dc.contributor.author | Marciniak-Firadza, Renata | |
dc.date.accessioned | 2024-12-18T07:27:49Z | |
dc.date.available | 2024-12-18T07:27:49Z | |
dc.date.issued | 2024-12-17 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54000 | |
dc.description.abstract | Wide-ranging assistance to a child with SM should comprise, among other things, the roles of the keyworker/specialist. The aim of this article is to discuss the role of keyworker/specialist in the diagnosis and therapy of a child with selective mutism to identify the areas of their influence and tasks which they face.Therapeutic influence of a keyworker/specialist include: 1) coordinating the entire diagnostic and therapeutic process; 2) strengthening the child’s sense of security; 3) enabling the child to interact with others; 4) supporting the child’s autonomy, privacy, agency and independence; 5) strengthening the sense of competence; 6) fostering openness to new experiences and challenges; 7) allowing the child to experience failure by teaching the child to cope with defeat and setbacks; 8) developing and strengthening the child’s sense of self-esteem.A keyworker/specialist aware of his or her role and equipped with adequate knowledge of selective mutism can wisely and responsibly support a child in the treatment of speech anxiety, especially when they can count on the cooperation of the educational institution, educators, teachers and parents of a child with MW. | en |
dc.description.abstract | Wszechstronna pomoc dziecku z MW powinna uwzględniać m.in. rolę koordynatora/specjalisty. Celem artykułu jest omówienie roli koordynatora/specjalisty w procesie diagnostyczno-terapeutycznym dziecka z mutyzmem wybiórczym, wskazanie obszarów jego oddziaływań i zadań, jakie przed nim stoją.Oddziaływania terapeutyczne prowadzone przez koordynatora/specjalistę to m.in.: 1) koordynacja całego procesu diagnostyczno-terapeutycznego; 2) wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dziecka; 3) umożliwianie dziecku interakcji z innymi osobami; 4) wspieranie autonomii dziecka, jego prywatności, ale również sprawczości i samodzielności; 5) wzmacnianie poczucia kompetencji; 6) wzmacnianie otwartości na nowe doświadczenia i wyzwania; 7) przyzwolenie na doświadczanie przez dziecko niepowodzeń poprzez uczenie dziecka radzenia sobie z porażkami i niepowodzeniami; 8) wyrabianie, wzmacnianie u dziecka poczucia własnej wartości.Świadomy swojej roli koordynator/specjalista, wyposażony w odpowiednią wiedzę dotyczącą zaburzenia, jakim jest mutyzm wybiórczy, mogący liczyć na współpracę z placówką edukacyjną, wychowawcami, nauczycielami i rodzicami dziecka z MW, może w sposób mądry i odpowiedzialny wspomóc dziecko w terapii lęku przed mówieniem. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;9 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | selective mutism | en |
dc.subject | role of keyworker/specialist | en |
dc.subject | diagnosis and therapy | en |
dc.subject | mutyzm wybiórczy | pl |
dc.subject | rola koordynatora/specjalisty | pl |
dc.subject | proces diagnostyczno-terapeutyczny | pl |
dc.title | Rola koordynatora/specjalisty w procesie diagnostyczno-terapeutycznym dziecka z mutyzmem wybiórczym (MW) | pl |
dc.title.alternative | The Role of Keyworker/Specialist in the Diagnosis and Therapy of a Child with Selective Mutism (SM) | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 87-102 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Bystrzanowska M., 2017, Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl |
dc.references | Bystrzanowska M., Bystrzanowska E. (red.), 2019, Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl |
dc.references | Czwarny M., 2020, Profil specjalisty przyjaznego dziecku z mutyzmem wybiórczym, „Forum Logopedy”, nr 40, s. 30–32. | pl |
dc.references | Johnson M., Wintgens A., 2018, Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy, Gdańsk, Wydawnictwo Universalis. | pl |
dc.references | Ołdakowska-Żyłka B., Grąbczewska-Różycka K., 2017, Mutyzm wybiórczy. Strategie pomocy dziecku i rodzinie, Warszawa: Wydawnictwo Difin. | pl |
dc.references | Skoczek A., 2015, Mutyzm. Zagadnienia teorii i praktyki, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM. | pl |
dc.contributor.authorEmail | renata.marciniak@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.09.06 | |