Show simple item record

dc.contributor.authorGralińska-Toborek, Agnieszka
dc.date.accessioned2024-07-10T12:43:54Z
dc.date.available2024-07-10T12:43:54Z
dc.date.issued2024-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52770
dc.description.abstractThe article analyzes the phenomenon of street art in the context of its impact on the creation of local or global communities of both creators and audiences. It takes into consideration various forms of expression such as graffiti, community murals, or interventions by individual artists. It examines to what extent the communities formed around artistic activities are lasting and cohesive. Graffiti, as a form of art typical of the hip-hop subculture, represents expressions by groups that are closed and anonymous for the majority of society. Despite strong connections, these groups are usually temporary and may disband after the completion of specific projects. Other forms of street art are typically created by individual artists seeking to develop a unique style. Open, global networks of enthusiasts, activists, and organizations form around them, with the internet and social media serving as platforms used to maintain the connection between artists and their audience. Some street artists (e.g. JR or Swoon) are particularly sensitive to social issues and contribute to forming and sustaining local communities through their creations, even if they do not necessarily belong to them. A specific form of street art are community murals commissioned by a community to enhance its identity and cohesion. Street art and graffiti, therefore, have the ability to create communities on various levels, even despite their informal and ephemeral nature.en
dc.description.abstractTekst analizuje zjawisko street artu w kontekście jego wpływu na tworzenie lokalnych bądź globalnych wspólnot zarówno twórców jak i odbiorców. Pod uwagę bierze kilka odmiennych form ekspresji, jak graffiti, murale społecznościowe czy interwencje konkretnych, indywidualnych artystów. Analizuje, na ile tworzące się wokół artystycznych działań wspólnoty są trwałe i zwarte. Graffiti, jako sztuka subkultury hip-hop, stanowi wyraz zamkniętych dla większości społeczeństwa, anonimowych grup. Mimo silnych związków, grupy te są zwykle doraźne i mogą się rozpadać po zakończeniu konkretnych projektów. Inne formy street artu zwykle tworzone są przez indywidualnych artystów, którzy dążą do wytworzenia niepowtarzalnego stylu. Skupiają oni wokół siebie otwarte, globalne sieci miłośników oraz działaczy i organizacji, a Internet i media społecznościowe pomagają utrzymać związek między artystami a ich publicznością. Niektórzy artyści street artu (np. JR czy Swoon) są szczególnie wrażliwi na sprawy społeczne, pomagają więc poprzez swą twórczość zawiązywać i podtrzymywać wspólnoty lokalne, choć sami do nich nie należą. Specyficzną formą street artu są murale społecznościowe, zamawiane u artystów przez daną wspólnotę w celu jej identyfikacji i umocnienia. Street art i graffiti mają więc zdolność tworzenia wspólnot na różnych poziomach, choć są one nieformalne i efemeryczne.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectstreet arten
dc.subjectgraffitien
dc.subjectart in public spaceen
dc.subjectart and communitiesen
dc.subjectstreet artpl
dc.subjectgraffitipl
dc.subjectsztuka w przestrzeni publicznejpl
dc.subjectsztuka a wspólnotypl
dc.titleThe Community-Building Potential of Street Art: Ephemeral Communities Formed Around Ephemeral Arten
dc.title.alternativeWspólnotowy potencjał sztuki street artu: efemeryczne wspólnoty wokół efemerycznej sztukipl
dc.typeArticle
dc.page.number80-92
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesBaudrillard J. (2007) Wymiana symboliczna i śmierć, trans. S. Królak, Warszawa, Wydawnictwo Sic!en
dc.referencesBensaïd H. (2016) Mural painting and the Spirit of The Place Versus Graffiti and Street Art in: Aesthetic Energy of the City. Experiencing Urban Art & Space, A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Fundacja Urban Forms, pp. 155–157, https://doi.org/10.18778/8088-151-8.10en
dc.referencesCockcroft E., Weber J. P., Cockcroft J. (1998) Toward a People’s Art: The Contemporary Mural Movement, Albuquerque, NM, University of New Mexico Press.en
dc.referencesConrad D. (1995) Community, Murals as Democratic Art and Education, “The Journal of Aesthetic Education”, vol. 1, no 29, pp. 98–102, https://doi.org/10.2307/3333522en
dc.referencesGralińska-Toborek A. (2019) Graffiti i street art. Słowo, obraz, działanie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8142-237-6en
dc.referencesGralińska-Toborek A. (2022) Street Art: Between Integration and Dispersion. A Global Collective of Individualities, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, no. XXIV, pp. 319–332.en
dc.referencesHansen S., Flynn D. (2015) ‘This Is Not a Banksy!’: Street Art as Aesthetic Protest, “Continuum: Journal of Media & Cultural Studies”, vol. 6, no. 2, pp. 1–15, https://doi.org/10.1080/10304312.2015.1073685en
dc.referencesHansen S., Flynn D. (2016) ‘Darling Look! It’s A Banksy!’. Viewers’ Material Engagement With Street Art And Graffiti in: Aesthetic Energy of the City. Experiencing Urban Art & Space, A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk (eds.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Fundacja Urban Forms, pp. 103–115, https://doi.org/10.18778/8088-151-8.06en
dc.referencesJuskowiak Piotr (2010) Sztuka wspólnoty Krzysztofa Wodiczki. Wokół Projekcji Poznańskiej, “Praktyka Teoretyczna”, no. 1, pp. 68–80, https://doi.org/10.14746/prt.2010.1.5en
dc.referencesKelling G. E., Coles C. M. (2010) Wybite szyby. Jak zwalczyć przestępczość i przywrócić ład w najbliższym otoczeniu, trans. Bolesław Ludwiczak, Poznań, Media Rodzina.en
dc.referencesLewishon C. (2008) Street Art. The Graffiti Revolution, London, Tate Publishing.en
dc.referencesLippard L. (1984) Trojan Horses: Activist Art and Power in: Art after Modernism: Rethinking Representation, B. Wallis (ed.), New York–Boston, New Museum of Contemporary Art; D.R. Godine, pp. 341–358.en
dc.referencesMacdonald N. (2001) The Graffiti Subculture: Youth, Masculinity and Identity in London and New York, New York, Palgrave Macmillan.en
dc.referencesMaffesoli M. (2008) Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, trans. M. Buholc, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesMancini L. (2019) Graffiti as a Gift: Street Art’s Conceptual Emergence, “Nuart Journal”, vol. 1, no. 2, pp. 30–35.en
dc.referencesManco T. (2014) Big Art/Small Art, London, Thames & Hudson.en
dc.referencesMoch W. (2016) Street art i graffiti. Litery, słowa i obrazy w przestrzeni miasta, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki & Włodzimierz Moch.en
dc.referencesNiziołek K. (2015) Czy street art jest sztuką społeczną? Kulturotwórczy i obywatelski sens sztuki ulicznej w perspektywie koncepcji społecznych enklaw, “Pogranicze. Studia Społeczne”, no. XXVI, pp. 49–74, https://doi.org/10.15290/pss.2015.26.03en
dc.referencesRiggle N. A. (2010) Street Art: The Transfiguration of the Commonplaces, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, vol. 68, no. 3, pp. 243–257.en
dc.referencesSztabiński G. (2011) Inne idee awangardy. Wspólnota, wolność, autorytet, Warszawa, Wydawnictwo Neriton.en
dc.referencesJR (2022) Can Art Change the World?, TED talk, https://www.youtube.com/watch?v=2fY-iSzbls8 (accessed: 03.01.2024).en
dc.referencesKazimierska-Jerzyk W., Latuszewska-Syrda T. (2020) Street Art Decade. Urban Forms Gallery 2009–2019, Lisboa–Łódź, Fundacja Urban Forms, Urban Creativity, https://www.academia.edu/44696335/Street_Art_Decade_Urban_Forms_Gallery_2009_2019 (accessed: 03.01.2024).en
dc.referencesLitorowicz A., Sztuka w przestrzeni publicznej, https://sztukapubliczna.pl/pl/sztuka-w-przestrzeni-publicznej/sztuka (accessed: 03.01.2024).en
dc.referencesUrban Art Workshops for Seniors in: Google Arts & Culture, Street Art for All Ages, https://artsandculture.google.com/story/ZwXxxQqXfgsA8A (accessed: 03.01.2024).en
dc.referencesPtak A. (2008) Community Arts: wprowadzenie do idei in: Lokalnie: animacja kultury/community arts, I. Kurz (red.), Warszawa, Instytut Kultury Polskiej, UW, pp. 36–51; https://ikp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/04/lokalnie.pdf (accessed: 03.01.2024).en
dc.referencesCurry C. The Road Home, https://swoonstudio.org/projects-1#/new-gallery-1/ (accessed: 03.01.2024).en
dc.referenceshttps://swoonstudio.org/abouten
dc.referenceshttps://www.jr-art.net/en
dc.contributor.authorEmailagnieszka.gralinska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.18.07
dc.relation.volume18


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0