
intelektualne, zaś uczestnicząc w życiu wspólnoty w klasie szkolnej doświadcza
«subtelnego dzielenia się wiedzą», określonego praxis i określonych sposobów
użycia umysłu”. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | uczenie się dzieci | pl_PL |
dc.subject | edukacja wczesnoszkolna | pl_PL |
dc.title | Uczenie się we współpracy w klasie – (nie)możliwe obszary działań nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 123-135 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Humanistyczno-Społeczny, Katedra Pedagogiki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-232-1 | |
dc.references | Appelt K., Matejczuk M. (2013), Tutoring rówieśniczy – stara metoda na nowo odkrywana, „Psychologia w Szkole” nr 5, s. 1–3. | pl_PL |
dc.references | Bałachowicz J. (2015), Zmiany współczesnych kontekstów edukacji dziecka, [w:] Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, red. J. Bałachowicz, K. Vindal Halvorsen, A. Witkowska-Tomaszewska, Wydawnictwo APS, Warszawa, s. 11–62. | pl_PL |
dc.references | Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A. (2015), Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo APS, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bruner J. S. (1966), W poszukiwaniu teorii nauczania, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A. (1993), Wspomaganie rozwoju, „Edukacja i Dialog” nr 5, s. 26–29. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska-Hubert M., Olszówka A. (red.), (2007), Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, cz. 1: Uczestnictwo młodzieży, Fundacja Systemu Rozwoju Edukacji, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Corsaro W. A. (2015), The Sociology of Childhood, Sage Publications, Thousand Oaks. | pl_PL |
dc.references | Czarniawski H. (2002), Współdziałanie potrzebą czasu, Norbertinum, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Dylak S. (2010), Kształtowanie (się) pedagogicznej wiedzy nauczycielskiej – w procesie stawania się i bycia nauczycielem – epitafium, [w:] Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, red. J. Piekarski, D. Zając-Urbaniak, K. J. Szmidt, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 63–78. | pl_PL |
dc.references | Filipiak E. (2008), Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej, [w:] Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, red. E. Filipiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 17–34. | pl_PL |
dc.references | Filipiak E., Lemańska-Lewandowska E. (red.), (2015), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z realizacji projektu, Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio | klonowski.eu |, Bydgoszcz. | pl_PL |
dc.references | Filipiak E., Szymczak J. (2014), Edukacja szkolna. Środkowy wiek szkolny, [w:] Niezbędnik dobrego nauczyciela, Seria III: Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania, t. 4, red. A. Brzezińska, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Fischer R. (1999), Uczymy, jak się uczyć, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jabłoński S., Wojciechowska J. (2013), Wizja szkoły XXI wieku: kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji, „Studia Edukacyjne” nr 27, s. 43–63. | pl_PL |
dc.references | Joyce B., Calhoun E., Hopkins D. (1999), Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kosz J. (2009), Współdziałanie w szkole – oczekiwanie i potrzeba współczesnej praktyki edukacyjnej, „Forum Dydaktyczne” nr 5–6, s. 107–118. | pl_PL |
dc.references | Kruszewski K. (red.), (1999), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z. (2013), Edukacja wobec opóźnienia kulturowego, „Nauka” nr 1, s. 19–30. | pl_PL |
dc.references | Lutyński J. (1990), System dogmatycznego autorytaryzmu i jego tendencje rozwojowe (ze szczególnym uwzględnieniem roli działań pozornych i ukrytych), [w:] Nauka i polskie problemy. Komentarz socjologa, red. J. Lutyński, PIW, Warszawa, s. 121–173. | pl_PL |
dc.references | Michalak R. (2004), Charakterystyka aktywizującej strategii kształcenia, [w:] Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, red. H. Sowińska, E. Misiorna, R. Michalak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 124–136. | pl_PL |
dc.references | Nelson K. (2007), Young Minds in Social Worlds: Experience, Meaning, and Memory, Harvard University Press, Cambridge, MA. | pl_PL |
dc.references | Nowak J. (2015), Edukacja wczesnoszkolna – w stronę modelu partycypacyjnego, „Przegląd Pedagogiczny” nr 1, s. 42–50. | pl_PL |
dc.references | Nowicka M. (2005), O dziecięcym uczeniu się we współpracy, [w:] Zreformowana wczesna edukacja. Od refleksji ku działaniom praktycznym, red. M. Nowicka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 105–120. | pl_PL |
dc.references | Nowicka M. (2010), Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – koncepcje, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Pawlak B. (2009), Praca grupowa w edukacji wczesnoszkolnej. Problemy. Badania. Rozwiązania praktyczne, Wydawnictwo UP, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Puślecki W. (2007), Kontrowersje wokół wspierania rozwoju ucznia, [w:] Edukacja alternatywna. Postulaty – projekty – innowacje, t. 1: Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Sajdak A. (2008), Edukacja kreatywna. Współczesne polskie dyskursy, Wydawnictwo WAM, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Sajdak A. (2013), Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Schaffer H. R. (2005), Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Smykowski B. (2003), Gotowość do organizowania współpracy rówieśniczej, [w:] Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa, red. A. I. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 85–103. | pl_PL |
dc.references | Wygotski L. S. (1989), Myślenie i mowa, przekł. E. Flesznerowa, J. Fleszner, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-231-4.09 | |