Czytanie interaktywnych obrazów: Gry komputerowe w perspektywie dynamicznej tekstualności
Abstract
Gry komputerowe są obecnie jednymi z najgwałtowniej i najciekawiej rozwijających się mediów. Książka łączy w sobie perspektywy badawcze teorii gier, filmu i literatury, groznawstwa aby dyskutować o tym, czym gry komputerowe są, w jaki sposób tworzą się relacje między nimi a graczami, a przede wszystkim jak funkcjonują one jak teksty i tworzą znaczenia. Są w niej również zaproponowane narzędzia analityczne dotyczące zarówno ich warstwy tekstowej, jak i procesu recepcji, ukazując w jaki sposób na styku tych strategii badawczych rodzi się bardziej zrozumiały obraz grywalnych tekstów oraz kultur, które się wokół nich tworzą. Jednym z problemów poruszanych w książce jest kwestia przestrzennych własności gier, które mogą ewokować opowiadania ze względu na angażujące oraz interpretacyjne procesy, którym podlega gracz oraz że możliwym jest postrzeganie środowiska gry nie tylko jako wizualnego spektaklu, ale lokacji, która generuje znaczenie. W książce pojawia się także zagadnienie tworzenia medialnych reprezentacji światów, które generują opowiadania oraz dostarczają różnorodnych sposobów ich doświadczania, będąc głosem w dyskusji wokół problematyki związanej ze świadomą medialnie narratologią. Computer games are one of the most exciting and rapidly evolving media of our time. The book combines perspectives from such fields as game theory, literary and film theory, and game studies, to outline a theory of what computer games are, how they work with the player, the main focus however is on how they work as texts and create meaning. It also provides an introduction to the analysis of computer games as well as combines methods of textual analysis and audience research, showing how the combination of such methods can give a more complete picture of these playable texts and the cultures they generate. One of the arguments is that game spaces can evoke narratives because the player is interpreting them in order to engage with them and is possible to approach game spaces not as pure visual spectacles but as meaningful virtual location. The book also explores how media give birth to various types of storyworlds and provide different ways of experiencing them, taking part in ongoing theoretical conversation focused on the problem how can narratology achieve media-consciousness.
Collections