Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarciniak-Firadza, Renata
dc.date.accessioned2024-12-18T07:27:49Z
dc.date.available2024-12-18T07:27:49Z
dc.date.issued2024-12-17
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54000
dc.description.abstractWide-ranging assistance to a child with SM should comprise, among other things, the roles of the keyworker/specialist. The aim of this article is to discuss the role of keyworker/specialist in the diagnosis and therapy of a child with selective mutism to identify the areas of their influence and tasks which they face.Therapeutic influence of a keyworker/specialist include: 1) coordinating the entire diagnostic and therapeutic process; 2) strengthening the child’s sense of security; 3) enabling the child to interact with others; 4) supporting the child’s autonomy, privacy, agency and independence; 5) strengthening the sense of competence; 6) fostering openness to new experiences and challenges; 7) allowing the child to experience failure by teaching the child to cope with defeat and setbacks; 8) developing and strengthening the child’s sense of self-esteem.A keyworker/specialist aware of his or her role and equipped with adequate knowledge of selective mutism can wisely and responsibly support a child in the treatment of speech anxiety, especially when they can count on the cooperation of the educational institution, educators, teachers and parents of a child with MW.en
dc.description.abstractWszechstronna pomoc dziecku z MW powinna uwzględniać m.in. rolę koordynatora/specjalisty. Celem artykułu jest omówienie roli koordynatora/specjalisty w procesie diagnostyczno-terapeutycznym dziecka z mutyzmem wybiórczym, wskazanie obszarów jego oddziaływań i zadań, jakie przed nim stoją.Oddziaływania terapeutyczne prowadzone przez koordynatora/specjalistę to m.in.: 1) koordynacja całego procesu diagnostyczno-terapeutycznego; 2) wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dziecka; 3) umożliwianie dziecku interakcji z innymi osobami; 4) wspieranie autonomii dziecka, jego prywatności, ale również sprawczości i samodzielności; 5) wzmacnianie poczucia kompetencji; 6) wzmacnianie otwartości na nowe doświadczenia i wyzwania; 7) przyzwolenie na doświadczanie przez dziecko niepowodzeń poprzez uczenie dziecka radzenia sobie z porażkami i niepowodzeniami; 8) wyrabianie, wzmacnianie u dziecka poczucia własnej wartości.Świadomy swojej roli koordynator/specjalista, wyposażony w odpowiednią wiedzę dotyczącą zaburzenia, jakim jest mutyzm wybiórczy, mogący liczyć na współpracę z placówką edukacyjną, wychowawcami, nauczycielami i rodzicami dziecka z MW, może w sposób mądry i odpowiedzialny wspomóc dziecko w terapii lęku przed mówieniem.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;9pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectselective mutismen
dc.subjectrole of keyworker/specialisten
dc.subjectdiagnosis and therapyen
dc.subjectmutyzm wybiórczypl
dc.subjectrola koordynatora/specjalistypl
dc.subjectproces diagnostyczno-terapeutycznypl
dc.titleRola koordynatora/specjalisty w procesie diagnostyczno-terapeutycznym dziecka z mutyzmem wybiórczym (MW)pl
dc.title.alternativeThe Role of Keyworker/Specialist in the Diagnosis and Therapy of a Child with Selective Mutism (SM)en
dc.typeArticle
dc.page.number87-102
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopediipl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesBystrzanowska M., 2017, Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesBystrzanowska M., Bystrzanowska E. (red.), 2019, Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesCzwarny M., 2020, Profil specjalisty przyjaznego dziecku z mutyzmem wybiórczym, „Forum Logopedy”, nr 40, s. 30–32.pl
dc.referencesJohnson M., Wintgens A., 2018, Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy, Gdańsk, Wydawnictwo Universalis.pl
dc.referencesOłdakowska-Żyłka B., Grąbczewska-Różycka K., 2017, Mutyzm wybiórczy. Strategie pomocy dziecku i rodzinie, Warszawa: Wydawnictwo Difin.pl
dc.referencesSkoczek A., 2015, Mutyzm. Zagadnienia teorii i praktyki, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.pl
dc.contributor.authorEmailrenata.marciniak@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.09.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0