dc.contributor.author | Konieczna-Woźniak, Renata | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Muszyński, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2023-06-26T13:45:29Z | |
dc.date.available | 2023-06-26T13:45:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Konieczna-Woźniak R., Przygotowanie do późnej dorosłości w „nurcie edukacyjnego życia”. Millenialsi o planach uczenia się w starości, [w:] Starość w nurcie życia. Refleksje nad starością. Tom 2, red. E. Dubas, M. Muszyński, WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-303-8.05 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-303-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47328 | |
dc.description.abstract | Artykuł koncentruje się na problemach przygotowania ludzi młodych do dorosłości
(zwłaszcza późnej) oraz rosnącej przepaści międzygeneracyjnej między pokoleniami
Baby boomers i X a pokoleniem millenialsów (inaczej Y). Szukanie płaszczyzny porozumienia,
łączącej ludzi młodszych i starszych jest wyzwaniem dla środowiska andragogów i gerontologów.
Przestrzenią współpracy może być uczenie się w ciągu całego życia, zgodnie z ideą LLL. W tekście
zostały opisane i przeanalizowane plany uczenia się młodych ludzi w ich starości, szczególnie
w obszarze edukacji nieformalnej. Milenialsi planują kontynuować dotychczasową edukację,
rozwijać pasje i zainteresowania oraz zajmować się tym, na co wcześniej nie mieli czasu. Rozwój
ich dorosłego życia ma następować za sprawą podróży, czytelnictwa, aktywności sportowo-rekreacyjnej
i wielu innych zajęć. Uczenie się w ciągu całego życia, oprócz realizacji zróżnicowanych
potrzeb edukacyjnych, to również uczenie się samej dorosłości na każdym jej etapie. Można
uznać je za zadanie rozwojowe niezależne od wieku. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper focuses on the problems regarding the preparation of young people
for their adulthood, especially the late one, and the problems with growing intergenerational gap
between the Baby Boomers and X Generations and the Millennials (Generation Y). Seeking ways
of cooperation and ideas for mutual understanding between the younger and the older is a challenge
for both andragologists and gerontologists. Learning throughout life, in accordance with the
idea of LLL, might be a good space for such a cooperation.
The text describes and analyses the learning plans of young people when they grow old,
especially in the field of informal education. The Millennials intend to continue their current education,
develop passions and interests, or take up new topics that they have not had time for
earlier. The development of their adult life occurs as a result of travelling, reading, sport and recreation
activities, etc. Lifelong learning, in addition to fulfilling varied educational needs, also means learning about adulthood itself at every stage. It can be considered as a developmental task independent
of age. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Starość w nurcie życia. Refleksje nad starością. Tom 2; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | uczenie się dorosłości | pl_PL |
dc.subject | pokolenia Baby boomers, X i Y | pl_PL |
dc.subject | relacje międzypokoleniowe | pl_PL |
dc.subject | learning of adulthood | pl_PL |
dc.subject | Baby Boomers, X and Y Generations | pl_PL |
dc.subject | intergenerational relations | pl_PL |
dc.title | Przygotowanie do późnej dorosłości w „nurcie edukacyjnego życia”. Millenialsi o planach uczenia się w starości | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 57-72 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-070-9 | |
dc.references | Appelt K., 2002, Związek: osoba – otoczenie i jego zmienność w okresie dorosłości, [w:] A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 23–54. | pl_PL |
dc.references | Appelt K., Wojciechowska J., 2016, Zmiany społeczno-kulturowe jako kontekst wkraczania w dorosłość, [w:] A. I. Brzezińska, W. Syska (red.), Ścieżki wkraczania w dorosłość, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, UAM, Poznań, s. 105–128. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A. I., Appelt K., 2000, Tożsamość zawodowa psychologa, [w:] J. Brzeziński, M. Toeplitz-Wiśniewska (red.), Etyczne dylematy psychologii, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 13–44. | pl_PL |
dc.references | Czerniawska O., 1987, Dorosłość, między socjalizacją a wychowaniem, „Oświata Dorosłych”, nr 9, s. 510–524. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2004, Podstawowa kategoria andragogiczna „dorosłość” i jej aksjologiczny kontekst, [w:] J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia edukacji dorosłych, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 199–213. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2015, Przygotowanie do dorosłości – być i stawać się dorosłym, „Edukacja Dorosłych”, nr 1 (72), s. 9–21. | pl_PL |
dc.references | Dziuban Ch. D., Hartman J. L., Moskal P., 2004, Blended learning, „Research Bulletin”, Vol. 7, s. 2–12. | pl_PL |
dc.references | Illeris K., 2009, O specyfice uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1 (45), s. 85–96. | pl_PL |
dc.references | Kargul J., 2005, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wydawnictwo DSW, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Kiley D., 1993, Syndrom Piotrusia Pana. O nigdy nie dojrzewających mężczyznach, przeł. M. Fabianowska, Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza. Wydawnictwo System, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Konieczna-Woźniak R., 2018, Uczenie się w planach osobistego rozwoju debiutantów dorosłości. Między dorosłością a (nie)dorosłością, [w:] E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska (red.), Uczenie się przez całe życie. Rozwój-kariera-praca, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Malewski M., 1990, Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Malewski M., 2013, „Dorosłość” – kłopotliwa kategoria andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3 (63), s. 23–40. | pl_PL |
dc.references | Marczuk M., 1994, Próba określenia andragogicznego modelu procesu kształcenia dorosłych, [w:] M. Marczuk (red.), Problemy i dylematy andragogiki, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 60–67. | pl_PL |
dc.references | Semków J., 2015, Duchowy wymiar dorosłości antidotum na lęki egzystencjalne, „Edukacja Dorosłych”, nr 1 (72), s. 69–80. | pl_PL |
dc.references | Smolbik-Jęczmień A., 2013, Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieli generacji X i Y – podobieństwa i różnice, „Nauki o Zarządzaniu”, nr 1 (17), s. 89–97. | pl_PL |
dc.references | Smykowski B., 2016, Efekty kryzysów rozwojowych okresu dzieciństwa i dorastania jako kapitał psychologiczny u progu dorosłości, [w:] A. I. Brzezińska, W. Syska (red.), Ścieżki wkraczania w dorosłość, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, UAM, Poznań, s. 75–104. | pl_PL |
dc.references | Szatur-Jaworska B., 2006, Zbiorowość ludzi starych w polskim społeczeństwie, [w:] B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, s. 197–220. | pl_PL |
dc.references | Urbański R., 1995, Dorosłość jako podstawowe pojęcie andragogiki, [w:] J. Skrzypczak (red.), Wybrane zagadnienia z oświaty dorosłych, Wydawnictwo UAM, Poznań, s. 7–14. | pl_PL |
dc.references | Urbański-Korż R., 2000, Etyka prostomyślności jako aksjologiczna oferta andragogiki, [w:] R. Urbański-Korż (red.), Kompetencje społeczne dorosłych, Edytor, Poznań–Toruń, s. 69–90. | pl_PL |
dc.references | Wrzesień W., 2010, Czy ulegając nastolatyzacji zachowamy młodość?, „Roczniki Socjologii Rodziny. Studia socjologiczne oraz interdyscyplinarne”, t. 20: Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną, red. A. Kotlarska-Michalska, s. 37–54. | pl_PL |
dc.references | Dostatnia A., 2014, OMG! czyli jak mówić do polskich milenialsów. Raport z pierwszego badania diagnozującego polskie pokolenie Y, Odyseja Public Relations 2014, http://mobileinstitute.eu/files/omg-millenialsi-2014.pdf (dostęp: 12.03.2017). | pl_PL |
dc.references | Edukacja XXI wieku – najnowsze trendy, http://www.edulider.pl/edukacja/edukacja-xxi-wieku-najnowsze-trendy (dostęp: 10.10.2017). | pl_PL |
dc.references | Halicki J., 2006, Społeczne teorie starzenia się, [w:] M. Halicka, J. Halicki (red.), Zostawić ślad na ziemi. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Wojciechowi Pędichowi w 80. rocznicę urodzin i 55. rocznicę pracy naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 255–276. | pl_PL |
dc.references | http://pbc.biaman.pl/Content/372/zostawic_slad_na_ziemi.pdf (dostęp: 15.15.2017). | pl_PL |
dc.references | Kształcenie dorosłych 2011, 2013, Warszawa, http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/ED_ksztalcenie_doroslych_2011.pdf (dostęp: 20.10.2017). | pl_PL |
dc.references | Piszczatowska-Oleksiewicz M., 2014, Polscy gniazdownicy. O powodach, dla których dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami, „Pogranicze. Studia Społeczne”, nr 1 (24), s. 181–207, http:// cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/ element.hdl_11320_2856/c/Pogranicze_24_Piszczatowska-Oleksiewicz.pdf (dostęp: 15.10.2017). | pl_PL |
dc.references | Wieczna dziewczynka i Piotruś Pan, 2016 (Wywiad z Z. W. Dudkiem), http://www.deon.pl/inteligentne-zycie/psychologia-na-co-dzien/art,460,piotrus-pan-i-wieczna-dziewczynka.html (dostęp: 26.02.2017). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | renatakw@amu.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-303-8.05 | |