dc.contributor.author | Kowalski, Jacek | |
dc.date.accessioned | 2023-05-29T14:34:44Z | |
dc.date.available | 2023-05-29T14:34:44Z | |
dc.date.issued | 2022-06-30 | |
dc.identifier.issn | 2084-851X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47101 | |
dc.description.abstract | The subject of the analysis is the monumental oil painting Stanisław Żołkiewski presents the captured Szujski tsars to Sigismund III and Prince Władysław at the Sejm in 1611 from the collection of the Lviv Historical Museum. Until now, it was considered a copy of Tomasz Dolabella’s painting from the second anti-camera of the Royal Castle in Warsaw. The author proves that it is a copy of another ceiling painting, probably from one of the magnate mansions, which did not exactly repeat the alleged original by Dolabella. King Sigismund III was shown here together with senators as primus inter pares. The client can be seen as one of the portrayed senators. | en |
dc.description.abstract | Przedmiotem analizy jest monumentalny obraz olejny Stanisław Żołkiewski przedstawia „Zygmuntowi III i królewiczowi Władysławowi na sejmie w roku 1611 pojmanych carów Szujskich ze zbiorów Lwowskiego Muzeum Historycznego. Dotąd uważano go za kopię obrazu Tomasza Dolabelli z drugiej antykamery Zamku Królewskiego w Warszawie. Autor dowodzi, że jest to kopia innego malowidła stropowego, zapewne pochodzącego z ktorejś z rezydencji magnackich, które nie powtarzało dokładnie domniemanego pierwowzoru autorstwa Dolabelli. Król Zygmunt III ukazany tu został wespół z senatorami jako primus inter pares. Zleceniodawcy można upatrywać w jednym z wyobrażonych portretowo senatorów. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | TECHNE. Seria Nowa;9 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Tommaso Dolabella | en |
dc.subject | Pidhirtsi | en |
dc.subject | Eastern Borderlands | en |
dc.subject | Stanisław Żółkiewski (hetman) | en |
dc.subject | 17th century | en |
dc.subject | painting | en |
dc.subject | iconography | en |
dc.subject | Tomasz Dolabella | pl |
dc.subject | Podhorce | pl |
dc.subject | Kresy Wschodnie | pl |
dc.subject | Stanisław Żółkiewski (hetman) | pl |
dc.subject | XVII wiek | pl |
dc.subject | malarstwo | pl |
dc.subject | ikonografia | pl |
dc.title | “Effigies magnorum virorum in Republica." O ikonografii obrazu "Hołd carów Szujskich" z zamku w Podhorcach | pl |
dc.title.alternative | “Effigies magnorum virorum in Republica.” About the iconography of the painting “Homage of the Szujski tsars” from the castle in Pidhirtsi | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 9-23 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-149X | |
dc.references | BOGDANOWICZ-PRUS/WYSZKOWSKA-BAŚCIK 2015 – Angelika Bogdanowicz-Prus, Justyna Wyszkowska-Baścik, Badania technologiczne i konserwacja obrazu „Stanisław Żółkiewski przedstawia królowi Zygmuntowi III i królewiczowi Władysławowi na sejmie w 1611 roku pojmanych carów Szujskich”, „Studia Waweliana” 2015, t. 16, s. 211–218. | pl |
dc.references | BYLIŃSKI 2016 – Janusz Byliński, Sejm z 1611 roku. W nowym opracowaniu, Wrocław 2016, Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, „E-seria Monografie”, nr 77 http://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/80041 [dostęp: 27.09.2020]. | pl |
dc.references | CELLARIUS 1659 – Andreas Cellarius, Regni Poloniae, Magnique Ducatus Lituaniae regionumque omniumque regionum juri polonico subjectorum novissima descriptio, Amsterdami 1659. | pl |
dc.references | CHEMPEREK 2012 – Dariusz Chemperek, Tryumf warszawski Stanisława Żółkiewskiego i hołd Szujskich w historiografii siedemnastowiecznej, [w:] Hołd carów Szujskich, red. Juliusz A. Chrościcki, Mirosław Nagielski, Warszawa 2012, s. 93–107. | pl |
dc.references | CHROŚCICKI 1983 – Juliusz A. Chrościcki, Sztuka i polityka. Funkcje propagandowe sztuki w epoce Wazów 1587–1668, Warszawa 1983. | pl |
dc.references | Dolabella 2020 – Dolabella. Wenecki malarz Wazów, katalog wystawy, red. Magdalena Białonowska, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Warszawa 2020. | pl |
dc.references | GOSZCZYŃSKI 2013 – Artur Goszczyński, Działalność polityczna Adama Kazanowskiego (1599–1649), „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne” 2013, t. 140, z. 2, s. 161–179. | pl |
dc.references | GÓRECKI 2008 – Michał Górecki, „Sedes Regni Poloniae”, praca magisterska napisana pod kierunkiem dr. hab. Tadeusza J. Żuchowskiego, Poznań 2008, mps w zbiorach Biblioteki Collegium Historicum UAM, Sekcja Historii Sztuki. | pl |
dc.references | KOBIERZYCKI 1655 – Stanisław Kobierzycki, Historia Vladislai Poloniae et Sueciae principis, ejus natales, infantiam, electionem usque ad excessum Sigismundi III, Gdańsk 1655. | pl |
dc.references | KOBIERZYCKI 2005 – Stanisław Kobierzycki, Historia Władysława królewicza polskiego i szwedzkiego, wyd. Janusz Byliński, Włodzimierz Kaczorowski, tłum. Marek Krajewski, Wrocław 2005. | pl |
dc.references | LEWICKI 1997 – Jakub Lewicki, Stropy ramowe warszawskich rezydencji królewskich, „Kronika Zamkowa” 1997, t. 1 (35), s. 52–76. | pl |
dc.references | LILEYKO 1984 – Jerzy Lileyko, Zamek Warszawski. Rezydencja królewska i siedziba władz Rzeczypospolitej 1569–1763, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1984. | pl |
dc.references | LILEYKO 2003 – Jerzy Lileyko, Sejm polski. Tradycja – ikonografia – sztuka, Warszawa 2003. | pl |
dc.references | MORKA 1986 – Mieczysław Morka, Polski nowożytny portret konny i jego europejska geneza, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1986. | pl |
dc.references | Podhorce. Dzieje 2001 – Podhorce. Dzieje wnętrz pałacowych i galerii obrazów, oprac. Jan K. Ostrowski, Jerzy T. Petrus, Zamek Królewski na Wawelu, Kraków 2001. | pl |
dc.references | SAINT-SAUVEUR 1796 – Jacques Grasset de Saint-Sauveur, L’Antique Rome, ou Description historique et pittoresque de tout ce qui concerne le peuple romain dans ses costumes civiles, militaires et religieux, dans ses moeurs publiques et privées, depuis Romulus jusqu’à Augustule […] par Grasset-Saint Sauveur, Paris 1796. | pl |
dc.references | Świat polskich Wazów. Eseje 2019 – Świat polskich Wazów. Eseje, red. Jacek Żukowski, Zbigniew Hundert, Warszawa 2019. | pl |
dc.references | Świat polskich Wazów. Przestrzeń 2019 – Świat polskich Wazów. Przestrzeń, ludzie, sztuka, katalog wystawy, red. Jacek Żukowski, Warszawa 2019. | pl |
dc.references | WIKŁOJĆ 2012 – Ewa Wikłojć, Siedemnastowieczny obraz „Stanisław Żółkiewski przedstawia Zygmuntowi III i królewiczowi Władysławowi na sejmie 1611 roku pojmanych carów Szujskich” z Lwowskiego Muzeum Historycznego w świetle badań konserwatorskich, [w:] Hołd carów Szujskich, red. Juliusz A. Chrościcki, Mirosław Nagielski, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2012, s. 167–169. | pl |
dc.references | WREDE 2013 – Marek Wrede, Rozbudowa Zamku Królewskiego w Warszawie przez Zygmunta III, Warszawa 2013. | pl |
dc.references | ŻMUDZIŃSKI 2020 – Jerzy Żmudziński, Malarz królów. Fakty i mity, [w:] Dolabella. Wenecki malarz Wazów, katalog wystawy, red. Magdalena Białonowska, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, Warszawa 2020, s. 77–114. | pl |
dc.references | ŻUKOWSKI 2011 – Jacek Żukowski, Kije strugane, czyli ikonoklazm braci polskich, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” 2011, nr 2, s. 27–44. | pl |
dc.references | ŻUKOWSKI 2012 – Jacek Żukowski, Kniaź Wielki Moskiewski Władysław Zygmuntowicz. Przegląd ikonografii w 400-setną rocznicę elekcji, „Acta Academiae Artium Vilnensis” 2012, nr 65–66, s. 167–200. | pl |
dc.references | ŻUKOWSKI 2019 – Jacek Żukowski, Ceremoniał codzienności i rytuał święta: sztuka dworska, [w:] Świat polskich Wazów. Eseje, red. Jacek Żukowski, Zbigniew Hundert, Warszawa 2019, s. 41–63. | pl |
dc.contributor.authorEmail | jkowal@amu.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2084-851X.13.02 | |