dc.contributor.author | Dębski, Robert | |
dc.contributor.author | Wójcik-Topór, Paulina | |
dc.contributor.author | Malina, Urszula | |
dc.date.accessioned | 2025-01-07T13:31:31Z | |
dc.date.available | 2025-01-07T13:31:31Z | |
dc.date.issued | 2024-12-23 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54084 | |
dc.description.abstract | There is still a lack of empirical scientific studies in the literature that focus, in line with the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), on analyses of the discourse cohesion of people affected by aphasia, therefore their continuation seems to be of vital importance. This article presents the results of a study that aims to show the cohesion of speech and its disorders together with the grammatical and lexical means of discourse used by patients with mixed aphasia in relation to the type of aphasia, its severity and genre of discourse, as well as to the speech of healthy people. Free speech and descriptive, narrative and procedural discourse were collected using tasks and scripts from the AphasiaBank international database. After the subjects’ utterances had been transcribed and coded to identify and describe measures of cohesion, they were subjected to qualitative analysis. The quantitative analysis included measuring the number of cohesion measures and their variation. The results of the study confirm previous findings regarding the overproduction of speech of patients with mixed aphasia with a sensory component, which does not mean that the content they communicate is more comprehensible than that of other subjects. The most frequently observed discourse disorders are due to the occurrence of phonemic and semantic paraphrases, and the greatest difficulties are associated with the use of the verb aspect. Studies have shown that tasks using a series of pictures help maintain the sequence of events, and the majority of realisation disruptions are observed during the creation of a free narrative. | en |
dc.description.abstract | W literaturze wciąż obserwuje się niedostatek empirycznych badań naukowych, które w zgodzie z założeniami Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) koncentrowałyby się na analizach spójności dyskursu osób dotkniętych afazją, dlatego ich kontynuacja wydaje się mieć istotne znaczenie. W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki badań mające na celu ukazanie spójności mowy i jej zaburzeń, a także gramatycznych i leksykalnych środków dyskursu stosowanych przez pacjentów z afazją mieszaną w odniesieniu do typu afazji, jej nasilenia i gatunku dyskursu, a także do wypowiedzi osób zdrowych. Mowę swobodną oraz dyskurs opisowy, narracyjny i proceduralny zbierano z wykorzystaniem zadań i skryptów międzynarodowej bazy danych AphasiaBank. Po dokonaniu transkrypcji i kodowania wypowiedzi badanych w celu zidentyfikowania i opisania środków spójności poddano je analizie jakościowej. Analiza ilościowa obejmowała pomiar liczby środków kohezyjnych i ich zróżnicowania. Wyniki badań potwierdzają dotychczasowe ustalenia dotyczące nadprodukcji mowy pacjentów z afazją mieszaną z komponentem czuciowym, która nie oznacza, że komunikowane przez nich treści są bardziej zrozumiałe niż pozostałych badanych. Najczęściej obserwowane zaburzenia dyskursu wynikają z występowania parafrazji fonemicznych i semantycznych, a największe trudności wiążą się z użyciem aspektu czasownika. Badania wykazały, że zadania z wykorzystaniem serii obrazków pomagają w utrzymaniu następstwa zdarzeń, a najwięcej zakłóceń realizacyjnych obserwuje się podczas tworzenia swobodnej narracji. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;10 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | afazja mieszana | pl |
dc.subject | dyskurs | pl |
dc.subject | kohezja | pl |
dc.subject | koherencja | pl |
dc.subject | wypowiedzenie | pl |
dc.subject | coherence | en |
dc.subject | cohesion | en |
dc.subject | discourse | en |
dc.subject | mixed aphasia | en |
dc.subject | utterance | en |
dc.title | Badanie dyskursu użytkowników języka polskiego z diagnozą afazji mieszanej | pl |
dc.title.alternative | Investigation of the Discourse of Polish Language Speakers Diagnosed with Mixed Aphasia | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 85-98 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Dębski, Robert - Uniwersytet Jagielloński, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Zakład Logopedii | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Wójcik-Topór, Paulina - Uniwersytet Jagielloński, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Zakład Logopedii | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Malina, Urszula - Uniwersytet Jagielloński, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Zakład Logopedii | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Abdu H., Tadese F., Seyoum G., 2021, Comparison of Ischemic and Hemorrhagic Stroke in the Medical Ward of Dessie Referral Hospital, Northeast Ethiopia: A Retrospective Study, „Neurology Research International”, Vol. 21, 9996958, https://doi.org/10.1155/2021/9996958 | pl |
dc.references | Alary Gauvreau C., Le Dorze G., 2022, Participant reported outcomes of a community of practice about social participation for speech‑language pathologists in aphasia rehabilitation, „Disability and Rehabilitation”, Vol. 44(2), s. 231–242, https://doi.org/10.1080/09638288.2020.1764116 | pl |
dc.references | Anderson J.R., 2000, Learning and memory: An integrated approach, Hoboken: John Wiley & Sons Inc. | pl |
dc.references | Anderson B.W., Kortz M.W., Black A.C., Al Kharazi K.A., 2023, Anatomy, Head and Neck, Skull, Treasure Island: StatPearls Publishing. | pl |
dc.references | Bigos K., 2020, Badanie rozumienia wypowiedzi w afazji – propozycja metodologiczna, „Logopedia”, t. 49(1), s. 125–151. | pl |
dc.references | Brady M., Evans J., 2020, Language and Cognitive Rehabilitation after Stroke, [w:] J. Saver, G. Hankey (red.), Stroke Prevention and Treatment: An Evidence‑based Approach, Cambridge: Cambridge University Press, s. 501–516, https://doi.org/10.1017/9781316286234.025 | pl |
dc.references | Feigin V.L., Brainin M., Norrving B., Martins S., Sacco R.L., Hacke W., Fisher M., Pandian J., Lindsay P., 2022, World Stroke Organization (WSO): Global Stroke Fact Sheet 2022, „International Journal of Stroke: Official Journal of the International Stroke Society”, Vol. 17(1), s. 18–29, https://doi.org/10.1177/17474930211065917 | pl |
dc.references | Fridriksson J., Hillis A.E., 2021, Current Approaches to the Treatment of Post‑Stroke Aphasia, „Journal of Stroke”, Vol. 23(2), s. 183–201, https://doi.org/10.5853/jos.2020.05015 | pl |
dc.references | Goodglass H., Kaplan E., 1972, Boston Diagnostic Aphasia Examination (BDAE). Philadelphia: Lea & Febiger. | pl |
dc.references | Hyder A.A., Wunderlich C.A., Puvanachandra P., Gururaj G., Kobusingye O.C., 2007, The impact of traumatic brain injuries: a global perspective, „NeuroRehabilitation”, Vol. 22(5), s. 341–353. | pl |
dc.references | Kemp W.J., Tubbs R.S., Cohen‑Gadol A.A., 2012, The Innervation of the Cranial Dura Mater: Neurosurgical Case Correlates and a Review of the Literature, „World Neurosurgery”, Vol. 78(5), s. 505–510, https://doi.org/10.1016/j.wneu.2011.10.045 | pl |
dc.references | Leer E. van, Turkstra L., 1999, The effect of elicitation task on discourse coherence and cohesion in adolescence with brain injury, „Journal of Communication Disorders”, Vol. 32, s. 327–349. | pl |
dc.references | Loban W., 1976, Language Development: Kindergarten through Grade Twelve, Urbana: National Council of Teachers of English. | pl |
dc.references | Mann W.C., Thompson S., 1987, Rhetorical Structure Theory: A Theory of Text Organization, California: University of Southern California, Information Science Institutes. | pl |
dc.references | Maruszewski M., 1966, Afazja. Zagadnienia teorii i terapii, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Mazur J., 1986, Organizacja tekstu potocznego. Na przykładzie języka polskiego i rosyjskiego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Mickiewicz J., Rutkiewicz‑Hanczewska M., Kaźmierski R., 2022, Zaburzenia mowy i języka u pacjentów po przebytym udarze mózgu. Studium epidemiologiczne, „Prace Językoznawcze”, nr 24(2), s. 135–149. | pl |
dc.references | Miller J.F., Iglesias A., 2012, SALT: Systematic Analysis of Language Transcripts. Software for the analysis of oral language, Middleton: SALT Software, LLC. | pl |
dc.references | Murphy S.J., Werring D.J., 2020, Stroke: causes and clinical features, „Medicine (Abingdon)”, Vol. 48(9), s. 561–566, https://doi.org/10.1016/j.mpmed.2020.06.002 | pl |
dc.references | Oppenheim G.M., Dell G.S., Schwartz M.F., 2010, The dark side of incremental learning: A model of cumulative semantic interference during lexical access in speech production, „Cognition”, Vol. 114(2), s. 227–252, https://doi.org/10.1016/j.cognition.2009.09.007 | pl |
dc.references | Panasiuk J., 2013, Afazja a interakcja. TEKST – metaTEKST – konTEKST, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Panasiuk J., 2019, Język a komunikacja w afazji, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Plowman E., Hentz B., Ellis Jr. C., 2012, Post‑stroke aphasia prognosis: a review of patient‑related and stroke‑related factors, „Journal of Evaluation in Clinical Practice”, Vol. 18(3), s. 689–694, https://doi.org/10.1111/j.1365-2753.2011.01650.x | pl |
dc.references | Prasetyo E., 2020, The primary, secondary, and tertiary brain injury, „Critical Care and Shock”, Vol. 23, s. 4–13. | pl |
dc.references | Schuchard J., Middleton E.L., 2018, Word repetition and retrieval practice effects in aphasia: Evidence for use‑dependent learning in lexical access, „Cognitive Neuropsychology”, Vol. 35(5–6), s. 271–287, https://doi.org/10.1080/02643294.2018.1461615 | pl |
dc.references | Stede M., 2008, Connective‑based Local Coherence Analysis: A Lexicon for Recognizing Causal Relationships, [w:] Conference on Semantics in Text Processing. STEP 2008 Conference Proceedings, Rickmansworth: College Publications, s. 221–237. | pl |
dc.references | Syta A., 2019, Dysfunkcje prawej półkuli mózgu a deficyty językowe i komunikacyjne, „Logopedia”, t. 48, s. 79–90, https://doi.org/10.24335/n0ks-2209 | pl |
dc.references | Taboada M., Mann W.C., 2006, Applications of Rhetorical Structure Theory, „Discourse Studies”, Vol. 8(4), s. 567–588. | pl |
dc.references | Ulatowska H.K., Allard L., Chapman S.B., 1990, Narrative and Procedural Discourse in Aphasia, [w:] Y. Joanette, H.H. Brownell (red.), Discourse Ability and Brain Damage, New York: Springer, s. 180–198, https://doi.org/10.1007/978-1-4612-3262-9_8 | pl |
dc.contributor.authorEmail | Dębski, Robert - paula1.wojcik@uj.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Wójcik-Topór, Paulina - paula1.wojcik@uj.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Malina, Urszula - urszula.malina@uj.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.10.06 | |