Motywy i formy internacjonalizacji polskich start-upów
Streszczenie
Research background: Due to the rapid development of technology, the possibilities of entering new markets are changing. This is evident in the ease with which new companies enter new markets. Tools enabling the rapid transfer of information have meant that the classical stages of internationalization are often overlooked. Classic models of internationalization are often criticized, but this does not mean that there are no new models of internationalization. Considering the importance of start-ups in the economy, it is worth examining how they behave on international markets.Purpose of the article: The main goal of the paper is to answer the following research questions: What forms of foreign expansion do Polish start-ups choose? What methods and tools do Polish start-ups choose on their way to internationalization? What are the motives for the internationalization of Polish start-ups? What are the stages of internationalization of a Polish start-up company? The research hypothesis is as follows: the most common form of internationalization of Polish start-ups is export.Methods: The paper uses the following methods: critical analysis of the literature, online, paper and phone questionnaire and in-depth CATI interview. The data used in the article was collected by the author. The survey was conducted on a sample of 174 respondents, and the interview on a sample of 23 respondents. The study was conducted in the period from January 10, 2021 to January 7, 2023.Findings and value added: This paper is the first comprehensive study of Polish start-ups focusing on internationalization motives, tools, determinants and possible stages. The most common motives for the internationalization of Polish start-ups are reactive motives. Enterprises choose exports as a way to enter new markets. The main tools supporting internationalization are social media profiles run in a foreign language and a network of contacts composed of people from the entrepreneur’s environment. The research has shown that companies follow certain stages of internationalization. Tło badawcze: W związku z szybkim rozwojem technologii zmieniają się możliwości wchodzenia na nowe rynki. Ma to swój wyraz w łatwości, z jaką nowe firmy wchodzą na nowe rynki. Narzędzia umożliwiające szybki transfer informacji sprawiły, że często pomijane są klasyczne etapy internacjonalizacji. Klasyczne modele internacjonalizacji są często krytykowane, nie oznacza to jednak, że nie powstają nowe modele internacjonalizacji. Biorąc pod uwagę znaczenie start-upów w gospodarce, warto przyjrzeć się temu, jak zachowują się na rynkach międzynarodowych.Cel artykułu: Głównym celem artykułu jest odpowiedź na następujące pytania badawcze: Jakie formy ekspansji zagranicznej wybierają polskie start-upy? Jakie metody i narzędzia internacjonalizacji wybierają polskie start-upy w drodze do internacjonalizacji? Jakie są motywy internacjonalizacji polskich start-upów? Jakie są etapy internacjonalizacji polskich start-upów? Hipoteza badawcza brzmi następująco: najczęstszą formą internacjonalizacji polskich start-upów jest eksport.Metody: W artykule zastosowano następujące metody: krytyczną analizę literatury, ankietę internetową, papierową i telefoniczną oraz wywiad pogłębiony CATI. Dane wykorzystane w artykule zostały zebrane przez autora. Badanie przeprowadzono na próbie 174 respondentów, a wywiad na próbie 23 respondentów. Badanie przeprowadzono w okresie od 10 stycznia 2021 r. do 7 stycznia 2023 r.Wyniki i wartość dodana: Niniejsza praca jest pierwszym kompleksowym badaniem polskich start-upów skupiającym się na motywach, narzędziach, determinantach i możliwych etapach internacjonalizacji. Najczęstszymi motywami internacjonalizacji polskich startupów są motywy reaktywne. Przedsiębiorstwa wybierają eksport jako sposób na wejście na nowe rynki. Głównymi narzędziami wspierającymi internacjonalizację są profile w mediach społecznościowych prowadzone w języku obcym oraz sieć kontaktów złożona z osób z otoczenia przedsiębiorcy. Badania wykazały, że przedsiębiorstwa przechodzą określone etapy internacjonalizacji.
Collections