dc.contributor.author | Ćwikła, Edyta | |
dc.contributor.editor | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Bonar, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Buła, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T10:09:32Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T10:09:32Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Ćwikła E., Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-231-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46971 | |
dc.description.abstract | Zadaniem niniejszego opracowania jest próba wprowadzenia w problematykę
wykorzystania oceniania kształtującego w praktyce szkolnej. Zaznaczam, że nie
da się przedłożyć w tym artykule wszystkich treści związanych z podejmowanym
zagadnieniem z literatury obco- i polskojęzycznej. Szczegółowe ich opisy można
znaleźć w pracach wielu pedagogów (D. Sterna, M. Harmin, M. Fullan), do których
odsyłam zainteresowanych czytelników. W tekście zamierzam dotknąć wybranych
aspektów założeń oceniania kształtującego i dokonać próby ich osadzenia
w praktyce szkolnej.
Podjęty problem wpisuje się w dyskusje o ocenianiu toczące się wokół zmian
w Ustawie o systemie oświaty z 2015 roku (Dz.U. z 2015 r., poz. 357), które dały impuls
do przyjrzenia się procesowi oceniania w edukacji wczesnoszkolnej. W ustawie
tej wskazano możliwość oceniania bieżącego w postaci oceny opisowej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | edukacja wczesnoszkolna | pl_PL |
dc.subject | motywowanie ucznia do nauki | pl_PL |
dc.title | Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 137-150 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji, Zakład Wczesnej Edukacji | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-232-1 | |
dc.references | Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A. (2015), Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A., Misiorna E. (1998), Istota i sens oceniania dziecka w młodszym wieku szkolnym, [w:] Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej, red. A. Brzezińska, E. Misiorna, WOM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Bołtuć P. (2011), Konstruktywizm w edukacji oraz jego krytyka, „E-mentor” nr 4 (45). | pl_PL |
dc.references | Bruner J. (1974), W poszukiwaniu teorii nauczania, przekł. E. Krasińska. PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ćwikła E. (2016), Codzienność szkolna ukryta za rytuałem oceniania, [w:] Pomiędzy dwiema edukacjami. Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, Łódź, s. 101–114. | pl_PL |
dc.references | Dahlberg G., Moss P., Pence A. (2013), Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Falkiewicz-Szult M. F. (2014), Konstruktywistyczna perspektywa w pracy z dzieckiem w przedszkolu, [w:] Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, red. M. Magda-Adamowicz, A. Olczak, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 166–177. | pl_PL |
dc.references | Foucault M. (1998), Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Giddens A. (2001), Nowe zasady metody socjologicznej, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Hattie J. (2008), Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Kamza A. (2014), Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny, [w:] Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, red. A. Brzezińska, IBE, Warszawa, s. 5–47. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2008), Konteksty teoretyczne nadawania znaczeń przez dzieci. Wokół pytań o rozumienie pedagogicznego wsparcia, [w:] Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji, red. W. Puślecki, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska M. (2015), Kryteria oceniania, [w:] Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się, red. D. Sterna, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 19–22. | pl_PL |
dc.references | Łukaszewski W., Doliński D. (2000), Mechanizmy leżące u podstaw motywacji, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna, t. 2, red. J. Strelau, GWP, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Meger Z. (2011), Zmiany w e-edukacji z perspektywy społecznej, „EduAkcja. Magazyn Edukacji Elektronicznej” nr 1 (2) s. 39–49. | pl_PL |
dc.references | Misiorna E., Michalak R. (2011), Ocenianie jako mechanizm wspierania rozwoju dziecka. Mit czy rzeczywistość, [w:] Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, red. H. Sowińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 424–448. | pl_PL |
dc.references | Niemierko B. (2002), Ocenianie szkolne bez tajemnic, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rafał-Łuniewska J. R. (2014), Indywidualizacja nauczania a edukacja wczesnoszkolna, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sterna D. (2015), Kilka słów o poradniku, [w:] Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się, red. D. Sterna, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szyling G. (2008), Wybrane aspekty funkcji motywacyjnej oceny widzianej z perspektywy uczniów i nauczycieli, „Edukacja: Studia, Badania, Innowacje” nr 1 (101). | pl_PL |
dc.references | Szyling G. (2009), Ocena opisowa – ocena (nie)możliwa?, „Problemy Wczesnej Edukacji” nr 1 (9), s. 81–89. | pl_PL |
dc.references | Taraszkiewicz M. (2010), Edukacja małego dziecka w Polsce, „Bliżej Przedszkola: Wychowanie i Edukacja nr 1, s. 32–35. | pl_PL |
dc.references | Timperley H. (2013), Feedback, [w:] International Guide to Student Achievement, red. J. Hattie, Routledge, London, s. 402–403. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-231-4.10 | |