Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMikołajczyk-Lerman, Grażyna
dc.contributor.authorWykin, Anisa
dc.date.accessioned2024-12-03T07:18:00Z
dc.date.available2024-12-03T07:18:00Z
dc.date.issued2024-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53853
dc.description.abstractThe considerations presented in the article are part of discourse on the active employment policy of people with disabilities in the context of their rights. The article presents the results of analyses showing the conditions for implementing vocational training for people with physical disabilities from the perspective of the trainers. The analyses were conducted within the theoretical framework of the social-relational theory of disability and the qualitative methodological paradigm. The basis for the analyses are the results of research obtained through informal interviews conducted with experienced trainers conducting training for people with disabilities. It was important to examine the implementation of such training by experienced trainers and to learn how the training reality is constructed by them in accordance with the assumptions of symbolic interactionism. The conducted analyses indicate that training for people with physical disabilities can and should become an important element in the process of professional activation of people with disabilities, but it is limited in its implementation phase, primarily due to the generally poor training culture in enterprises.en
dc.description.abstractPodjęte w artykule rozważania wpisują się w dyskurs nad aktywną polityką zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w kontekście przynależnych im praw. Opracowanie prezentuje wyniki analiz ukazujących uwarunkowania realizacji szkoleń zawodowych dla osób z niepełnosprawnością fizyczną z perspektywy prowadzących je szkoleniowców. Analizy prowadzone były w teoretycznych ramach społeczno-relacyjnej teorii niepełnosprawności i metodologicznym paradygmacie jakościowym. Podstawę analiz stanowią wyniki badań uzyskane za pomocą wywiadów swobodnych z doświadczonymi trenerami prowadzącymi szkolenia dla osób z niepełnosprawnościami. Istotne było zbadanie realizacji szkoleń przez doświadczonych trenerów i poznanie tego, jak rzeczywistość szkoleniowa jest przez nich konstruowana w myśl założeń symbolicznego interakcjonizmu.Przeprowadzone analizy wskazują, iż szkolenia dla osób z niepełnosprawnością fizyczną mogą i powinny stać się istotnym elementem w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, ale są obarczone ograniczeniami w fazie ich realizacji przede wszystkim z powodu słabej kultury szkoleniowej na terenie przedsiębiorstw.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectvocational trainingen
dc.subjectactivationen
dc.subjectpeople with physical disabilitiesen
dc.subjecttrainersen
dc.subjectszkolenie zawodowepl
dc.subjectaktywizacjapl
dc.subjectosoby z niepełnosprawnością fizycznąpl
dc.subjectszkoleniowcypl
dc.titleRealizacja szkoleń zawodowych aktywizujących osoby z niepełnosprawnością fizyczną z perspektywy szkoleniowcówpl
dc.title.alternativeThe Implementation of Vocational Training Activating People with Physical Disabilities from the Perspective of Trainersen
dc.typeArticle
dc.page.number234-255
dc.contributor.authorAffiliationMikołajczyk-Lerman, Grażyna - Uniwersytet Łódzkipl
dc.contributor.authorAffiliationWykin, Anisa - Uniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBielak-Jomaa Edyta (2016), Szkolenia niepełnosprawnych osób bezrobotnych i poszukujących pracy jako forma aktywizacji zawodowej – kilka uwag krytycznych, [w:] Maria Bosak (red.), Prawo a niepełnosprawność. Wybrane aspekty, Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, s. 115–131.pl
dc.referencesBlumer Herbert (2007), Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl
dc.referencesBryman Alan (1992), Quantitative and qualitative research: further reflections on their integration, [w:] Julia Brannen (red.), Mixing Methods: Quantitative and Qualitative Research, Aldershot: Avebury, s. 57–80.pl
dc.referencesChodkowska Maria, Byra Stanisława, Kazanowski Zdzisław, Osik-Chudowolska Danuta, Parchomiuk Monika, Szabała Beata (2010), Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesDegener Theresia (2016), Rights Disability in a Human Context, „Laws”, vol. 5(3), 35.pl
dc.referencesDenzin Norman, Lincoln Yvonna, Giardina Michael, Cannella Gaile (red.) (2023), The Sage Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage Publications.pl
dc.referencesFlick Uwe (2012), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesGąciarz Barbara, Kubicki Paweł, Rudnicki Seweryn (2014), System instytucjonalnego wsparcia osób niepełnosprawnych w Polsce – diagnoza dysfunkcji, [w:] Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do modelu polityki społecznej, Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 105–126.pl
dc.referencesGiermanowska Ewa (2014), Zatrudniając niepełnosprawnych. Dobre praktyki i uwarunkowania zmian, [w:] Barbara Gąciarz, Seweryn Rudnicki (red.), Polscy niepełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do modelu polityki społecznej, Kraków: Wydawnictwo AGH, s. 157–186.pl
dc.referencesGiermanowska Ewa, Greniuk Angelika (2019), Wchodzenie w dorosłość i niezależne życie osób niepełnosprawnych na przykładzie działalności European Network on Independent Living (ENIL), [w:] Beata Szluz (red.), Doświadczanie niepełnosprawności w rodzinie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 158–173.pl
dc.referencesGiermanowska Ewa, Racław Mariola (2014), Pomiędzy polityką życia, emancypacją i jej pozorowaniem. Pytania o nowy model polityki społecznej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych, „Studia Socjologiczne”, nr 2, s. 107–127.pl
dc.referencesGłąb Zbigniew, Kurowski Krzysztof (2018), W poszukiwaniu nowego systemu orzekania o niepełnosprawności w świetle Konwencji OZN o prawach osób niepełnosprawnych i idei niezależnego życia, „Studia z Polityki Publicznej”, nr 4(20), s. 23–43.pl
dc.referencesGorący Małgorzata (2015), Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy. Zestaw I. Zestaw narzędzi do rekrutacji trenerów pracy, [w:] Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/publikacje-wypracowane-w-ramach-projektow-ue/trener-pracy-jako-sposob-na-zwiekszenie-zatrudnienia-osob-niepelnosprawnych/ [dostęp: 22.04.2024].pl
dc.referencesGready Paul, Ensor Jonathan (2005), Reinventing Development? Translating Rights-Based Approaches from Theory into Practice, London: Zed Books Ltd.pl
dc.referencesJachimczak Beata, Olszewska Barbara, Podgórska-Jachnik Dorota (red.) (2011), Mój zawód – moja praca – moja przyszłość. Perspektywy osób z niepełnosprawnością, Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP.pl
dc.referencesKodeks etyki socjologa (2012), https://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf [dostęp: 10.09.2024].pl
dc.referencesKodeks Narodowego Centrum Nauki dotyczący rzetelności badań naukowych i starania o fundusze na badania (2016), https://www.ncn.gov.pl/userfiles/file/konkursy_ogloszone_2016-03-15/sonata11-zal6.pdf [dostęp: 10.09.2024].pl
dc.referencesKonecki Krzysztof T. (2005), Analiza danych jakościowych. Procesy i procedury, „Przegląd Socjologiczny”, nr 4, s. 267–282.pl
dc.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483).pl
dc.referencesKonwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (2006), Zgromadzenie Ogólne ONZ, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120001169/O/D20121169.pdf [dostęp: 20.04.2024].pl
dc.referencesKsiężopolska Katarzyna (2016), Ewaluacja wejścia osób niepełnosprawnych na otwarty rynek pracy realizowanego w ramach zlecania realizacji zadań – wybrane wyniki, wnioski i rekomendacje z badań, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, nr IV(21), s. 125–144.pl
dc.referencesMabbett Deborah (2005), The Development of Rights-based Social Policy in the European Union: The Example of Disability Rights, „Journal of Common Market Studies”, vol. 43(1), s. 97–120.pl
dc.referencesMikołajczyk-Lerman Grażyna (2013), Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesMikołajczyk-Lerman Grażyna (2016), Bariery w realizacji prawa do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w opinii ich rodziców. Rekomendacje dla polityki oświatowej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 22, s. 110–131.pl
dc.referencesMikołajczyk-Lerman Grażyna (2019), Trudności w przestrzeni edukacyjnej dziecka z niepełnosprawnością, [w:] Małgorzata Cywińska (red.), Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, s. 191–204.pl
dc.referencesMillward Brown SA (2013), Raport z badania funkcjonujących modeli świadczenia usług przez trenera pracy, [w:] Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/Publikacje_UE/Trener_pracy/6104_raport_z_badania.pdf?utm_campaign=pfron&utm_source=df&utm_medium=download [dostęp: 22.04.2024].pl
dc.referencesMrugalska Krystyna, Brząkowski Mateusz (2015), Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy. Zestaw II. Zestaw narzędzi do szkolenia trenerów pracy, [w:] Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/Publikacje_UE/Trener_pracy/6090_Zestaw_II_-_tekst_na_www.pdf?utm_campaign=pfron&utm_source=df&utm_medium=download [dostęp: 22.04.2024].pl
dc.referencesOstrowska Antonina (2015), Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.pl
dc.referencesPaluszkiewicz Magdalena (2019), Wolność pracy osób z niepełnosprawnościami jako wartość prawnie chroniona, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesPiron Laure-Hélène (2004), Rights – based approached to social protection, London: Overseas Development Institute.pl
dc.referencesRogowska Daria (2020), Rola trenera pracy w procesie zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnościami, „Zeszyty Naukowe WSH. Zarządzanie”, nr 3, s. 195–208.pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. poz. 667).pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu z dodatkowych kosztów związanych zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. poz. 1987).pl
dc.referencesShakespeare Tom (2008), Disability Rights and Wrongs, New York: Routledge.pl
dc.referencesSilverman David (2007), Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesŚlęzak Izabela (2024), Od redaktorki: Badania jakościowe – metody, współuczestnicy, proces realizacji, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XX, nr 2, s. 6–11.pl
dc.referencesTackling Poverty and Social Exclusion through Human Rights and Democratic Citizenship in Europe and Scotland (2010), https://dare-network.eu/tackling-poverty-and-social-exlusion-by-means-of-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights/ [dostęp: 22.04.2024].pl
dc.referencesThomas Carol (2004), How is disability understood? An examination of sociological approaches, „Journal Disability & Society”, vol. 19(6), s. 569–583.pl
dc.referencesTurner Ralph H. (1962), Role-taking: Process Versus Conformity, [w:] Arnold Marshall Rose (red.), Human Behavior and Social Processes. An Interactionist Approach, Boston: Houghton Mifflin Company, s. 20–40.pl
dc.referencesUstawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776).pl
dc.referencesUstawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2023 r., poz. 240).pl
dc.referencesWoźniak Zbigniew (2008), Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej – społeczny kontekst medycznego problemu, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.pl
dc.referencesWykin Anisa (2022), Szkolenie jako czynnik rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami w świecie VUCA, [w:] Grażyna Mikołajczyk-Lerman, Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 87–109.pl
dc.contributor.authorEmailMikołajczyk-Lerman, Grażyna - grazyna.lerman@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailWykin, Anisa - anisa.wykin@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.20.4.11
dc.relation.volume20


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0