Show simple item record

dc.contributor.authorKurowska, Marlena
dc.date.accessioned2025-01-07T13:31:31Z
dc.date.available2025-01-07T13:31:31Z
dc.date.issued2024-12-23
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54085
dc.description.abstractThis paper describes the process of logopaedic diagnosis of seven children between the age of 9 and 14 years of age (one girl and six boys) with brain arteriovenous malformations. Each child has undergone a neurosurgical procedure. The research group was small and diverse in terms of age. In such cases, however, children are referred to hospitals in a random manner. The research results are in a form of case studies. A qualitative analysis of the results has primarily been performed. The purpose of the research was to prepare a description of characteristic verbal and non‑verbal symptoms depending on the location of the damage, the age and the handedness of a child. The author aimed to determine whether it will be possible to observe difficulties in verbal communication in the case of patients under examination. The children underwent experimental clinical tests aiming at examining expression and comprehension of lexical structures of various levels of complexity as well as biological and psychological base of language acquisition.en
dc.description.abstractW artykule opisano proces diagnozy logopedycznej siedmiorga dzieci w wieku od 9 do 14 lat (jednej dziewczynki, sześciu chłopców) z mózgowymi malformacjami tętniczo‑żylnymi. U każdego dziecka został przeprowadzony zabieg neurochirurgiczny. Grupa badawcza była niewielka i zróżnicowana pod względem wieku. W takich jednak przypadkach dzieci trafiają do szpitala w sposób losowy. Doniesienie z badań ma postać studiów przypadku. Dokonano przede wszystkim jakościowej analizy wyników. Celem badania był opis charakterystycznych objawów językowych i pozajęzykowych w zależności od lokalizacji uszkodzenia, wieku i ręczności dziecka. Autorka chciała się dowiedzieć, czy u badanych pacjentów będzie można zaobserwować trudności w komunikacji werbalnej. U dzieci przeprowadzono kliniczne próby eksperymentalne sprawdzające: wypowiadanie i rozumienie struktur językowych o różnym poziomie złożoności oraz podstawy biopsychiczne opanowania języka.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;10pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmózgowa malformacja tętniczo‑żylnapl
dc.subjectudar krwotocznypl
dc.subjectdiagnoza logopedycznapl
dc.subjectafazjapl
dc.subjectbadania własnepl
dc.subjectbrain arteriovenous malformationen
dc.subjecthemorrhagic strokeen
dc.subjectspeech therapy diagnosisen
dc.subjectaphasiaen
dc.subjectown researchen
dc.titleOcena funkcjonowania językowego dzieci i młodzieży z mózgowymi malformacjami tętniczo‑żylnymi. Badania własnepl
dc.title.alternativeAssessment of Language Functioning in Children and Youth with Brain Arteriovenous Malformations. Own Researchen
dc.typeArticle
dc.page.number99-118
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Polonistyki Stosowanej, Zakład Logopedii i Emisji Głosupl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesEmiluta‑Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl
dc.referencesHerzyk A., 1992, Afazja i mutyzm dziecięcy, Lublin: Polska Fundacja Zaburzeń Mowy.pl
dc.referencesHerzyk A., 1993, Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne, „Audiofonologia”, t. V, s. 55–74.pl
dc.referencesJauer‑Niworowska O., Emiluta‑Rozya D., 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy, Warszawa: Wydawnictwo APS.pl
dc.referencesKarty do ćwiczenia słuchu fonemowego, 2016, Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesKlisowska I., Dąbek A., Koprowski B., Kowalik M., Pidzik J., Machaj M., 2012, Udary mózgu u dzieci – czynniki ryzyka, objawy, rehabilitacja, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne”, t. 2, nr 4, s. 311–314.pl
dc.referencesKopyta I., Marszal E., 2004, Czynniki ryzyka udaru mózgu u dzieci. I. Wybrane biochemiczne i immunologiczne czynniki ryzyka udaru niedokrwiennego mózgu u dzieci, „Udar Mózgu”, t. 6, nr 2, s. 47–55.pl
dc.referencesŁucki W., 1995, Zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu, zeszyt B, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.pl
dc.referencesŁuria A., 1967, Zaburzenia wyższych czynności korowych wskutek ogniskowych uszkodzeń mózgu, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesMarchel A., 2007, Tętniaki wewnątrzczaszkowe, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/244183/marchel_tetniaki_wewnatrzczaszkowe_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y (dostęp: 15.09.2023)pl
dc.referencesMazur R., Książkiewicz B., 1998, Symptomatologia kliniczna ostrych udarów naczyniowych mózgu, [w:] J. Majkowski (red.), Udary naczyniowe mózgu. Diagnostyka i leczenie, Warszawa: PZWL, s. 23–24.pl
dc.referencesMroziak J., 1992, Równoważność i asymetria funkcjonalna półkul mózgowych, Warszawa: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesPanasiuk J., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, „Logopedia”, t. 37, s. 69–88.pl
dc.referencesPerenc L., 2013, Udar niedokrwienny u dzieci – przegląd piśmiennictwa, „Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego i Narodowego Instytutu Leków w Warszawie”, nr 2, s. 236–251.pl
dc.referencesPilarska E., 2009, Udar niedokrwienny u dzieci: czynniki ryzyka, objawy, leczenie, następstwa, „Neurologia Dziecięca”, t. 18, nr 36, s. 13–18.pl
dc.referencesPorayski‑Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.pl
dc.referencesSmoczyńska M., Haman E., Kochańska M., Łuniewska M., 2015a, Standaryzowane narzędzia oceny wypowiedzi SNOW, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.referencesSmoczyńska M., Haman E., Czapewska E., Maryniak A., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., 2015b, Test Rozwoju Językowego TRJ, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.referencesSmoczyńska M., 2017, Dodatkowa instrukcja dotycząca punktowania tekstów narracyjnych Ptaszki i Warszawa, niepublikowane materiały szkoleniowe.pl
dc.referencesStyczek I., 1982, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice), Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.referencesSzeląg E., 2000, Neuropsychologiczne podłoże mowy, [w:] T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), Mózg a zachowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 429–459.pl
dc.referencesWalsh K., 1998, Neuropsychologia kliniczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesWątorek A., 2014, Kompetencja językowa uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl
dc.contributor.authorEmailm.kurowska5@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.10.07


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0