Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLenartowicz, Michał
dc.date.accessioned2023-05-29T14:37:33Z
dc.date.available2023-05-29T14:37:33Z
dc.date.issued2023-03-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47116
dc.description.abstractThe article describes the changes in the functioning of media-dependent professional and competitive sport caused by the COVID-19 pandemic. It addresses the strong dependence of sport on electronic media; the consequences of a break in the production of sports broadcasts for the media, sports organisations and athletes; and pandemic remedial strategies. A discussion of the role of sport in contemporary consumer culture and its importance in the development and reduction of the impact of the pandemic is also presented.en
dc.description.abstractW artykule dokonano opisu wywołanych pandemią COVID-19 zmian w funkcjonowaniu sportu wyczynowego i profesjonalnego prezentowanego w mediach. Wskazane zostało silne uzależnienie sportu od mediów elektronicznych, jego skutki w sytuacji przerwy w produkcji sportowych widowisk dla samych mediów, organizacji sportowych i sportowców oraz pandemiczne strategie zaradcze. Przedstawiona została także dyskusja nad rolą sportu we współczesnej kulturze konsumpcyjnej i jego znaczenie dla rozwoju i ograniczania skutków pandemii.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;84pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsporten
dc.subjectmediaen
dc.subjectCOVID-19en
dc.subjectconsumptionen
dc.subjectsports fansen
dc.subjectsportpl
dc.subjectmediapl
dc.subjectCOVID-19pl
dc.subjectkonsumpcjapl
dc.subjectkibicepl
dc.titleThe pandemic crisis and its impact on sporten
dc.title.alternativeKryzys pandemiczny i jego wpływ na sportpl
dc.typeArticle
dc.page.number5-18
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, ul. Marymoncka 34, 00-968 Warszawa 45en
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBengel C. (2020), Coronavirus: How a Champions League match contributed to Italy’s COVID-19 outbreak, https://www.cbssports.com/soccer/news/coronavirus-how-a-champions-league-matchcontributed-to-italys-covid-19-outbreak/ (accessed: 3.11.2022).en
dc.referencesBorges F. (2019), Soccer clubs as media organizations: A case study of Benfica TV and PSG TV, “International Journal of Sport Communication”, vol. 12(2), pp. 275–294.en
dc.referencesBrannagan P.M., Giulianotti R. (2015), Soft power and soft disempowerment: Qatar, global sport and football’s 2022 world cup finals, “Leisure Studies”, vol. 34(6), pp. 703–719.en
dc.referencesBRC (2019), Sports Global Market Opportunities and Strategies to 2022, Business Research Company, Dublin.en
dc.referencesEuronews (2022), COVID in Europe: Netherlands to reopen shops, gyms, and hairdressers, https://www.euronews.com/2021/12/23/covid-19-spike-felt-across-europe-as-vaccination-remainsstagnant (accessed: 22.03.2022).en
dc.referencesEvans A.B., Blackwell J., Dolan P., Fahlén J., Hoekman R., Lenneis V., McNarry G., Smith M., Wilcock L. (2020), Sport in the face of the COVID-19 pandemic: towards an agenda for research in the sociology of sport, “European Journal for Sport and Society”, vol. 17(2), pp. 85–95, https://doi.org/10.1080/16138171.2020.1765100en
dc.referencesGiulianotti R., Collison H. (2020), Sport and the Covid-19 Pandemic: A Structuralist Analysis of Key Themes in the UK Mass Media, “Frontiers in Sports and Active Living”, vol. 2, https://doi.org/10.3389/fspor.2020.578472en
dc.referencesGiulianotti R., Numerato D. (2018), Global sport and consumer culture: An introduction, “Journal of Consumer Culture”, vol. 18(2), pp. 229–240.en
dc.referencesGoffman E. (1981), Człowiek w teatrze życia codziennego, transl. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.en
dc.referencesGoldman M.M., Hedlund D.P. (2020), Rebooting Content: Broadcasting Sport and Esports to Homes During COVID-19, “International Journal of Sport Communication”, vol. 13(3), pp. 370–380.en
dc.referencesGrix J., Lee D. (2013), Soft power, sports mega-events and emerging states: The lure of the politics of attraction, “Global Society”, vol. 27(4), pp. 521–536, https://doi.org/10.1080/13600826.2013.827632en
dc.referencesGUS (2021), Kultura fizyczna w latach 2019 i 2020, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa–Rzeszów.en
dc.referencesHorky T. (2020), No sports, no spectators – no media, no money? The importance of spectators and broadcasting for professional sports during COVID-19, “Soccer & Society”, vol. 22, https://doi.org/10.1080/14660970.2020.1790358en
dc.referencesHull K., Romney M. (2020), “It Has Changed Completely”: How Local Sports Broadcasters Adapted to No Sports, “International Journal of Sport Communication“, vol. 13(3), pp. 494–504, http://journals.humankinetics.com/view/journals/ijsc/13/3/article-p494.xml (accessed: 14.04.2021).en
dc.referencesIOC (2016), Global Broadcast And Audience Report − Olympic Games Rio 2016, International Olympic Committee, https://library.olympics.com/ (accessed: 6.05.2021).en
dc.referencesIOC (2018), Global Broadcast And Audience Report − Olympic Winter Games PyeongChang 2018, International Olympic Committee, https://stillmed.olympic.org/ (accessed: 6.05.2021).en
dc.referencesJankowski K.W., Kosiewicz J., Wanat S., Żyśko J. (1997), Przeobrażenia systemowo-strukturalne kultury fizycznej, [in:] K.W. Jankowski, Z. Krawczyk (eds.), Przeobrażenia kultury fizycznej w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, pp. 123–132.en
dc.referencesKing A. (2002), The End of the Terraces. The Transformation of English Football in the 1990, Leicester University Press, London–New York.en
dc.referencesKing K.R. (2020), Professional Tennis’s Constellational Response to COVID-19, “International Journal of Sport Communication”, vol. 13(3), pp. 344–351.en
dc.referencesKuźbik P. (2011), Strategia społecznej odpowiedzialności szansą rozwoju klubów piłkarskich w Polsce, “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, vol. 156, pp. 221–230.en
dc.referencesLenartowicz M. (2018), Organizacja wielkich imprez sportowych jako element strategii soft power, [in:] Z. Dziubiński, M. Lenartowicz (eds.), Kultura fizyczna a prestiż społeczny, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, pp. 36–43.en
dc.referencesLenartowicz M., Mosz J. (2018), Stadiony i widowiska. Społeczne przestrzenie sportu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.en
dc.referencesMazurkiewicz M. (2021), The mass mobilization of Polish football fans in the face of Covid-19: Duties of the heart, [in:] P.M. Pedersen, B.J. Ruihley, B. Li (eds.), Sport and the Pandemic: Perspectives on Covid-19’s Impact on the Sport Industry, Routledge, London–New York, https://www.researchgate.net/publication/344644234_Sport_and_the_Pandemic_Perspectives_on_Covid-19%27s_Impact_on_the_Sport_Industry (accessed: 14.05.2022).en
dc.referencesMosz J. (2011), “Medializacja” współczesnego sportu, [in:] Z. Dziubiński, M. Lenartowicz (eds.), Kultura fizyczna a kultura masowa, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Warszawa, pp. 165–174.en
dc.referencesPawlak Z., Smoleń A. (2015), Strategie zawodowych klubów sportowych w Polsce, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.en
dc.referencesPedersen P.M., Ruihley B.J., Li B. (2021) (eds.), Sport and the Pandemic: Perspectives on Covid-19’s Impact on the Sport Industry, Routledge, London–New York.en
dc.referencesPreuss H. (2006), Lasting effects of mega sport events, http://www.idrottsforum.orgen
dc.referencesToohey K., Veal A.J. (2007), The Olympic Games: Social Science Perspective, CABI, Wallingford.en
dc.referencesTwo Circles (2020), Covid-19 set to halve 2020 sports calendar – new analysis, https://twocircles.com/gb-en/articles/covid-to-halve-2020-sports-calendar/ (accessed: 26.04.2021).en
dc.referencesSahaj T. (2018), Physical Activity, Disability and Health in Advertising Campaigns Associated with Major Sporting Events in the World, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 14(3), pp. 72–91, http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.05en
dc.referencesSchardt B. (2006), Die Entwicklung des Öffentlichen Interesses und des Kommersz bei den Olympischen Winterspiele 1964 und 1976 in Innsbruck, [in:] N. Müller, M. Messing, H. Preuss (eds.), From Chamonix to Turin. The Winter Games in the Scope of Olympic Research, “Olympische Studien”, vol. 8, Agon, Kassel, pp. 213–225.en
dc.referencesSowa J., Wolański K. (2017), Sport nie istnieje. Igrzyska w społeczeństwie spektaklu, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa.en
dc.referencesVaudreuil N.J., Kennedy A.J., Lombardo S.J., Kharrazi F.D. (2021), Impact of COVID-19 on Recovered Athletes Returning to Competitive Play in the NBA “Bubble”, “The Orthopaedic Journal of Sports Medicine”, vol. 9(3): 232596712110045, https://doi.org/10.1177/23259671211004531en
dc.contributor.authorEmailmichal.lenartowicz@awf.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.84.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0