Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWesołowski, Jacek
dc.date.accessioned2025-03-25T12:04:14Z
dc.date.available2025-03-25T12:04:14Z
dc.date.issued2024-06-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55080
dc.description.abstractAlthough railway technology is similar in all countries where it developed, there are some differences in the technical details and methods of operation. The architecture of railway stations is no different. It is the result of both technical and functional requirements, as well as architectural tradition that determines the form of buildings and even their location. This paper is an attempt to define the characteristic features of French railway station architecture and structure, with the intention of proving that not only were its products easily recognizable, but also pioneering in the field of aesthetics and construction. The subjects of the analysis are: the urban context, the relation of station building with the traished, the way the circulation hall is shown on the facades, the role of iron in the language of architecture and the forms of the girders in structure of the trainshed. On this basis, the following main distinguishing features of French railway stations were identified: axiality in the street system, tendency to unify the building and the trainshed as much as possible, pioneering solutions showing large volumes of interiors in the facades using large glazing, including the form of a semi-rosette, bold exposure of iron in the gable curtains – also in facades, the popularisation of both Polonceau girders – also with latticed rafters, and de Dion’s rigid frames – also as a massive monumental form.en
dc.description.abstractChociaż technologia kolei jest podobna we wszystkich krajach, gdzie powstała, w szczegółach rozwiązań technicznych i sposobie działania widoczne są pewne różnice. Nie inaczej jest w przypadku architektury dworców. Jest ona wynikiem tyleż wymogów techniczno-użytkowych, ile tradycji architektonicznej decydującej o formie budynków, a nawet ich usytuowaniu. Niniejsza rozprawa jest próbą określenia cech charakterystycznych francuskiej architektury i inżynierii dworcowej z intencją udowodnienia, że jej wytwory nie były jedynie łatwo rozpoznawalne, ale także po wielekroć pionierskie na polu estetyki i konstrukcji. Przedmiotem analizy są: kontekst urbanistyczny, ukształtowanie bryły łączącej budynek z halą peronową, sposób ukazania hallu dworcowego w elewacjach, rola żelaza w języku architektury oraz formy dźwigarów tworzących halę peronową. Na tej podstawie określono następujące główne wyróżniki dworców francuskich: osiowość w układzie ulic, tendencja do możliwie najściślejszego powiązania formalnego budynku i hali, pionierskie rozwiązania ukazujące w elewacjach duże woluminy wnętrz za pomocą dużych przeszkleń, w tym w formie półrozety, śmiała ekspozycja żelaza w ścianach szczytowych (także w fasadach), upowszechnienie się zarówno dźwigarów Polonceau (również ze skratowaniem krokwi), jak i sztywnych ram de Diona (też jako masywnej formy monumentalnej).pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;13pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectrailway architectureen
dc.subjectFranch architectureen
dc.subjectiron structuresen
dc.subjectarchitektura koleipl
dc.subjectarchitektura francuskapl
dc.subjectkonstrukcje żelaznepl
dc.titleLe gout français w architekturze dworców kolejowych w XIX i pierwszej połowie XX wiekupl
dc.title.alternativeLe gout français in railway station architecture in the 19th and first half of the 20th centuriesen
dc.typeArticle
dc.page.number37-73
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Łódzka, Instytut Architektury i Urbanistykipl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesBLONDEL 1675 – François Blondel, Cours d’Architecture enseigné dans l’Académie royale d’Architecture, 1re Partie, Roulland, Paris 1675.pl
dc.referencesCARTIER/DE ROUX/FESSY 2007 – Claudine Cartier, Emmnuel de Roux, Georges Fessy, Patrimoine ferroviaire, Paris 2007.pl
dc.referencesCOLLINS 2004 – Peter Collins, Concrete: The Vision of A New Architecture, 2nd Ed., Montreal & Kingston 2004.pl
dc.referencesDALY 1859 – César Daly, L’Architecture des chemins de fer, „Revue générale de l’architecture et des travaux publics” 1859.pl
dc.referencesDALY 1861 – César Daly, L’Architecture des chemins de fer, „Revue générale de l’architecture et des travaux publics” 1861, s. 217, pl. 62, 68.pl
dc.referencesEncyclopédie 1937 – Encyclopédie de l’architecture: constructions modernes, t. 9, Paris 1937.pl
dc.referencesFOITET 2008 – Jean-Paul Foitet, 100 ans de gares françaises, Turquant 2008.pl
dc.referencesKUBINSZKY 1969 – Mihàly Kubinszky, Bahnhöfe Europas. Geschichte – Kunst – Technik, Stuttgart 1969.pl
dc.referencesLe patrimoine 1999 – Le patrimoine de la SNCF et des chemins de fer françaises, t. 1–2, Paris 1999.pl
dc.referencesLEMOINE 1986 – Bernard Lemoine, L’architecture du fer, Seyssel 1986.pl
dc.referencesLes temps 1978 – Les temps du gares, katalog wystawy w Centre Pompidou, Paris 1978.pl
dc.referencesMATHIEU 1863 – E. Mathieu, Étude générale sur les charpantes en fer, „Nouvelles Annales de la Construction” 1863.pl
dc.referencesMEEKS 1956 – Caroll L. V. Meeks, The Railroad Station. An Architectural History, New Haven 1956.pl
dc.referencesPLANAT 1890 – Paul Planat, [hasło:] Ferme et charpente, [w:] Encyclopédie de l’architecture et de la construction, Paris, ok. 1890, vol. 4, partie 2.pl
dc.referencesPOLONCEAU 1840 – Camille Polonceau, Sur un nouveau système de charpente en bois et en fer, „Revue générale de l’architecture et des travaux publics” 1840, s. 27–32, pl. 2.pl
dc.referencesRAGON 1984 – Michel Ragon, L’architecture des gares, Paris 1984.pl
dc.referencesRailway Station 1901 – Railway Station Roofs, „The Engineer”, 2 sierpnia 1901, London.pl
dc.referencesREVUE 1878 – „Revue générale de l’architecture et des travaux publics”, 1878.pl
dc.referencesVIERENDEEL 1903 – Arthur Vierendeel, La Construction architecturale en fonte, fer et acier, Louvain–Bruxelles–Paris 1903?pl
dc.referencesWESOŁOWSKI 2013–2014 – Jacek Wesołowski, Od wozowni do katedry, t. 1–2, Łódź 2013–2014.pl
dc.contributor.authorEmailjw37@p.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.17.03
dc.relation.volume1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/