Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKonieczna-Woźniak, Renata
dc.contributor.editorDubas, Elżbieta
dc.contributor.editorMuszyński, Marcin
dc.date.accessioned2023-06-26T13:45:29Z
dc.date.available2023-06-26T13:45:29Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationKonieczna-Woźniak R., Przygotowanie do późnej dorosłości w „nurcie edukacyjnego życia”. Millenialsi o planach uczenia się w starości, [w:] Starość w nurcie życia. Refleksje nad starością. Tom 2, red. E. Dubas, M. Muszyński, WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-303-8.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-303-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47328
dc.description.abstractArtykuł koncentruje się na problemach przygotowania ludzi młodych do dorosłości (zwłaszcza późnej) oraz rosnącej przepaści międzygeneracyjnej między pokoleniami Baby boomers i X a pokoleniem millenialsów (inaczej Y). Szukanie płaszczyzny porozumienia, łączącej ludzi młodszych i starszych jest wyzwaniem dla środowiska andragogów i gerontologów. Przestrzenią współpracy może być uczenie się w ciągu całego życia, zgodnie z ideą LLL. W tekście zostały opisane i przeanalizowane plany uczenia się młodych ludzi w ich starości, szczególnie w obszarze edukacji nieformalnej. Milenialsi planują kontynuować dotychczasową edukację, rozwijać pasje i zainteresowania oraz zajmować się tym, na co wcześniej nie mieli czasu. Rozwój ich dorosłego życia ma następować za sprawą podróży, czytelnictwa, aktywności sportowo-rekreacyjnej i wielu innych zajęć. Uczenie się w ciągu całego życia, oprócz realizacji zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, to również uczenie się samej dorosłości na każdym jej etapie. Można uznać je za zadanie rozwojowe niezależne od wieku.pl_PL
dc.description.abstractThe paper focuses on the problems regarding the preparation of young people for their adulthood, especially the late one, and the problems with growing intergenerational gap between the Baby Boomers and X Generations and the Millennials (Generation Y). Seeking ways of cooperation and ideas for mutual understanding between the younger and the older is a challenge for both andragologists and gerontologists. Learning throughout life, in accordance with the idea of LLL, might be a good space for such a cooperation. The text describes and analyses the learning plans of young people when they grow old, especially in the field of informal education. The Millennials intend to continue their current education, develop passions and interests, or take up new topics that they have not had time for earlier. The development of their adult life occurs as a result of travelling, reading, sport and recreation activities, etc. Lifelong learning, in addition to fulfilling varied educational needs, also means learning about adulthood itself at every stage. It can be considered as a developmental task independent of age.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofStarość w nurcie życia. Refleksje nad starością. Tom 2;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectuczenie się dorosłościpl_PL
dc.subjectpokolenia Baby boomers, X i Ypl_PL
dc.subjectrelacje międzypokoleniowepl_PL
dc.subjectlearning of adulthoodpl_PL
dc.subjectBaby Boomers, X and Y Generationspl_PL
dc.subjectintergenerational relationspl_PL
dc.titlePrzygotowanie do późnej dorosłości w „nurcie edukacyjnego życia”. Millenialsi o planach uczenia się w starościpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number57-72pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-070-9
dc.referencesAppelt K., 2002, Związek: osoba – otoczenie i jego zmienność w okresie dorosłości, [w:] A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 23–54.pl_PL
dc.referencesAppelt K., Wojciechowska J., 2016, Zmiany społeczno-kulturowe jako kontekst wkraczania w dorosłość, [w:] A. I. Brzezińska, W. Syska (red.), Ścieżki wkraczania w dorosłość, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, UAM, Poznań, s. 105–128.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. I., Appelt K., 2000, Tożsamość zawodowa psychologa, [w:] J. Brzeziński, M. Toeplitz-Wiśniewska (red.), Etyczne dylematy psychologii, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 13–44.pl_PL
dc.referencesCzerniawska O., 1987, Dorosłość, między socjalizacją a wychowaniem, „Oświata Dorosłych”, nr 9, s. 510–524.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2004, Podstawowa kategoria andragogiczna „dorosłość” i jej aksjologiczny kontekst, [w:] J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia edukacji dorosłych, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 199–213.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2015, Przygotowanie do dorosłości – być i stawać się dorosłym, „Edukacja Dorosłych”, nr 1 (72), s. 9–21.pl_PL
dc.referencesDziuban Ch. D., Hartman J. L., Moskal P., 2004, Blended learning, „Research Bulletin”, Vol. 7, s. 2–12.pl_PL
dc.referencesIlleris K., 2009, O specyfice uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1 (45), s. 85–96.pl_PL
dc.referencesKargul J., 2005, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wydawnictwo DSW, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKiley D., 1993, Syndrom Piotrusia Pana. O nigdy nie dojrzewających mężczyznach, przeł. M. Fabianowska, Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza. Wydawnictwo System, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonieczna-Woźniak R., 2018, Uczenie się w planach osobistego rozwoju debiutantów dorosłości. Między dorosłością a (nie)dorosłością, [w:] E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska (red.), Uczenie się przez całe życie. Rozwój-kariera-praca, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesMalewski M., 1990, Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMalewski M., 2013, „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3 (63), s. 23–40.pl_PL
dc.referencesMarczuk M., 1994, Próba określenia andragogicznego modelu procesu kształcenia dorosłych, [w:] M. Marczuk (red.), Problemy i dylematy andragogiki, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 60–67.pl_PL
dc.referencesSemków J., 2015, Duchowy wymiar dorosłości antidotum na lęki egzystencjalne, „Edukacja Dorosłych”, nr 1 (72), s. 69–80.pl_PL
dc.referencesSmolbik-Jęczmień A., 2013, Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieli generacji X i Y – podobieństwa i różnice, „Nauki o Zarządzaniu”, nr 1 (17), s. 89–97.pl_PL
dc.referencesSmykowski B., 2016, Efekty kryzysów rozwojowych okresu dzieciństwa i dorastania jako kapitał psychologiczny u progu dorosłości, [w:] A. I. Brzezińska, W. Syska (red.), Ścieżki wkraczania w dorosłość, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, UAM, Poznań, s. 75–104.pl_PL
dc.referencesSzatur-Jaworska B., 2006, Zbiorowość ludzi starych w polskim społeczeństwie, [w:] B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, s. 197–220.pl_PL
dc.referencesUrbański R., 1995, Dorosłość jako podstawowe pojęcie andragogiki, [w:] J. Skrzypczak (red.), Wybrane zagadnienia z oświaty dorosłych, Wydawnictwo UAM, Poznań, s. 7–14.pl_PL
dc.referencesUrbański-Korż R., 2000, Etyka prostomyślności jako aksjologiczna oferta andragogiki, [w:] R. Urbański-Korż (red.), Kompetencje społeczne dorosłych, Edytor, Poznań–Toruń, s. 69–90.pl_PL
dc.referencesWrzesień W., 2010, Czy ulegając nastolatyzacji zachowamy młodość?, „Roczniki Socjologii Rodziny. Studia socjologiczne oraz interdyscyplinarne”, t. 20: Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną, red. A. Kotlarska-Michalska, s. 37–54.pl_PL
dc.referencesDostatnia A., 2014, OMG! czyli jak mówić do polskich milenialsów. Raport z pierwszego badania diagnozującego polskie pokolenie Y, Odyseja Public Relations 2014, http://mobileinstitute.eu/files/omg-millenialsi-2014.pdf (dostęp: 12.03.2017).pl_PL
dc.referencesEdukacja XXI wieku – najnowsze trendy, http://www.edulider.pl/edukacja/edukacja-xxi-wieku-najnowsze-trendy (dostęp: 10.10.2017).pl_PL
dc.referencesHalicki J., 2006, Społeczne teorie starzenia się, [w:] M. Halicka, J. Halicki (red.), Zostawić ślad na ziemi. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Wojciechowi Pędichowi w 80. rocznicę urodzin i 55. rocznicę pracy naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 255–276.pl_PL
dc.referenceshttp://pbc.biaman.pl/Content/372/zostawic_slad_na_ziemi.pdf (dostęp: 15.15.2017).pl_PL
dc.referencesKształcenie dorosłych 2011, 2013, Warszawa, http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/ED_ksztalcenie_doroslych_2011.pdf (dostęp: 20.10.2017).pl_PL
dc.referencesPiszczatowska-Oleksiewicz M., 2014, Polscy gniazdownicy. O powodach, dla których dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami, „Pogranicze. Studia Społeczne”, nr 1 (24), s. 181–207, http:// cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/ element.hdl_11320_2856/c/Pogranicze_24_Piszczatowska-Oleksiewicz.pdf (dostęp: 15.10.2017).pl_PL
dc.referencesWieczna dziewczynka i Piotruś Pan, 2016 (Wywiad z Z. W. Dudkiem), http://www.deon.pl/inteligentne-zycie/psychologia-na-co-dzien/art,460,piotrus-pan-i-wieczna-dziewczynka.html (dostęp: 26.02.2017).pl_PL
dc.contributor.authorEmailrenatakw@amu.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-303-8.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe