Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorĆwikła, Edyta
dc.contributor.editorWiśniewska-Kin, Monika
dc.contributor.editorBonar, Jolanta
dc.contributor.editorBuła, Anna
dc.date.accessioned2023-05-08T10:09:32Z
dc.date.available2023-05-08T10:09:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationĆwikła E., Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-231-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46971
dc.description.abstractZadaniem niniejszego opracowania jest próba wprowadzenia w problematykę wykorzystania oceniania kształtującego w praktyce szkolnej. Zaznaczam, że nie da się przedłożyć w tym artykule wszystkich treści związanych z podejmowanym zagadnieniem z literatury obco- i polskojęzycznej. Szczegółowe ich opisy można znaleźć w pracach wielu pedagogów (D. Sterna, M. Harmin, M. Fullan), do których odsyłam zainteresowanych czytelników. W tekście zamierzam dotknąć wybranych aspektów założeń oceniania kształtującego i dokonać próby ich osadzenia w praktyce szkolnej. Podjęty problem wpisuje się w dyskusje o ocenianiu toczące się wokół zmian w Ustawie o systemie oświaty z 2015 roku (Dz.U. z 2015 r., poz. 357), które dały impuls do przyjrzenia się procesowi oceniania w edukacji wczesnoszkolnej. W ustawie tej wskazano możliwość oceniania bieżącego w postaci oceny opisowej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofHoryzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectedukacja wczesnoszkolnapl_PL
dc.subjectmotywowanie ucznia do naukipl_PL
dc.titlePrzykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do naukipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number137-150pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji, Zakład Wczesnej Edukacjipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-232-1
dc.referencesBałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A. (2015), Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A., Misiorna E. (1998), Istota i sens oceniania dziecka w młodszym wieku szkolnym, [w:] Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej, red. A. Brzezińska, E. Misiorna, WOM, Poznań.pl_PL
dc.referencesBołtuć P. (2011), Konstruktywizm w edukacji oraz jego krytyka, „E-mentor” nr 4 (45).pl_PL
dc.referencesBruner J. (1974), W poszukiwaniu teorii nauczania, przekł. E. Krasińska. PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesĆwikła E. (2016), Codzienność szkolna ukryta za rytuałem oceniania, [w:] Pomiędzy dwiema edukacjami. Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, Łódź, s. 101–114.pl_PL
dc.referencesDahlberg G., Moss P., Pence A. (2013), Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesFalkiewicz-Szult M. F. (2014), Konstruktywistyczna perspektywa w pracy z dzieckiem w przedszkolu, [w:] Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, red. M. Magda-Adamowicz, A. Olczak, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 166–177.pl_PL
dc.referencesFoucault M. (1998), Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGiddens A. (2001), Nowe zasady metody socjologicznej, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.pl_PL
dc.referencesHattie J. (2008), Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesKamza A. (2014), Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny, [w:] Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, red. A. Brzezińska, IBE, Warszawa, s. 5–47.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (2008), Konteksty teoretyczne nadawania znaczeń przez dzieci. Wokół pytań o rozumienie pedagogicznego wsparcia, [w:] Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji, red. W. Puślecki, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLewandowska M. (2015), Kryteria oceniania, [w:] Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się, red. D. Sterna, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, s. 19–22.pl_PL
dc.referencesŁukaszewski W., Doliński D. (2000), Mechanizmy leżące u podstaw motywacji, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna, t. 2, red. J. Strelau, GWP, Sopot.pl_PL
dc.referencesMeger Z. (2011), Zmiany w e-edukacji z perspektywy społecznej, „EduAkcja. Magazyn Edukacji Elektronicznej” nr 1 (2) s. 39–49.pl_PL
dc.referencesMisiorna E., Michalak R. (2011), Ocenianie jako mechanizm wspierania rozwoju dziecka. Mit czy rzeczywistość, [w:] Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, red. H. Sowińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 424–448.pl_PL
dc.referencesNiemierko B. (2002), Ocenianie szkolne bez tajemnic, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRafał-Łuniewska J. R. (2014), Indywidualizacja nauczania a edukacja wczesnoszkolna, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSterna D. (2015), Kilka słów o poradniku, [w:] Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się, red. D. Sterna, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzyling G. (2008), Wybrane aspekty funkcji motywacyjnej oceny widzianej z perspektywy uczniów i nauczycieli, „Edukacja: Studia, Badania, Innowacje” nr 1 (101).pl_PL
dc.referencesSzyling G. (2009), Ocena opisowa – ocena (nie)możliwa?, „Problemy Wczesnej Edukacji” nr 1 (9), s. 81–89.pl_PL
dc.referencesTaraszkiewicz M. (2010), Edukacja małego dziecka w Polsce, „Bliżej Przedszkola: Wychowanie i Edukacja nr 1, s. 32–35.pl_PL
dc.referencesTimperley H. (2013), Feedback, [w:] International Guide to Student Achievement, red. J. Hattie, Routledge, London, s. 402–403.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-231-4.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe