Realizacja szkoleń zawodowych aktywizujących osoby z niepełnosprawnością fizyczną z perspektywy szkoleniowców
Abstract
The considerations presented in the article are part of discourse on the active employment policy of people with disabilities in the context of their rights. The article presents the results of analyses showing the conditions for implementing vocational training for people with physical disabilities from the perspective of the trainers. The analyses were conducted within the theoretical framework of the social-relational theory of disability and the qualitative methodological paradigm. The basis for the analyses are the results of research obtained through informal interviews conducted with experienced trainers conducting training for people with disabilities. It was important to examine the implementation of such training by experienced trainers and to learn how the training reality is constructed by them in accordance with the assumptions of symbolic interactionism. The conducted analyses indicate that training for people with physical disabilities can and should become an important element in the process of professional activation of people with disabilities, but it is limited in its implementation phase, primarily due to the generally poor training culture in enterprises. Podjęte w artykule rozważania wpisują się w dyskurs nad aktywną polityką zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w kontekście przynależnych im praw. Opracowanie prezentuje wyniki analiz ukazujących uwarunkowania realizacji szkoleń zawodowych dla osób z niepełnosprawnością fizyczną z perspektywy prowadzących je szkoleniowców. Analizy prowadzone były w teoretycznych ramach społeczno-relacyjnej teorii niepełnosprawności i metodologicznym paradygmacie jakościowym. Podstawę analiz stanowią wyniki badań uzyskane za pomocą wywiadów swobodnych z doświadczonymi trenerami prowadzącymi szkolenia dla osób z niepełnosprawnościami. Istotne było zbadanie realizacji szkoleń przez doświadczonych trenerów i poznanie tego, jak rzeczywistość szkoleniowa jest przez nich konstruowana w myśl założeń symbolicznego interakcjonizmu.Przeprowadzone analizy wskazują, iż szkolenia dla osób z niepełnosprawnością fizyczną mogą i powinny stać się istotnym elementem w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, ale są obarczone ograniczeniami w fazie ich realizacji przede wszystkim z powodu słabej kultury szkoleniowej na terenie przedsiębiorstw.
Collections