Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPodgórska-Jachnik, Dorota
dc.contributor.editorJachimczak, Beata
dc.contributor.editorPodgórska-Jachnik, Dorota
dc.contributor.editorTomaszewska, Anna
dc.date.accessioned2023-07-28T05:18:21Z
dc.date.available2023-07-28T05:18:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationPodgórska-Jachnik D., Ocena funkcjonalna w warsztacie diagnostycznym nauczycieli a rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów w edukacji włączającej, [w:] Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą, red. B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik, A. Tomaszewska, WUŁ– Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-222-4.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-222-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47686
dc.description.sponsorshipProjekt dofinansowany ze środków UE, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświatypl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleOcena funkcjonalna w warsztacie diagnostycznym nauczycieli a rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów w edukacji włączającejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number12-41pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-261-3
dc.contributor.authorBiographicalnotePodgórska-Jachnik Dorota - dr hab. nauk społecznych – pedagog specjalna/surdopedagog, psycholog, logopeda. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu coachingu z mentoringiem w edukacji. Profesor Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w problematyce emancypacji, rzecznictwa i reprezentacji osób z niepełnosprawnościami, zawłaszcza głuchych. Ekspertka Ośrodka Rozwoju Edukacji ds. zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, diagnozy funkcjonalnej oraz edukacji włączającej. Ekspertka w projekcie wdrożenia pierwszych polskich SCWEW, Modelu Wsparcia Międzysektorowego dzieci i rodzin, opracowania Szkolnej Oceny Funkcjonalnej. Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych dotyczących inkluzji społecznej i edukacyjnej, rehabilitacji, pracy socjalnej z osobami z niepełnosprawnością, m.in. raportu: „Edukacja włączająca w Polsce – bilans otwarcia 2020”, monografii: „Edukacja włączająca w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego” (2023), „Rehabilitacja społeczna i zawodowa oraz reintegracja osób z niepełnosprawnościami w województwie łódzkim” (2022), „Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami” (2015); „Głusi. Emancypacje” (2014) i in.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A. (red). (2014) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania (Skrzynki z narzędziami), IBE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDomagała-Zyśk W., Mariańczyk K., Chrzanowska I., Czarnocka M., Papuda-Dolińska B., Jachimczak B., Otrębski W., Pawlak K., Olempska-Wysocka M., Podgórska-Jachnik D. (2022), Szkolna OcenaFunkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesDSM-5-TR (tm) Classification (2022), American Psychiatric Association Gaebel W., Zielasek J., Reed G.M (2017), Zaburzenia psychiczne i behawioralne w ICD-11:koncepcje, metodologie oraz obecny status. Psychiatria Polska 2017; 51(2): 169–195.pl_PL
dc.referencesFirst M.B. (2016), DSM-5. Diagnostyka różnicowa. Redaktor wydania polskiego P. Gałecki. Wyd. EDRA Urban& Partners.pl_PL
dc.referencesHollenwenger J. i in. (2014), Zintegrowane kształcenie specjalne w kantonie Zurych. Podstawy, regulacje i finansowanie zintegrowanego kształcenia specjalnego w szkołach specjalnych (ISS) i szkołach integracyjnych (ISR), Bildungsdirektion Kanton Zürich.pl_PL
dc.referencesJachimczak B. (2012), Przygotowanie nauczycieli wychowania przedszkolnego do realizacji wybranych zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Studia Edukacyjne, nr 21, s. 163–175.pl_PL
dc.referencesKnopik T. (2018), Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonieczna A., Konieczna I. (2010), Ocena i wyjaśnienie niepowodzeń edukacyjnych uczniów przez nauczycieli i rodziców [w:] . A. Konieczna (red.), Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka, Wydawnictwo APS, Warszawa, s. 115–128.pl_PL
dc.referencesKrause A. (2023), Edukacja włączająca w dyskursie hipokryzji. Studia z Teorii Wychowania, Tom 14, Nr 1 (42), s. 85-101.pl_PL
dc.referencesKuta W. (2022), Rewolucja w ochronie zdrowia. Wchodzi klasyfikacja chorób ICD-11. Co się zmieni? Rynek Zdrowia , Wpis z dn.25 kwietnia 2022, [online], https://www.rynekzdrowia.pl/Politykazdrowotna/ Rewolucja-w-ochronie-zdrowia-Wchodzi-klasyfikacjachorob- ICD-11-Co-sie-zmieni,231736,14.html, [dostęp: 2.05.2023].pl_PL
dc.referencesLeonardi M., Lee H., Kostanjsek N. i in. (2022), 20 Years of ICF 0- International Classification of Functioning, Disability and Health: Uses and Applications around the World. Int J Environ Res Public Health. Sep; 19(18): 11321; DOI: 10.3390/ijerph191811321.pl_PL
dc.referencesMaxwell, G., Koutsogeorgou, E. (2011). Inclusive Education in Europe: A practical Application of an ICF-CY-based Framework as a Tool for Inclusive Education Policies. Conference: ECER, Urban Education. https://www.divaportal. org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A516533&dswid=-102, [dostęp: 2.05.2023].pl_PL
dc.referencesMEiN (2020), Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjnoorganizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się (projekt). Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiędzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), wersja polska, 2009; https://ezdrowie.gov.pl›downloadFile (pdf). [dostęp:23.03.2023].pl_PL
dc.referencesOchojska D., Pasternak J. (2021), Błędy diagnostyczne w zaburzeniach ze spektrum autyzmu i ich konsekwencje – opisy przypadków Psychiatria Polska nr 55(4): 787–799; DOI: https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/111789. [dostęp:23.03.2023].pl_PL
dc.referencesOzonoff S., Goldstein S., Naglieri J.A. (2018), Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Seria: Psychiatria i Psychoterapia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesPasqualotto L., Lascioli A. (2020), ICF-Based functional profile in education and rehabilitation: a multidisciplinary pilot experience. Journal of Advanced Health Care, Vol. 2, Issue 1, https://jahc.eu/jahc2001-004/, [dostęp: 2.05.2023].pl_PL
dc.referencesPiotrowicz R., Mikler- Chwastek A., Jegier A., Walkiewicz-Krutak A., Wereszka K., Gelleta I., Pawlak K. (2022), Skrining rozwoju małego dziecka w okresie średniego dzieciństwa. (SRMD: 3-6 lat). Warszawa.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591 – z poźn. zm.).pl_PL
dc.referencesSadowska S., Janiszewska-Nieścioruk Z. (2018), O diagnozie z wykorzystaniem ICF jako podstawie organizowania pomocy osobom z niepełnosprawnością – między polityką, wiedzą naukową a praktyką. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, Nr 29, s. 100-113.pl_PL
dc.referencesSanches-Ferreira M., Silveira-Maia M., Sílvia Alves S., Simeonsson R.J. (2018), Conditions for Implementing the ICF-CY in Education: The Experience in Portugal. Frontiers in Education, 27 March 2018, Sec. Special Educational Needs Volume 3; https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00020, [dostęp: 2.05.2023].pl_PL
dc.referencesTersa K. (2014), Kompetencje diagnostyczne nauczycieli: oczekiwania i wyzwania, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 16, s. 90–105.pl_PL
dc.referencesUNESCO (2020), Global education monitoring report, 2020: Inclusion and education: all means all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373718, [dostęp: 2.05.2023].pl_PL
dc.referencesWalkiewicz-Krutak M., Aksamit D., Mikler-Chwastek A., Piotrowicz R., Walczak G., Pawlak K. (2021a), Profil funkcjonalny aktywności ICF Okres rozwojowy wczesne dzieciństwo (0-3 lata), Warszawa.pl_PL
dc.referencesWalkiewicz-Krutak M., Aksamit D., Mikler-Chwastek A., Piotrowicz R., Walczak G. (2021b), Skrining rozwoju małego dziecka (SRMD: 0,6 - 2,6). Warszawa.pl_PL
dc.referencesArkusze obserwacji zachowania dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa. Profil funkcjonalny ICF, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWHO (2023). Countries. https://www.who.int/countries/, [dostęp: 2.05.2023].pl_PL
dc.referencesWilmowska-Pietruszyńska A., Bilski D. (2020), ICF jako narzędzie ilościowej oceny naruszenia. sprawności w orzekaniu dla potrzeb zabezpieczenia społecznego, Orzecznictwo Lekarskie, 7(1), s. 1 -13.pl_PL
dc.referencesWitkowski T. (1088), Podręcznik do Inwentarza PPAC H.C. Gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym (osób z upośledzeniem umysłowym). COMPWZ MEN, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-222-4.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe