Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKnapek, Magdalena
dc.date.accessioned2024-12-18T07:27:49Z
dc.date.available2024-12-18T07:27:49Z
dc.date.issued2024-12-17
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53999
dc.description.abstractThe text consists of four parts. The first one discusses the phenomenon of delayed speech development, as well as how parents experience the diagnosis of various diseases and disorders in their children. Then, the author presents the methodology of the phenomenological study. The third part discusses the results obtained as part of the study so that they can be compared with other works of this type at the end of the article.en
dc.description.abstractArtykuł składa się z czterech części. W pierwszej zostało omówione zjawisko opóźnionego rozwoju mowy, a także sposoby przeżywania przez rodziców diagnozy różnych chorób i zaburzeń u dzieci. Następnie autorka przedstawiła metodologię badania fenomenologicznego. W części trzeciej zostały zaprezentowane wyniki uzyskane w ramach przeprowadzonego badania, żeby na końcu artykułu można było je porównać z innymi tego rodzaju pracami.Artykuł przedstawia wyniki badań prowadzonych w ramach MiniGRANTU POB Heritage (edycja IV, ID konkursu H.1.12.2021 2.): Przeżywanie diagnozy opóźnionego rozwoju mowy przez rodziców dzieci z zaburzeniami językowymi o nieznanej etiologii. Badanie fenomenologiczne.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;9pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectopóźniony rozwój mowypl
dc.subjectbadanie fenomenologicznepl
dc.subjectprzeżycia rodzicówpl
dc.subjectdelayed speech developmenten
dc.subjectphenomenological studyen
dc.subjectparents’ experiencesen
dc.titlePrzeżywanie diagnozy opóźnionego rozwoju mowy przez rodziców dzieci z zaburzeniami językowymi o nieznanej etiologii. Badanie fenomenologicznepl
dc.title.alternativeExperiencing the Diagnosis of Delayed Speech Development by Parents of Children with Language Disorders of Unknown Etiology. Phenomenological Studyen
dc.typeArticle
dc.page.number71-86
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki,pl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesAcker L., Knight M., Knott F., 2018, ‘Are they just gonna reject me?’ Male adolescents with autism making sense of anxiety: An Interpretative Phenomenological Analysis, „Research in Autism Spectrum Disorders”, Vol. 56, s. 9–20, https://doi.org/10.1016/j.rasd.2018.07.005pl
dc.referencesBelgin P., Abraham B., Baburaj S., Mohandas M.K., 2017, Environmental and biological risk factors associated with the prevalence of language delay in children upto 6 years of age from Rural South India, „Journal of Clinical and Diagnostic Research”, Vol. 11(12), s. 11–14.pl
dc.referencesBoksa E., 2016, Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, Kraków: Wydawnictwo Libron.pl
dc.referencesBorox T., Dassie Leite A.P., Bagarollo M.F., Freire de Alencar B.L., Czlusniak G.R., 2018, Speech production assessment of mouth breathing children with hypertrophy of palatines and/or pharyngeal tonsils, „CEFAC”, Vol. 20(4), s. 468–476.pl
dc.referencesBrown J.W., 1976, The natural organization of language aphasia and lateralization, „Brain and Language”, Vol. 3(4), s. 482–494.pl
dc.referencesColaizzi P.F., 1978, Psychological research as a phenomenologist views it, [w:] R.S. Valle, K. Mark (red.), Existential phenomenological alternatives for psychology, New York: Oxford University Press, s. 48–71.pl
dc.referencesCorr Ch.A., 2021, Elizabeth Kübler-Ross and the “Five Stages” Model in a Sampling of Recent American Textbooks, „OMEGA – Journal of Death and Dying”, Vol. 82(2), s. 294–322, https://doi.org/10.1177/0030222818809766pl
dc.referencesEatough V., Smith J.A., 2017, Interpretative phenomenological analysis, [w:] C. Willig, W. Stainton-Rogers (red.), Handbook of Qualitative Psychology, London: Sage, s. 193–211.pl
dc.referencesEllis J.B., Hirsch J.K., 2000, Reasons for living in parents of developmentally delayed children, „Research in Developmental Disabilities”, Vol. 21(4), s. 323–327.pl
dc.referencesFamuła-Jurczak A., 2020, Społeczne konsekwencje zaburzenia komunikacji dzieci ze spektrum autyzmu, [w:] L. Kataryńczuk-Mania (red.), Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 309–322.pl
dc.referencesGiorgi A., 1971, A phenomenological approach to the problem of meaning and serial learning, „Duquesne Studies in Phenomenological Psychology”, Vol. 1, s. 88–100.pl
dc.referencesHess-Wiktor K., Opoczyńska-Morasiewicz M., 2014, Przegląd metod badawczych stosowanych w ujęciu idiograficznym, [w:] M. Opoczyńska-Morasiewicz (red.), Poza zasadą powszechności: próby idiograficzne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 167–191.pl
dc.referencesHitos S.F., Arakaki R., Solé D., Weckx L.L.M., 2013, Oral breathing and speech disorders in children, „Journal de Pediatria”, Vol. 89(4), s. 361–365.pl
dc.referencesHopkins R.M., Regehr G., Pratt D.D., 2016, A framework for negotiating positionality in phenomenological research, „Medical Teacher”, Vol. 39(1), s. 20–25, https://doi.org/10.1080/0142159x.2017.1245854pl
dc.referencesHowlin P., Asgharian A., 1999, The diagnosis of autism and Asperger syndrome: findings from a survey of 770 families, „Developmental Medicine & Child Neurology”, Vol. 41(12), s. 834–839.pl
dc.referencesHycner R., 1985, Some guidelines for the phenomenological analysis of interview data, „Human Studies”, Vol. 8(3), s. 279–303, https://doi.org/10.1007/BF00142995pl
dc.referencesJachimowska K., 2018, Od negocjacji do akceptacji – postawy rodziców wobec niepełnosprawności swojego dziecka, [w:] E. Szkudlarek-Śmiechowicz, B. Cieśla (red.), Negocjacja w języku, tekście, dyskursie, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 225–236.pl
dc.referencesJastrzębowska G., 2005, Opóźnienie rozwoju mowy, [w:] T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 360–378.pl
dc.referencesKnapek M., 2020, Anatomiczne i fizjologiczne uwarunkowania opóźnienia rozwoju mowy: oddychanie i fonacja, „Forum Logopedy”, nr 39, s. 5–10.pl
dc.referencesKnapek M., Kozioł-Kozakowska A., 2020, Anatomiczne i fizjologiczne uwarunkowania opóźnienia w rozwoju mowy: jedzenie, „Przegląd Logopedyczno-Pedagogiczno-Psychologiczny”, nr 2, s. 76–86.pl
dc.referencesKręcisz-Plis E., 2020, Zaangażowanie rodzicielskie a percepcja doświadczeń rodziców dziecka z chorobą przewlekłą, „Niepełnosprawność”, nr 37, s. 265–287.pl
dc.referencesPanasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 309–348.pl
dc.referencesPilecki M., 2007, Rodzinne brzemię zaburzeń w rozwoju, „Sztuka Leczenia”, t. 14, nr 1–2, s. 59–67.pl
dc.referencesRobertson S.B., Weismer S.E., 1999, Effects of treatment on linguistic and social skills in toddlers with delayed language development, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, Vol. 42, s. 1234–1248.pl
dc.referencesRuss S.W., 2004, Play in Child Development and Psychotherapy: Toward Empirically Supported Practice, Mahwah–London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.pl
dc.referencesSmith J., Flowers P., Larkin M., 2009, Interpretative Phenomenological Analysis: Theory method and research, London: Sage.pl
dc.referencesStasiak J., 2014, Alalia. Perspektywy opisu, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 337–360.pl
dc.referencesWalker A., Tobbell J., 2015, Lost Voices and Unlived Lives: Exploring Adults Experiences of Selective Mutism Using Interpretative Phenomenological Analysis, „Qualitative Research in Psychology”, Vol. 12(4), s. 453–471, https://doi.org/10.1080/14780887.2015.1054533pl
dc.referencesWorld Health Organization, 2001, International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), https://www.who.int/standards/classifications/international-classification-of-functioning-disability-and-health (dostęp: 13.08.2024).pl
dc.contributor.authorEmailmagdalena.knapek@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.09.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0