Show simple item record

dc.contributor.authorJachimczak, Beata
dc.contributor.authorPodgórska-Jachnik, Dorota
dc.contributor.authorTomaszewska, Anna
dc.contributor.editorJachimczak, Beata
dc.contributor.editorPodgórska-Jachnik, Dorota
dc.contributor.editorTomaszewska, Anna
dc.date.accessioned2023-07-28T07:50:54Z
dc.date.available2023-07-28T07:50:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationJachimczak B., Podgórska-Jachnik D., Tomaszewska A., Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w perspektywie uczestników projektu pilotażowego w powiecie łódzkim, [w:] Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą, red. B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik, A. Tomaszewska, WUŁ– Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-222-4.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-222-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47724
dc.description.sponsorshipProjekt dofinansowany ze środków UE, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświatypl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleSpecjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w perspektywie uczestników projektu pilotażowego w powiecie łódzkimpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number109-195pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniupl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSpecjalistyczne Centrum Wspierającego Edukację Wyłączającą w Łodzipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-261-3
dc.contributor.authorBiographicalnoteJachimczak Beata - dr hab. prof. UAM w Poznaniu. Pedagog w zakresie nauczania początkowego, pedagog specjalny w zakresie pedagogiki korekcyjnej oraz wspierającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zainteresowania naukowe skoncentrowane na problematyce ucznia ze SPE oraz na zagadnieniach polityki oświatowej ukierunkowanej na budowanie systemu profilaktyki, opieki, wsparcia i edukacji (edukacja integracyjna, włączająca, grupy zróżnicowane). Ekspert MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych i MEiN ds. edukacji włączającej. Od 2019 roku zaangażowana w projekty: Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW); wdrażania założeń i narzędzi do oceny funkcjonalnej w szkołach; budowania wsparcia międzysektorowego w powiatach dla dzieci, uczniów i ich rodzin; szkolenia kadr w zakresie edukacji włączającej. Autorka i współautorka licznych publikacji, między innymi: „Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (Z badań uczniów klas III szkół podstawowych)” (2011); „Społeczno-edukacyjne uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepełnosprawnych. Studium empiryczne z regionu łódzkiego” (2011); „Grupy zróżnicowane w edukacji, z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej” (2021; redakcja naukowa); „Edukacja włączająca w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego” (2023).pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePodgórska-Jachnik Dorota - dr hab. nauk społecznych – pedagog specjalna/surdopedagog, psycholog, logopeda. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu coachingu z mentoringiem w edukacji. Profesor Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w problematyce emancypacji, rzecznictwa i reprezentacji osób z niepełnosprawnościami, zawłaszcza głuchych. Ekspertka Ośrodka Rozwoju Edukacji ds. zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, diagnozy funkcjonalnej oraz edukacji włączającej. Ekspertka w projekcie wdrożenia pierwszych polskich SCWEW, Modelu Wsparcia Międzysektorowego dzieci i rodzin, opracowania Szkolnej Oceny Funkcjonalnej. Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych dotyczących inkluzji społecznej i edukacyjnej, rehabilitacji, pracy socjalnej z osobami z niepełnosprawnością, m.in. raportu: „Edukacja włączająca w Polsce – bilans otwarcia 2020”, monografii: „Edukacja włączająca w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego” (2023), „Rehabilitacja społeczna i zawodowa oraz reintegracja osób z niepełnosprawnościami w województwie łódzkim” (2022), „Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami” (2015); „Głusi. Emancypacje” (2014) i in.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteTomaszewska Anna – Zespół (lider i eksperci) Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Wyłączającą w Łodzi, pracujący w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym nr 6 w Łodzi. Wszyscy członkowie zespołu posiadają wykształcenie z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym tyflopedagogiki oraz oligofrenopedagogiki. Dodatkowo mają oni potwierdzone certyfikatami umiejętności zawodowe z zakresu tutoringu oraz pracy z uczniami z ASD. Członkowie Zespołu aktywnie pracują w Stowarzyszeniu na Rzecz Rehabilitacji Osób Niewidomych i Słabo Widzących „SPOJRZENIE”,. Realizują wiele projektów na rzecz integracji społecznej i włączenia osób ze zróżnicowanymi potrzebami w lokalne środowisko i aktywność zawodową, a także szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych z cyklu „TYFLOEDUKACJA”. W kręgu ich zainteresowań jest budowanie przestrzeni dla inkluzji - SZKOŁY dla KAŻDEGO.pl_PL
dc.referencesBanaszak S. (2017), Fokus: technika i jej zastosowanie w badaniach edukacyjnych [Focus Group Interview: the Technique and its Application in Social Research]. Studia Edukacyjne nr 45, 2017, Poznań 2017, pp. 19-28.pl_PL
dc.referencesBettelheim B. (2014). Wystarczająco dobrzy rodzice. Jak wychować dziecko. Wyd. Rebis.pl_PL
dc.referencesDomagała-Zyśk E., Mariańczyk K., Chrzanowska I., Czarnocka M. Olempska-Wysocka M., Jachimczak B., Otrębski W., Papuda- Dolińska B., Pawlak K., Podgórska-Jachnik D., (2022), Szkolna Ocena Funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesHaug P. (2016), Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3),2016 s.207. DOI: http://doi.org/10.1080/15017419.2016.1224778.pl_PL
dc.referencesJachimczak B., Podgórska-Jachnik D. (2022): Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą – model teoretyczny i perspektywa wdrożenia do praktyki oświatowej, Studia z Teorii Wychowania T. XIII (3 (40)): 333-348.pl_PL
dc.referencesMEiN (2020), Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjnoorganizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się. Warszawa.pl_PL
dc.referencesMichalak J. (2010), Przywództwo dla wzmacniania szans edukacyjnych uczniów [w:] I. Nowosad, I, Mortag, J. Ondrakova (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego; s. 187-208.pl_PL
dc.referencesNazarko J., Ejdys J. (red.) (2011), Metodologia i procedury badawcze w projekcie Foresight Technologiczny <<NT FOR PODLASKIE 2020>>. Politechnika Białostocka, Białystok2pl_PL
dc.referencesRadek (2022), Grupy fokusowe jako metoda badania doświadczeń użytkownika. The Story, online: https://thestory.is/pl/journal/badaniafokusowe- grupy-fokusowe/, [dostęp: 2.05.2023].pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (0Dz.U. 2017 poz. 1591).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578),pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych, (Dz.U. 2022 poz. 1610).pl_PL
dc.referencesUstawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-222-4.06


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe