Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHamerlińska, Agnieszka
dc.date.accessioned2023-12-14T12:36:07Z
dc.date.available2023-12-14T12:36:07Z
dc.date.issued2023-12-13
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48797
dc.description.abstractPersonality may contribute to the occurrence of voice disorders. Teachers belong to a group that works in a social environment and is exposed to considerable voice strain. A study was conducted in a group of 30 teachers. The VHI and NEO‑PI‑R tool were used. The study found that the personality traits associated with voice disorders include conscientiousness and agreeableness. One practical result of the findings should be the implementation of psychological support in phoniatric departments.en
dc.description.abstractNauczyciele to grupa pracująca społecznie, narażona na duży wysiłek głosowy. Bycie nauczycielem wymaga pewnych predyspozycji osobowościowych. Przeprowadzono badania w grupie 30 nauczycielek. Wykorzystano narzędzie VHI do badania niepełnosprawności głosowej i NEO‑PI‑R do badania osobowości. Z analiz wynika, że cechami osobowości, które mają związek z zaburzeniami głosu, są sumienność i ugodowość. Efektem praktycznym uzyskanych wyników badań powinno być wdrożenie pomocy psychologicznej w poradniach laryngologicznych i foniatrycznych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;8pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectpersonalityen
dc.subjectvoiceen
dc.subjectvoice disordersen
dc.subjectteachersen
dc.subjectosobowośćpl
dc.subjectgłospl
dc.subjectzaburzenia głosupl
dc.subjectnauczycielepl
dc.titleOsobowość a zaburzenia głosu u nauczycielekpl
dc.title.alternativePersonality and Voice Disorders of Teachersen
dc.typeArticle
dc.page.number41-52
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznychpl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesAlmeida A.A., Fernandes L.R., Azevedo E.H., Pinheiro R.S., Lopes L.W., 2015, Characteristics of voice and personality of patients with vocal fold immobility, „Codas”, Vol. 27(2), s. 178–185, https://doi.org/10.1590/2317-1782/20152014144pl
dc.referencesBeauvale A., 1999, Czynnikowe ujęcie osobowości (osobowość w świetle psychologii różnic indywidualnych), [w:] A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 235–252.pl
dc.referencesBinkuńska E., 2020, Emocjonalne podłoże posługiwania się głosem, [w:] B. Kamińska, S. Milewski (red.), Logopedia artystyczna. Logopedia XXI wieku, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, s. 297–320.pl
dc.referencesCichecka‑Wilk M., Studzińska K., 2018, Czynnościowe zaburzenia głosu z punktu widzenia foniatrii klinicznej, psychopatologii, psychologii i psychiatrii psychodynamicznej, „Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska, Lublin, Polonia”, Vol. XXXI, No. 2, s. 175–194.pl
dc.referencesEl Uali Abeida M., Fernández Liesa R., Vallés Varela H., García Campayo J., Rueda Gormedino P., Ortiz García A., 2013, Study of the Influence of Psychological Factors in the Etiology of Vocal Nodules in Women, „Journal of Voice”, Vol. 27(1), s. 129.e15–129.e20, https://doi.org/10.1016/J.JVOICE.2011.08.012pl
dc.referencesGałdowa A., 1999, Klasyfikacja teorii, [w:] A. Gałdowa (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 35–37.pl
dc.referencesGasiul H., 2002, Rozwój osoby podstawą rozwoju osobowości, „Studia Psychologica”, nr 3, s. 105–118.pl
dc.referencesGiannini S., Ferreira L., 2021, Voice disorders in teachers and the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), „Revista de Investigación e Innovación en Ciencias de la Salud”, No. 3, s. 33–47, https://doi.org/10.46634/riics.60pl
dc.referencesHall C., Lindzey G., 2002, Teorie osobowości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesHamerlińska A., 2021, Niepełnosprawność głosu u nauczycieli. Raport z badań, „Logopaedica Lodziensia”, nr 5, s. 59–67.pl
dc.referencesJacobson B., Johnson A., Grywalski C., Silbergleit A., Jacobson G., Benninger M., Newman C., 2016, The Voice Handicap Index (VHI): development and validation, „American Journal of Speech‑Language Pathology”, No. 6, s. 66–70.pl
dc.referencesJastrzębski A., 2009, Osoba a osobowość. Psychologiczne koncepcje osobowości w świetle klasycznej antropologii filozoficznej, „Roczniki Filozoficzne”, t. LVII, nr 1, s. 29–48.pl
dc.referencesKasefy S., Torabinezhad F., Rasouli M., Zareifaskhodi B., Saffarian A., 2020, The Relationship Between Acoustic Characteristics and Personality Dimensions in Patients with Dysphonia, „Iranian Rehabilitation Journal”, Vol. 18(3), s. 337–344, http://doi.org/10.32598/irj.18.3.1046.1pl
dc.referencesKozioł‑Nadolna K., 2015, Osobowość człowieka a skłonność do wprowadzania innowacji, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 39, t. 1, s. 57–66.pl
dc.referencesKraczla M., 2017, Osobowość jako czynnik zachowań menedżerskich w świetle teorii wielkiej piątki, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, nr 1980, s. 195–208.pl
dc.referencesManiecka‑Aleksandrowicz B., 1997, Klasyfikacja zaburzeń głosu, „Audiofonologia”, t. X, s. 61–67.pl
dc.referencesObrębowski A., 2008, Profilaktyka zaburzeń głosu, [w:] A. Obrębowski (red.), Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego.pl
dc.referencesPear T.H., 1931, Voice and personality, London: Chapman and Hall Ltd.pl
dc.referencesPervin L., 2002, Psychologia osobowości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesPracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, 2006, Inwentarz Osobowości NEO‑PI‑R, https://www.practest.com.pl/sklep/test/NEO‑PI‑R (dostęp: 1.07.2023).pl
dc.referencesRatajczak J., Grzywacz K., Wojdas A., Rapiejko P., Jurkiewicz D., 2008, Role of psychological factors in pathogenesis of disturbances of voice caused with vocal nodules, „Otolaryngologia Polska”, t. 62, nr 6, s. 758–763.pl
dc.referencesRoy N., Bless D.M., 2000, Personality traits and psychological factors in voice pathology: a foundation for future research, „Journal of Speech, Language, and Hearing Research”, Vol. 43(3), s. 737–748, https://doi.org/10.1044/jslhr.4303.737pl
dc.referencesŚliwińska‑Kowalska M., Niebudek‑Bogusz E., 2008, Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, Łódź: Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera.pl
dc.referencesŚliwinska‑Kowalska M., Niebudek‑Bogusz E., Fiszer M., Los‑Spychalska T., Kotylo P., Sznurowska‑Przygocka B., Modrzewska M., 2006, The prevalence and risk factors for occupational voice disorders in teachers, „Folia Phoniatrica et Logopaedica”, Vol. 58(2), s. 85–101, https://doi.org/10.1159/000089610pl
dc.referencesZawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M., 2010, Inwentarz Osobowości Paula T. Costy Jr i Roberta R. McCrae. Adaptacja polska, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.pl
dc.contributor.authorEmailhamer@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.08.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/