The Future of Art Museums: Reflections on a Young Audience
Streszczenie
Art museums in Poland have been undergoing a very profound transformation over the last decades and have been transformed from institution based on the concept of the object-centered museum to the institution based on the concepts of the client-centered museum and the community-centered museum. This direction of the transformation seems to be very rational and completely justified, as the functions that museum institutions can fulfil are highly dependent on visitor interest. However, these changes may not be fully successful, because art museums have very little interest from young adults, who are a very important segment of the cultural audience, as the future of museum institutions will depend on them. The aim of this article is to analyse – based on the results of a qualitative study carried out – the way in which young adults perceive the institutions of art museums and to identify those directions of change that could cause them to become more attractive. The conclusions formulated based on the study make it possible to define the directions of the desired transformations, and their implementation may induce young adults to take a greater interest in the cultural offer proposed by museums. Muzea sztuki w Polsce na przestrzeni ostatnich dekad przechodzą bardzo głębokie przemiany. Zostały przekształcone z instytucji opartych na koncepcji muzeum skoncentrowanego na obiekcie w instytucje oparte na koncepcjach muzeum skoncentrowanego na kliencie i muzeum skoncentrowanego na społeczności. Ten kierunek przemian wydaje się bardzo racjonalny i całkowicie uzasadniony, gdyż funkcje, jakie mogą wypełniać instytucje muzealne, są w dużym stopniu zależne od zainteresowania odwiedzających. Jednakże działania te mogą nie przynieść w pełni satysfakcjonujących efektów, gdyż muzea sztuki cieszą się bardzo niewielkim zainteresowaniem ze strony młodych dorosłych, którzy są bardzo ważnym segmentem publiczności kulturalnej, gdyż to właśnie od nich będzie zależeć przyszłość instytucji muzealnych. Celem artykułu jest analiza – na podstawie wyników zrealizowanego badania jakościowego – sposobu postrzegania przez młodych dorosłych instytucji muzeów sztuki oraz identyfikacja kierunków zmian, które mogłyby spowodować, że staną się one dla nich atrakcyjne. Sformułowane na podstawie badania konkluzje pozwalają wyznaczać kierunki pożądanych transformacji, a ich implementacja może skłonić młodych dorosłych do większego zainteresowania proponowaną przez muzea ofertą kulturalną.
Collections
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Muzea filmowe w Polsce - oferta i zwiedzający
Stasiak, Andrzej (2021)Analyses of fi lm tourism often stress the fact that it is a chimeric phenomenon, diffi cult to manage and transient. Thus, it is important to create permanent attractions that would draw fi lm lovers, irrespective of ... -
The Open Air Museum and its activities during the COVID-19 Pandemic (on the selected example of Łęczyca Farmstead in Kwiatkówek)
Czepas, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-08-30)This study is an attempt to present the impact of SARS-CoV-2 coronavirus pandemic and the restrictions resulting from its development on the activity of Łęczyca Farmstead in Kwiatkówek. This facility is an open air ... -
Cultural events as a method for creating a new future for museums
Jaremen, Daria E.; Rapacz, Andrzej (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the situation of insufficient subsidies for the substantive activities of museums, primarily the ones funded by the local governments, as well as low attendance of visitors, not really interested in the traditional offer ...