dc.contributor.author | Olechowska, Agnieszka | |
dc.contributor.author | Jachimczak, Beata | |
dc.contributor.editor | Jachimczak, Beata | |
dc.contributor.editor | Podgórska-Jachnik, Dorota | |
dc.contributor.editor | Tomaszewska, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-07-28T05:20:07Z | |
dc.date.available | 2023-07-28T05:20:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Olechowska A., Jachimczak B., Każdy się uczy – uniwersalne projektowanie (Universal Design for Learning – UDL) w pracy z grupą zróżnicowaną, [w:] Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą, red. B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik, A. Tomaszewska, WUŁ– Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-222-4.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-222-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47687 | |
dc.description.sponsorship | Projekt dofinansowany ze środków UE, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Każdy się uczy – uniwersalne projektowanie (Universal Design for Learning - UDL) w pracy z grupą zróżnicowaną | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 42-62 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-261-3 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Olechowska Agnieszka - dr n. hum., prof. APS – pedagog specjalny,
logopeda, nauczyciel wczesnej edukacji, nauczyciel akademicki,
dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
w Warszawie, profesor wizytujący Florida University, US, współzałożycielka
Cognitive Motor International Society (COMIS). Członek Zespołu Edukacji Elementarnej przy Sekcji Edukacji Elementarnej
Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Zespołu Doktorów przy
Komitecie nauk Pedagogicznych PAN, kierownik autorskich studiów
podyplomowych Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna w APS,
certyfikowany trener i terapeuta percepcyjno-motorycznego programu
Move to Learn® (Ruch dla Uczenia się) i kierownik kursów
doskonalących z tego zakresu. Autorka książek z zakresu specjalnych
potrzeb edukacyjnych: „Wspieranie uczniów ze specjalnymi
potrzebami. Wskazówki dla nauczycieli” (2001), „Specjalne potrzeby
edukacyjne” (2016), „Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym
dyskursie pedagogicznym” (2019), rozdziałów w pracach zbiorowych,
artykułów naukowych, w tym z zakresu uniwersalnego projektowania
w edukacji, narzędzi diagnozy pedagogicznej, opatrzonego patentem
zestawu klocków dydaktycznych, poradników dla nauczycieli,
programów kształcenia oraz modułów do e-learningowych kursów dla
nauczycieli z zakresu pracy z uczniami ze specyficznymi rozwojowymi
zaburzeniami uczenia się (przygotowanych m.in. we współpracy
z MEN i ORE). | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jachimczak Beata - dr hab. prof. UAM w Poznaniu. Pedagog
w zakresie nauczania początkowego, pedagog specjalny w zakresie
pedagogiki korekcyjnej oraz wspierającej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi. Zainteresowania naukowe skoncentrowane
na problematyce ucznia ze SPE oraz na zagadnieniach polityki
oświatowej ukierunkowanej na budowanie systemu profilaktyki, opieki,
wsparcia i edukacji (edukacja integracyjna, włączająca, grupy
zróżnicowane). Ekspert MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych
i MEiN ds. edukacji włączającej. Od 2019 roku zaangażowana
w projekty: Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację
Włączającą (SCWEW); wdrażania założeń i narzędzi do oceny
funkcjonalnej w szkołach; budowania wsparcia międzysektorowego
w powiatach dla dzieci, uczniów i ich rodzin; szkolenia kadr w zakresie
edukacji włączającej. Autorka i współautorka licznych publikacji,
między innymi: „Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania
efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (Z badań
uczniów klas III szkół podstawowych)” (2011); „Społeczno-edukacyjne
uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepełnosprawnych.
Studium empiryczne z regionu łódzkiego” (2011); „Grupy
zróżnicowane w edukacji, z perspektywy pedagogiki i pedagogiki
specjalnej” (2021; redakcja naukowa); „Edukacja włączająca
w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego” (2023). | pl_PL |
dc.references | Bureau J. S., Howard J. L., Chong J. X. Y., Guay F. (2021), Pathways to Student Motivation: A Meta-Analysis of Antecedents of Autonomous and Controlled Motivations, Rev Educ Res . 92(1) : 46-72. | pl_PL |
dc.references | Filipiak E. (2012), Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. GWP, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Gawrońskiego J. (2023), Wykład samorzecznika, osoby w spektrum autyzmu, na konferencji SCWEW w Kaliszu, 19 maja 2023 r., https://www.facebook.com/sylwia.baranowska.90/videos/1211621426 214555, [dostęp: 20.05.2023]. | pl_PL |
dc.references | Jachimczak B. (2019), Nauczyciel w edukacji włączającej. w Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole [w:] Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Wydawnictwo FRSE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Knopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G. (2021). Projektowanie uniwersalnej jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, Nr 42, s. 53-69. | pl_PL |
dc.references | Olechowska, A. (2016). Zachowania konsumenckie doskonalących się nauczycieli a zaspokajanie potrzeby samorealizacji, Parezja 1/2016(5), s. 120-133. | pl_PL |
dc.references | Pausateri, J.L. (2022a). Transform Your Teaching with UDL. Webinar, https://publishing.cast.org/events/2022/11/transform-teaching-udlpusateri [dostęp: 31.03.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pausateri, J.L. (2022b). Transform your teaching with Universal Design for Learning. Six Steps to Jumpstart Your Practice, Wakefield: CAST. | pl_PL |
dc.references | Rose D.H., Meyer A. (2007), Teaching Every Student in the Digital Age: Universal Design for Educational Technology Research and Development 55(5) : 521-525; DOI: 10.1007/s11423-007-9056-3. | pl_PL |
dc.references | de Souza, N. (2019). Inclusive education is IN-possible, https://www.youtube.com/watch?v=bdeYbv4oCME&t=108s, [dostęp: 31.03.2023]. | pl_PL |
dc.references | Szplit, A. (2019). Od nowicjusza do eksperta. Rozwój ekspertywności nauczycieli nauczycieli języków obcych, Kielce: Wydawnictwo UJK. | pl_PL |
dc.references | Szumski G. (2019), Zróżnicowane grupy uczniów – jakie problemy? [w:] Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B., Paluch M. (2021), Uwolnić szkołę od systemu klasowolekcyjnego, Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Tomlinson C.A. (2001), HOW TO Differentiate Instruction IN Mixed- Ability Classrooms, 2nd edition, Association for Supervision and Curriculum Development Alexandria, Virginia USA. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-222-4.03 | |