Show simple item record

dc.contributor.authorAziewicz, Aleksandra
dc.date.accessioned2024-06-13T06:58:09Z
dc.date.available2024-06-13T06:58:09Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn2082-4440
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52471
dc.description.abstractConsumer behaviour is an interesting issue from a scientific and business point of view. Knowledge concerning why consumers behave in a certain way while making purchasing decisions supports the company’s efforts to achieve success in the market. The article aims to identify factors influencing the behaviour of consumers in the electricity market. It was fulfilled in two ways. Firstly, Polish and foreign literature on consumer behaviour has been reviewed. The author discussed the Howard-Sheth and Nicosii behavioural model and then referred to the factors influencing consumer behaviour. Secondly, the results of the empirical study on the impact of selected factors on consumer behaviour in the electricity market were discussed. The study’s results indicate that psychological and economic factors may impact consumer behaviour toward new energy products the most.en
dc.description.abstractZachowania konsumentów stanowią interesujące zagadnienie zarówno z punktu widzenia naukowego, jak i biznesowego. Wiedza o tym, dlaczego konsumenci zachowują się w określony sposób, podejmując decyzje zakupowe, wspiera przedsiębiorstwo w dążeniu do osiągnięcia sukcesu na rynku. Celem artykułu jest identyfikacja i analiza wpływu wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku energii elektrycznej. Istotnym elementem artykułu jest przegląd literatury polskiej oraz zagranicznej dotyczącej zachowań konsumentów oraz omówienie modelu zachowań Howarda-Shetha oraz Nicosii, wraz z odniesieniem do determinant zachowania konsumentów. W artykule omówione zostały również wyniki badania wpływu wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku energii elektrycznej dotyczące nowych produktów oferowanych na rynku energii elektrycznej. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że największy wpływ na zachowania konsumentów względem nowych produktów energetycznych mogą mieć czynniki o charakterze psychologicznym oraz ekonomicznym.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesEkonomia Międzynarodowa;44pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectconsumer behaviouren
dc.subjectconsumer behaviour modelsen
dc.subjectelectricity marketen
dc.subjectdeterminants of consumer behaviouren
dc.subjectzachowania konsumentówpl
dc.subjectmodele zachowań nabywcówpl
dc.subjectrynek energii elektrycznejpl
dc.subjectdeterminanty zachowań nabywcówpl
dc.titleModele postępowania konsumentów na rynku a wybrane czynniki wpływające na zachowania konsumentów na rynku energii elektrycznej w Polscepl
dc.title.alternativeModels of consumer behavior on the market and selected factors influencing behavior of consumers on the electricity market in Polanden
dc.typeArticle
dc.page.number5-26
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiczny, Katedra Biznesu Międzynarodowego, Zakład Strategii Marketingowychpl
dc.identifier.eissn2300-6005
dc.referencesArmstrong, G., Kotler, P. (2012). Marketing. Wprowadzenie. Wolters Kluwer Polska, Warszawa.pl
dc.referencesAziewicz, A. (2023). Mechanizmy reakcji strony popytowej a zachowania gospodarstw domowych na rynku energii elektrycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl
dc.referencesBerri, A., Toma, L. (2023). Factors influencing consumer use of social supermarkets in the UK: A redistribution model providing low-cost surplus food. Cleaner and Responsible Consumption, 10.pl
dc.referencesBuchmüller, K., Bearth, A., Siegrist, M. (2022). The influence of packaging on consumers' risk perception of chemical household products. Applied Ergonomics, 100.pl
dc.referencesDevaru, S. D. (2018). Significance of neuromarketing on consumer buying behavior. International Journal of Technical Research & Science, 3(03), 114–121.pl
dc.referencesHelversen, B., Abramczuk, K., Kopeć, W., Nielek, R. (2018). Influence of consumer reviews on online purchasing decisions in older and younger adults. Decision Support Systems, 113, 1–10.pl
dc.referencesHoward, J. A., Sheth, J. N. (1969). The Theory of Buyer Behavior. John Wiley, New York.pl
dc.referencesJisana, T. K. (2014). Consumer behaviour models: an overview. Sai Om Journal of Commerce & Management, 1(5).pl
dc.referencesKorneta, P., Lotko, A. (2021). Determinanty i modele zachowań konsumenta. Wnioski z przeglądu literatury. Marketing i Rynek, 9.pl
dc.referencesKotler, P. (2005). Marketing. Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa.pl
dc.referencesKotler, P., Keller, K. L. (2011). Marketing Management. Pearson.pl
dc.referencesLi, J., Silver, C., Gómez, M. I., Milstein, M., Sogari, G. (2023). Factors influencing consumer purchase intent for meat and meat substitutes. Future Foods, 7.pl
dc.referencesMasrahi, A., Wang, J.-H., Abudiyah, A. K. (2021). Factors influencing consumers' behavioral intentions to use renewable energy in the United States residential sector. Energy Reports, 7, 7333–7344.pl
dc.referencesMichalski, E. (2017). Marketing. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesMinisterstwo Klimatu i Środowiska (2023). Prosumenci – statystyka, https://www.gov.pl/web/klimat/prosumenci-statystyka [dostęp: 29.11.2023].pl
dc.referencesNiemela, P., Kim, S. (2014). Maslow’s Hierarchy of Needs. In A. C. Michalos (Ed.), Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research (Springer, Dordrecht).pl
dc.referencesParlament Europejski (2020). Zielony Ład: klucz do neutralnej klimatycznie i zrównoważonej UE, https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200618STO81513/zielony-lad-klucz-do-neutralnej-klimatycznie-i-zrownowazonej-ue?&at_campaign=20234-Green&at_medium=Google_Ads&at_platform=Search&at_creation=RSA&at_goal=TR_G&at_audience=europejski-zielony-ład&at_topic=Green_Deal&at_location=PO&gclid=EAIaIQobChMIvuST3oC1ggMVdBeiAx3m_gMZEAAYASAAEgLD4PD_BwE [dostęp: 28.10.2023].pl
dc.referencesPrasad, R. K., Jha, M. K. (2014). Consumer buying decision models: A descriptive study. International Journal of Innovation and Applied Studies, 6(3).pl
dc.referencesRamya, N., Mohamed Ali, S. A. (2016). Factors affecting consumer buying behavior. International Journal of Applied Research, 2(10).pl
dc.referencesRosa, G. (2012). Czynniki kształtujące zachowania nabywców usług turystycznych na przykładzie badań rynku europejskiego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 84.pl
dc.referencesShevchenko, T., Saidani, M., Ranjbari, M., Kronenberg, J., Danko, Y., Laitala, K. (2023). Consumer behavior in the circular economy: Developing a product-centric framework. Journal of Cleaner Production, 384.pl
dc.referencesSolomon, M. (2009). Consumer Behavior: Buying, Having, and Being. Pearson Education Inc., New Jersey.pl
dc.referencesSovacool, B. K. (2009). The cultural barriers to renewable energy and energy efficiency in the United States. Technology in Society, 31(4), 365–373.pl
dc.referencesStankevich, A. (2017). Explaining the consumer decision-making process: Critical literature review. Journal of International Business Research and Marketing, 2(6).pl
dc.referencesStasiuk, K., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesSzczepański, J. (Ed.). (1977). Badania nad wzorami konsumpcji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław.pl
dc.referencesUrząd Regulacji Energetyki (2022). Charakterystyka rynku energii elektrycznej, https://www.ure.gov.pl/pl/energia-elektryczna/charakterystyka-rynku/10372,2021.html [dostęp: 28.10.2023].pl
dc.referencesUstawa z dnia 20 lipca 2018 r., Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.pl
dc.referencesZalega, T. (2012). Konsumpcja. Determinanty – teorie – modele. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.contributor.authorEmailaleksandra.aziewicz@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2082-4440.44.01


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0