dc.contributor.author | Wesołowski, Jacek | |
dc.date.accessioned | 2025-03-25T12:04:14Z | |
dc.date.available | 2025-03-25T12:04:14Z | |
dc.date.issued | 2024-06-30 | |
dc.identifier.issn | 2084-851X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55080 | |
dc.description.abstract | Although railway technology is similar in all countries where it developed, there are some differences in the technical details and methods of operation. The architecture of railway stations is no different. It is the result of both technical and functional requirements, as well as architectural tradition that determines the form of buildings and even their location. This paper is an attempt to define the characteristic features of French railway station architecture and structure, with the intention of proving that not only were its products easily recognizable, but also pioneering in the field of aesthetics and construction. The subjects of the analysis are: the urban context, the relation of station building with the traished, the way the circulation hall is shown on the facades, the role of iron in the language of architecture and the forms of the girders in structure of the trainshed. On this basis, the following main distinguishing features of French railway stations were identified: axiality in the street system, tendency to unify the building and the trainshed as much as possible, pioneering solutions showing large volumes of interiors in the facades using large glazing, including the form of a semi-rosette, bold exposure of iron in the gable curtains – also in facades, the popularisation of both Polonceau girders – also with latticed rafters, and de Dion’s rigid frames – also as a massive monumental form. | en |
dc.description.abstract | Chociaż technologia kolei jest podobna we wszystkich krajach, gdzie powstała, w szczegółach rozwiązań technicznych i sposobie działania widoczne są pewne różnice. Nie inaczej jest w przypadku architektury dworców. Jest ona wynikiem tyleż wymogów techniczno-użytkowych, ile tradycji architektonicznej decydującej o formie budynków, a nawet ich usytuowaniu. Niniejsza rozprawa jest próbą określenia cech charakterystycznych francuskiej architektury i inżynierii dworcowej z intencją udowodnienia, że jej wytwory nie były jedynie łatwo rozpoznawalne, ale także po wielekroć pionierskie na polu estetyki i konstrukcji. Przedmiotem analizy są: kontekst urbanistyczny, ukształtowanie bryły łączącej budynek z halą peronową, sposób ukazania hallu dworcowego w elewacjach, rola żelaza w języku architektury oraz formy dźwigarów tworzących halę peronową. Na tej podstawie określono następujące główne wyróżniki dworców francuskich: osiowość w układzie ulic, tendencja do możliwie najściślejszego powiązania formalnego budynku i hali, pionierskie rozwiązania ukazujące w elewacjach duże woluminy wnętrz za pomocą dużych przeszkleń, w tym w formie półrozety, śmiała ekspozycja żelaza w ścianach szczytowych (także w fasadach), upowszechnienie się zarówno dźwigarów Polonceau (również ze skratowaniem krokwi), jak i sztywnych ram de Diona (też jako masywnej formy monumentalnej). | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | TECHNE. Seria Nowa;13 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | railway architecture | en |
dc.subject | Franch architecture | en |
dc.subject | iron structures | en |
dc.subject | architektura kolei | pl |
dc.subject | architektura francuska | pl |
dc.subject | konstrukcje żelazne | pl |
dc.title | Le gout français w architekturze dworców kolejowych w XIX i pierwszej połowie XX wieku | pl |
dc.title.alternative | Le gout français in railway station architecture in the 19th and first half of the 20th centuries | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 37-73 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Łódzka, Instytut Architektury i Urbanistyki | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-149X | |
dc.references | BLONDEL 1675 – François Blondel, Cours d’Architecture enseigné dans l’Académie royale d’Architecture, 1re Partie, Roulland, Paris 1675. | pl |
dc.references | CARTIER/DE ROUX/FESSY 2007 – Claudine Cartier, Emmnuel de Roux, Georges Fessy, Patrimoine ferroviaire, Paris 2007. | pl |
dc.references | COLLINS 2004 – Peter Collins, Concrete: The Vision of A New Architecture, 2nd Ed., Montreal & Kingston 2004. | pl |
dc.references | DALY 1859 – César Daly, L’Architecture des chemins de fer, „Revue générale de l’architecture et des travaux publics” 1859. | pl |
dc.references | DALY 1861 – César Daly, L’Architecture des chemins de fer, „Revue générale de l’architecture et des travaux publics” 1861, s. 217, pl. 62, 68. | pl |
dc.references | Encyclopédie 1937 – Encyclopédie de l’architecture: constructions modernes, t. 9, Paris 1937. | pl |
dc.references | FOITET 2008 – Jean-Paul Foitet, 100 ans de gares françaises, Turquant 2008. | pl |
dc.references | KUBINSZKY 1969 – Mihàly Kubinszky, Bahnhöfe Europas. Geschichte – Kunst – Technik, Stuttgart 1969. | pl |
dc.references | Le patrimoine 1999 – Le patrimoine de la SNCF et des chemins de fer françaises, t. 1–2, Paris 1999. | pl |
dc.references | LEMOINE 1986 – Bernard Lemoine, L’architecture du fer, Seyssel 1986. | pl |
dc.references | Les temps 1978 – Les temps du gares, katalog wystawy w Centre Pompidou, Paris 1978. | pl |
dc.references | MATHIEU 1863 – E. Mathieu, Étude générale sur les charpantes en fer, „Nouvelles Annales de la Construction” 1863. | pl |
dc.references | MEEKS 1956 – Caroll L. V. Meeks, The Railroad Station. An Architectural History, New Haven 1956. | pl |
dc.references | PLANAT 1890 – Paul Planat, [hasło:] Ferme et charpente, [w:] Encyclopédie de l’architecture et de la construction, Paris, ok. 1890, vol. 4, partie 2. | pl |
dc.references | POLONCEAU 1840 – Camille Polonceau, Sur un nouveau système de charpente en bois et en fer, „Revue générale de l’architecture et des travaux publics” 1840, s. 27–32, pl. 2. | pl |
dc.references | RAGON 1984 – Michel Ragon, L’architecture des gares, Paris 1984. | pl |
dc.references | Railway Station 1901 – Railway Station Roofs, „The Engineer”, 2 sierpnia 1901, London. | pl |
dc.references | REVUE 1878 – „Revue générale de l’architecture et des travaux publics”, 1878. | pl |
dc.references | VIERENDEEL 1903 – Arthur Vierendeel, La Construction architecturale en fonte, fer et acier, Louvain–Bruxelles–Paris 1903? | pl |
dc.references | WESOŁOWSKI 2013–2014 – Jacek Wesołowski, Od wozowni do katedry, t. 1–2, Łódź 2013–2014. | pl |
dc.contributor.authorEmail | jw37@p.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2084-851X.17.03 | |
dc.relation.volume | 1 | |