Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCeran, Lech
dc.date.accessioned2024-12-20T12:16:09Z
dc.date.available2024-12-20T12:16:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54041
dc.description.abstractThe topic taken up in the present doctoral dissertation is focused on indicating the degree of functional-stylistic and dialectal-vernacular diversity of Bulgarian and Macedonian hip-hop lyrics and its causes. The growing popularity of hip-hop works, also expressed in language, has been noticeable. Their representatives often emphasize the individuality of their urban centres in comparison to others, what may motivate the accumulation of non-standard phenomena originating from functional and regional varieties of the language. That may influence the development of linguistic diversity of hip-hop works from individual centres. The source material consists of 246 hip-hop lyrics representing eight urban centres in Bulgaria and North Macedonia. The linguistic material was examined for the occurrence of lexical units that are inconsistent with the literary standards and for phonetic features specific to a given region (along with some related to them morphological phenomena). The analysis of non-standard lexis covered units that demonstrate the widest usage, the highest frequency in the background of the entire source material and noticeable analytical potential. Based on lexicographic studies, their affiliation with individual functional-stylistic registers was established (jargonisms, colloquialisms, vulgarisms, dialectisms) and an attempt to explain the motivation for their usage in specific works was made. Lyrics originating from the individual urban centres were also systematically analysed, primarily in terms of phonetic features of the territorial dialects. The conducted analysis revealed tendencies that characterise lyrics from individual urban centres and – more broadly – may indicate the linguistic specificity of the national hip-hop scenes in Bulgaria and North Macedonia.pl_PL
dc.description.abstractPodjęty w rozprawie temat ukierunkowany jest zatem na poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o stopień zróżnicowania funkcjonalno-stylistycznego i dialektalno-gwarowego bułgarskich i macedońskich tekstów hip-hopowych oraz o jego przyczyny. Od wielu lat zauważalna jest rosnąca popularność twórczości hip-hopowej, wyrażającej się̨ również w jeżyku. Jej reprezentanci niejednokrotnie podkreślają̨ indywidualność swoich ośrodków na tle pozostałych. To z kolei motywować może nagromadzenie niestandardowych zjawisk, wywodzących się̨ z funkcjonalnych oraz regionalnych odmian jeżyka, które mogą wpływać na budowanie zróżnicowania językowego twórczości hip-hopowej z poszczególnych ośrodków miejskich. Materiał źródłowy rozprawy doktorskiej stanowi korpus obejmujący teksty 246 utworów hip-hopowych, reprezentujące osiem ośrodków miejskich w Bułgarii i w Macedonii Północnej. Materiał językowy przebadany został pod katem występowania niezgodnych ze standardami literackimi jeżyka bułgarskiego i macedońskiego jednostek leksykalnych oraz specyficznych dla danego regionu cech fonetycznych (wraz z uwzględnieniem wynikających ze zmian fonetycznych osobliwości morfologicznych). Analiza niestandardowej leksyki objęła jednostki, które wykazują̨ się̨ najszerszym użyciem, największą frekwencją na tle całości materiału źródłowego oraz i dużym potencjałem analitycznym. Na podstawie opracowań leksykograficznych stwierdzona została ich przynależność do poszczególnych rejestrów funkcjonalno-stylistycznych (żargonizmy, potocyzmy, wulgaryzmy, dialektyzmy), a także podjęta została prośba wyjaśnienia motywacji ich użycia w konkretnych utworach. Teksty zostały również̇ systematycznie przeanalizowane pod katem przede wszystkim fonetycznych cech gwar terytorialnych języka bułgarskiego i macedońskiego, z uwzględnieniem poszczególnych ośrodków miejskich. Na podstawie przeprowadzonej analizy ukazane zostały tendencje, które charakteryzują̨ teksty z poszczególnych ośrodków miejskich oraz – szerzej – mogą wskazywać na specyfikę̨ językową narodowych scen hip-hopowych w Bułgarii i Macedonii Północnej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectconfrontational linguisticspl_PL
dc.subjectBulgarian languagepl_PL
dc.subjectMacedonian languagepl_PL
dc.subjecthip-hoppl_PL
dc.subjectrappl_PL
dc.subjectdialectologypl_PL
dc.subjectstylisticspl_PL
dc.subjectjargonpl_PL
dc.subjectjęzykoznawstwo konfrontatywnepl_PL
dc.subjectjęzyk bułgarskipl_PL
dc.subjectjęzyk macedońskipl_PL
dc.subjectdialektologiapl_PL
dc.subjectstylistykapl_PL
dc.subjectżargonpl_PL
dc.titleJęzyk bułgarskich i macedońskich utworów hip-hopowych: dialektalno-gwarowe i funkcjonalno-stylistyczne zróżnicowanie tekstówpl_PL
dc.title.alternativeThe Language of Bulgarian and Macedonian hip-hop songs: Dialectal-vernacular and functional-stylistic variation of the lyricspl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number411pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UŁ, Wydział Filologiczny UŁpl_PL
dc.contributor.authorEmaillech.ceran@edu.uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorPetrov, Ivan
dc.dissertation.reviewerBońkowski, Robert
dc.dissertation.reviewerDługosz, Natalia
dc.dissertation.reviewerSatoła-Staśkowiak, Joanna
dc.date.defence2025-01-31
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe