dc.contributor.author | Sedivy-Mączka, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2023-12-13T09:26:16Z | |
dc.date.available | 2023-12-13T09:26:16Z | |
dc.date.issued | 2023-12-01 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48750 | |
dc.description.abstract | The ability to communicate affects the quality and comfort of life. An important problem is how non‑speaking autistic people communicate and how to choose the right tools to convey thoughts. The result of the pilot study presented in the article indicates the need to explore the analysis of communication by means of writing of non‑speaking children who have not yet started school. The respondents showed significant limitations in the way they wrote, but the potential of the tool used for speaking was also evident. A disturbed movement plan limits the ability to speak and manual dexterity, which translates into hand movements when writing down. With writing, the children were given the chance to express themselves freely, albeit without the use of their voice. | en |
dc.description.abstract | Możliwości porozumiewania się wpływają na jakość i komfort życia. Ważnym problemem jest sposób komunikacji niemówiących osób z autyzmem i dobór odpowiednich narzędzi do przekazywania myśli. Przedstawione w artykule badanie pilotażowe wskazuje na konieczność zgłębienia analizy porozumiewania się – za pomocą pisma – dzieci niemówiących, które nie rozpoczęły jeszcze nauki w szkole. Badani wykazywali znaczne ograniczenia w sposobie zapisywania, ale też widoczny był potencjał zastosowanego narzędzia w zakresie wypowiadania się. Zaburzony plan ruchu ogranicza możliwość mówienia oraz sprawność manualną, co przekłada się na ruchy ręki przy zapisywaniu. Dzięki pismu dzieci otrzymały szansę wypowiadania się w sposób swobodny, chociaż bez użycia głosu. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;7 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | autism spectrum | en |
dc.subject | communication by writing | en |
dc.subject | movable alphabet | en |
dc.subject | spektrum autyzmu | pl |
dc.subject | porozumiewanie za pomocą pisma | pl |
dc.subject | ruchomy alfabet | pl |
dc.title | Ujęzykowienie myśli poprzez pismo – analiza komunikacji pisemnej wybranej grupy dzieci ze spektrum autyzmu | pl |
dc.title.alternative | Linguistic expression of thoughts through writing: an analysis of written communication of a selected group of children on the autism spectrum | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 187-199 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Cieszyńska J., 2011, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej. | pl |
dc.references | Grzeszkiewicz‑Radulska K., 2012, Metody badań pilotażowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 42, s. 113–141. | pl |
dc.references | Korendo M., 2013, Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera, Kraków: Centrum Metody Krakowskiej. | pl |
dc.references | Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl |
dc.references | Pisula E., Danielewicz D., 2010, Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.references | Przybysz‑Piwko M., 2017, Klasyfikacja błędów w pisaniu, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia XXI wieku. Zaburzenia komunikacji pisemnej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 212–230. | pl |
dc.references | Saj M., 2020, Sprawności dialogowe w autyzmie. Wyniki badań dzieci 6–7‑letnich w normie intelektualnej, „Logopedia”, t. 49(2), s. 55–72. | pl |
dc.references | Sedivy‑Mączka K., 2022, System językowy w umyśle a ekspresja mowy – zastosowanie ruchomego alfabetu w terapii, „Poznańskie Studia Polonistyczne – Seria Językoznawcza”, t. 29, nr 2, s. 297–307. | pl |
dc.references | Sławek J., 2019, Rozwijanie komunikacji funkcjonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, „Poznańskie Studia Polonistyczne – Seria Językoznawcza”, t. 26, nr 2, s. 253–268. | pl |
dc.references | Zaorska M., 2019, Problematyka intymności w komunikacji alternatywnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 33, s. 145–156. | pl |
dc.contributor.authorEmail | katarzyna.sedivy-maczka@up.krakow.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.07.13 | |