Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOlechowska, Agnieszka
dc.contributor.authorJachimczak, Beata
dc.contributor.editorJachimczak, Beata
dc.contributor.editorPodgórska-Jachnik, Dorota
dc.contributor.editorTomaszewska, Anna
dc.date.accessioned2023-07-28T05:20:07Z
dc.date.available2023-07-28T05:20:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationOlechowska A., Jachimczak B., Każdy się uczy – uniwersalne projektowanie (Universal Design for Learning – UDL) w pracy z grupą zróżnicowaną, [w:] Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą, red. B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik, A. Tomaszewska, WUŁ– Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-222-4.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-222-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47687
dc.description.sponsorshipProjekt dofinansowany ze środków UE, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświatypl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleKażdy się uczy – uniwersalne projektowanie (Universal Design for Learning - UDL) w pracy z grupą zróżnicowanąpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number42-62pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-261-3
dc.contributor.authorBiographicalnoteOlechowska Agnieszka - dr n. hum., prof. APS – pedagog specjalny, logopeda, nauczyciel wczesnej edukacji, nauczyciel akademicki, dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, profesor wizytujący Florida University, US, współzałożycielka Cognitive Motor International Society (COMIS). Członek Zespołu Edukacji Elementarnej przy Sekcji Edukacji Elementarnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Zespołu Doktorów przy Komitecie nauk Pedagogicznych PAN, kierownik autorskich studiów podyplomowych Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna w APS, certyfikowany trener i terapeuta percepcyjno-motorycznego programu Move to Learn® (Ruch dla Uczenia się) i kierownik kursów doskonalących z tego zakresu. Autorka książek z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych: „Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami. Wskazówki dla nauczycieli” (2001), „Specjalne potrzeby edukacyjne” (2016), „Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym” (2019), rozdziałów w pracach zbiorowych, artykułów naukowych, w tym z zakresu uniwersalnego projektowania w edukacji, narzędzi diagnozy pedagogicznej, opatrzonego patentem zestawu klocków dydaktycznych, poradników dla nauczycieli, programów kształcenia oraz modułów do e-learningowych kursów dla nauczycieli z zakresu pracy z uczniami ze specyficznymi rozwojowymi zaburzeniami uczenia się (przygotowanych m.in. we współpracy z MEN i ORE).pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJachimczak Beata - dr hab. prof. UAM w Poznaniu. Pedagog w zakresie nauczania początkowego, pedagog specjalny w zakresie pedagogiki korekcyjnej oraz wspierającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zainteresowania naukowe skoncentrowane na problematyce ucznia ze SPE oraz na zagadnieniach polityki oświatowej ukierunkowanej na budowanie systemu profilaktyki, opieki, wsparcia i edukacji (edukacja integracyjna, włączająca, grupy zróżnicowane). Ekspert MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych i MEiN ds. edukacji włączającej. Od 2019 roku zaangażowana w projekty: Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW); wdrażania założeń i narzędzi do oceny funkcjonalnej w szkołach; budowania wsparcia międzysektorowego w powiatach dla dzieci, uczniów i ich rodzin; szkolenia kadr w zakresie edukacji włączającej. Autorka i współautorka licznych publikacji, między innymi: „Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (Z badań uczniów klas III szkół podstawowych)” (2011); „Społeczno-edukacyjne uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepełnosprawnych. Studium empiryczne z regionu łódzkiego” (2011); „Grupy zróżnicowane w edukacji, z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej” (2021; redakcja naukowa); „Edukacja włączająca w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego” (2023).pl_PL
dc.referencesBureau J. S., Howard J. L., Chong J. X. Y., Guay F. (2021), Pathways to Student Motivation: A Meta-Analysis of Antecedents of Autonomous and Controlled Motivations, Rev Educ Res . 92(1) : 46-72.pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (2012), Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. GWP, Sopot.pl_PL
dc.referencesGawrońskiego J. (2023), Wykład samorzecznika, osoby w spektrum autyzmu, na konferencji SCWEW w Kaliszu, 19 maja 2023 r., https://www.facebook.com/sylwia.baranowska.90/videos/1211621426 214555, [dostęp: 20.05.2023].pl_PL
dc.referencesJachimczak B. (2019), Nauczyciel w edukacji włączającej. w Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole [w:] Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Wydawnictwo FRSE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKnopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G. (2021). Projektowanie uniwersalnej jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, Nr 42, s. 53-69.pl_PL
dc.referencesOlechowska, A. (2016). Zachowania konsumenckie doskonalących się nauczycieli a zaspokajanie potrzeby samorealizacji, Parezja 1/2016(5), s. 120-133.pl_PL
dc.referencesPausateri, J.L. (2022a). Transform Your Teaching with UDL. Webinar, https://publishing.cast.org/events/2022/11/transform-teaching-udlpusateri [dostęp: 31.03.2023].pl_PL
dc.referencesPausateri, J.L. (2022b). Transform your teaching with Universal Design for Learning. Six Steps to Jumpstart Your Practice, Wakefield: CAST.pl_PL
dc.referencesRose D.H., Meyer A. (2007), Teaching Every Student in the Digital Age: Universal Design for Educational Technology Research and Development 55(5) : 521-525; DOI: 10.1007/s11423-007-9056-3.pl_PL
dc.referencesde Souza, N. (2019). Inclusive education is IN-possible, https://www.youtube.com/watch?v=bdeYbv4oCME&t=108s, [dostęp: 31.03.2023].pl_PL
dc.referencesSzplit, A. (2019). Od nowicjusza do eksperta. Rozwój ekspertywności nauczycieli nauczycieli języków obcych, Kielce: Wydawnictwo UJK.pl_PL
dc.referencesSzumski G. (2019), Zróżnicowane grupy uczniów – jakie problemy? [w:] Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B., Paluch M. (2021), Uwolnić szkołę od systemu klasowolekcyjnego, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesTomlinson C.A. (2001), HOW TO Differentiate Instruction IN Mixed- Ability Classrooms, 2nd edition, Association for Supervision and Curriculum Development Alexandria, Virginia USA.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-222-4.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe