dc.contributor.author | Jachimczak, Beata | |
dc.contributor.author | Podgórska-Jachnik, Dorota | |
dc.contributor.author | Tomaszewska, Anna | |
dc.contributor.editor | Jachimczak, Beata | |
dc.contributor.editor | Podgórska-Jachnik, Dorota | |
dc.contributor.editor | Tomaszewska, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-07-28T07:50:54Z | |
dc.date.available | 2023-07-28T07:50:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D., Tomaszewska A., Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w perspektywie uczestników projektu pilotażowego w powiecie łódzkim, [w:] Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą, red. B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik, A. Tomaszewska, WUŁ– Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-222-4.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-222-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47724 | |
dc.description.sponsorship | Projekt dofinansowany ze środków UE, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego Łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w perspektywie uczestników projektu pilotażowego w powiecie łódzkim | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 109-195 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Specjalistyczne Centrum Wspierającego Edukację Wyłączającą w Łodzi | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-261-3 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jachimczak Beata - dr hab. prof. UAM w Poznaniu. Pedagog
w zakresie nauczania początkowego, pedagog specjalny w zakresie
pedagogiki korekcyjnej oraz wspierającej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi. Zainteresowania naukowe skoncentrowane
na problematyce ucznia ze SPE oraz na zagadnieniach polityki
oświatowej ukierunkowanej na budowanie systemu profilaktyki, opieki,
wsparcia i edukacji (edukacja integracyjna, włączająca, grupy
zróżnicowane). Ekspert MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych
i MEiN ds. edukacji włączającej. Od 2019 roku zaangażowana
w projekty: Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację
Włączającą (SCWEW); wdrażania założeń i narzędzi do oceny
funkcjonalnej w szkołach; budowania wsparcia międzysektorowego
w powiatach dla dzieci, uczniów i ich rodzin; szkolenia kadr w zakresie
edukacji włączającej. Autorka i współautorka licznych publikacji,
między innymi: „Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania
efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (Z badań
uczniów klas III szkół podstawowych)” (2011); „Społeczno-edukacyjne
uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepełnosprawnych.
Studium empiryczne z regionu łódzkiego” (2011); „Grupy
zróżnicowane w edukacji, z perspektywy pedagogiki i pedagogiki
specjalnej” (2021; redakcja naukowa); „Edukacja włączająca
w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego” (2023). | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Podgórska-Jachnik Dorota - dr hab. nauk społecznych – pedagog
specjalna/surdopedagog, psycholog, logopeda. Absolwentka studiów
podyplomowych z zakresu coachingu z mentoringiem w edukacji.
Profesor Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w problematyce
emancypacji, rzecznictwa i reprezentacji osób z niepełnosprawnościami,
zawłaszcza głuchych. Ekspertka Ośrodka Rozwoju
Edukacji ds. zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, diagnozy
funkcjonalnej oraz edukacji włączającej. Ekspertka w projekcie
wdrożenia pierwszych polskich SCWEW, Modelu Wsparcia
Międzysektorowego dzieci i rodzin, opracowania Szkolnej Oceny Funkcjonalnej. Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych
dotyczących inkluzji społecznej i edukacyjnej, rehabilitacji, pracy
socjalnej z osobami z niepełnosprawnością, m.in. raportu: „Edukacja
włączająca w Polsce – bilans otwarcia 2020”, monografii: „Edukacja
włączająca w perspektywie i zadaniach samorządu terytorialnego”
(2023), „Rehabilitacja społeczna i zawodowa oraz reintegracja osób
z niepełnosprawnościami w województwie łódzkim” (2022), „Praca
socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami” (2015);
„Głusi. Emancypacje” (2014) i in. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Tomaszewska Anna – Zespół (lider
i eksperci) Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację
Wyłączającą w Łodzi, pracujący w Specjalnym Ośrodku Szkolno-
Wychowawczym nr 6 w Łodzi. Wszyscy członkowie zespołu posiadają
wykształcenie z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym tyflopedagogiki
oraz oligofrenopedagogiki. Dodatkowo mają oni potwierdzone
certyfikatami umiejętności zawodowe z zakresu tutoringu oraz pracy
z uczniami z ASD. Członkowie Zespołu aktywnie pracują w Stowarzyszeniu
na Rzecz Rehabilitacji Osób Niewidomych i Słabo Widzących
„SPOJRZENIE”,. Realizują wiele projektów na rzecz integracji
społecznej i włączenia osób ze zróżnicowanymi potrzebami w lokalne
środowisko i aktywność zawodową, a także szkolenia i warsztaty dla
nauczycieli, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych
z cyklu „TYFLOEDUKACJA”. W kręgu ich zainteresowań jest
budowanie przestrzeni dla inkluzji - SZKOŁY dla KAŻDEGO. | pl_PL |
dc.references | Banaszak S. (2017), Fokus: technika i jej zastosowanie w badaniach edukacyjnych [Focus Group Interview: the Technique and its Application in Social Research]. Studia Edukacyjne nr 45, 2017, Poznań 2017, pp. 19-28. | pl_PL |
dc.references | Bettelheim B. (2014). Wystarczająco dobrzy rodzice. Jak wychować dziecko. Wyd. Rebis. | pl_PL |
dc.references | Domagała-Zyśk E., Mariańczyk K., Chrzanowska I., Czarnocka M. Olempska-Wysocka M., Jachimczak B., Otrębski W., Papuda- Dolińska B., Pawlak K., Podgórska-Jachnik D., (2022), Szkolna Ocena Funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Haug P. (2016), Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3),2016 s.207. DOI: http://doi.org/10.1080/15017419.2016.1224778. | pl_PL |
dc.references | Jachimczak B., Podgórska-Jachnik D. (2022): Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą – model teoretyczny i perspektywa wdrożenia do praktyki oświatowej, Studia z Teorii Wychowania T. XIII (3 (40)): 333-348. | pl_PL |
dc.references | MEiN (2020), Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjnoorganizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się. Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Michalak J. (2010), Przywództwo dla wzmacniania szans edukacyjnych uczniów [w:] I. Nowosad, I, Mortag, J. Ondrakova (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego; s. 187-208. | pl_PL |
dc.references | Nazarko J., Ejdys J. (red.) (2011), Metodologia i procedury badawcze w projekcie Foresight Technologiczny <<NT FOR PODLASKIE 2020>>. Politechnika Białostocka, Białystok2 | pl_PL |
dc.references | Radek (2022), Grupy fokusowe jako metoda badania doświadczeń użytkownika. The Story, online: https://thestory.is/pl/journal/badaniafokusowe- grupy-fokusowe/, [dostęp: 2.05.2023]. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (0Dz.U. 2017 poz. 1591). | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578), | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych, (Dz.U. 2022 poz. 1610). | pl_PL |
dc.references | Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-222-4.06 | |