dc.contributor.author | Pluta-Wojciechowska, Danuta | |
dc.date.accessioned | 2025-01-07T13:31:29Z | |
dc.date.available | 2025-01-07T13:31:29Z | |
dc.date.issued | 2024-12-23 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54079 | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to accentuate the worrisome aspects in the advancement of speech therapy. The background for reflection is the subject matter of speech therapy and the resulting interdisciplinarity of this field. In this context, the author describes some disturbing phenomena, such as speech therapists omitting speech therapy tasks and adopting the methods used by other specialists, and thus, exceeding their competences. As a result of this, speech therapists are moving away from speech therapy and the boundaries between speech therapy and medicine or physiotherapy become blurred. Another consequence is the appearance of hybrid speech therapists, i.e. those whose place can be described as being ‘between speech therapy and physiotherapy’. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na niepokojące aspekty rozwoju logopedii. Tłem dla prowadzonych rozważań jest przedmiot logopedii oraz wynikająca z niego interdyscyplinarność tej nauki. W takim kontekście autorka opisuje niepokojące zjawiska, takie jak np. pomijanie przez logopedów zadań logopedycznych i przejmowanie metod innych specjalistów oraz przekraczanie swoich kompetencji. Skutkiem wymienionych zjawisk jest odchodzenie logopedów od logopedii i rozmywanie się granic pomiędzy logopedią i medycyną lub fizjoterapią, a także pojawienie się logopedów hybrydowych, czyli takich, których miejsce wśród innych specjalistów można określić jako „pomiędzy logopedią a fizjoterapią”. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;10 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | subject of speech therapy | en |
dc.subject | interdisciplinarity of speech therapy | en |
dc.subject | threat to interdisciplinarity | en |
dc.subject | hybrid speech therapist | en |
dc.subject | education of speech therapists | en |
dc.subject | exceeding competences by speech therapists | en |
dc.subject | przedmiot logopedii | pl |
dc.subject | interdyscyplinarność logopedii | pl |
dc.subject | zagrożenie interdyscyplinarności | pl |
dc.subject | logopeda hybrydowy | pl |
dc.subject | kształcenie logopedów | pl |
dc.subject | przekraczanie kompetencji przez logopedów | pl |
dc.title | Transformacja logopedii czy logopedyczny butik, rabunek i błyskotki? Rekonesans zagadnień | pl |
dc.title.alternative | Speech Therapy Transformation or Speech Therapy Boutique, Robbery and Bling? Reconnaissance of Issues | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 11-22 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | ASHA – American Speech‑Language Hearing Association, b.r., Evidence‑Based Practice (EBP), https://www.asha.org/Research/EBP/Evidence‑Based‑Practice/ (dostęp: 20.07.2018). | pl |
dc.references | Grabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, t. 10, s. 3–20. | pl |
dc.references | Grabias S., 2008, Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, „Logopedia”, t. 37, s. 13–27. | pl |
dc.references | Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, Z.M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 15–72. | pl |
dc.references | Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Kaczmarek L., 1988, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie. | pl |
dc.references | Kaczmarek L., 1991, O polskiej logopedii, [w:] S. Grabias (red.), Przedmiot logopedii, seria: „Komunikacja językowa i jej zaburzenia”, t. I, Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 5–25. | pl |
dc.references | Kita M., 2012, „Razem”. Konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, [w:] M. Kita, M. Ślawska (red.), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną, t. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 11–30. | pl |
dc.references | Koczanowicz L., 2011, Interdyscyplinarność między rabunkiem a dialogiem, [w:] R. Włodarczyk, W. Żłobicki (red.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiary praktyczny i teoretyczny, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 35–43. | pl |
dc.references | Kotarbiński T., 1957, Myśli o działaniu, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa: PIW. | pl |
dc.references | Łuczyński E., 2011, Rozgryzając tajniki mowy. Wiedza o języku polskim dla logopedów, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. | pl |
dc.references | Michalik M., 2015, Transdyscyplinarność logopedii – między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 32–46. | pl |
dc.references | Mierzejewska H., 1998, Lingwistyczne podstawy diagnozy i „terapii” logopedycznej, [w:] I. Nowakowska‑Kempna (red.), Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, Katowice: Uniwersytet Śląski. | pl |
dc.references | Pluta‑Wojciechowska D., 2019, Efektywność terapii dyslalii jako kategoria badań naukowych, [w:] J. Panasiuk (red.), Logopedia jako nauka. Tom I – Przedmiot i metodologia badań, Warszawa: Państwowa Akademia Nauk, s. 201–215. | pl |
dc.references | Pluta‑Wojciechowska D., 2020, Logopaedics as an Interdisciplinary Science in the Eyes of Speech Therapists. Preliminary Research Results, „Logopaedica Lodziensia”, nr 4, s. 141–155. | pl |
dc.references | Pluta‑Wojciechowska D., 2022, Recenzja. Donata Oziemczuk, Monika Owsianowska, Nowe spojrzenie na wędzidełko języka u niemowląt i starszych dzieci, Wydawnictwo Stomatologia Oziemczuk, Zielona Góra 2022, ss. 144, „Logopedia”, t. 51(2), s. 299–306. | pl |
dc.references | Pluta‑Wojciechowska D., 2023, Dlaczego o dyslalii trzeba dziś mówić inaczej? O trzech ujęciach dyslalii w polskiej logopedii, „Logopedia”, t. 52, s. 197–226. | pl |
dc.references | Porayski‑Pomsta J., 2013, Logopedia w społeczeństwie komunikacyjnym, [w:] Z. Zaro, J. Porayski‑Pomsta (red.), Język i logopedia, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, s. 141–147. | pl |
dc.references | Słownik języka polskiego PWN, b.r., https://sjp.pwn.pl/ (dostęp: 4.01.2024). | pl |
dc.contributor.authorEmail | danuta.pluta@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.10.01 | |