dc.contributor.author | Stykowska, Oliwia | |
dc.date.accessioned | 2025-05-05T08:12:58Z | |
dc.date.available | 2025-05-05T08:12:58Z | |
dc.date.issued | 2024-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55507 | |
dc.description.abstract | This work attempts to present the image of Łódź in the musical creations of rapper Adam Ostrowski (a.k.a. O.S.T.R.) and to analyze which specific characteristics of the Łódź have contributed to the local development of the music genre known as rap. The article examines selected tracks: ŁDZ Skit, Obiecana Ziemia (Promised Land), Reprezentuj (Represent), Tabasko, Tak się zaczęło (That’s How It Started), and Z-łodzi-eje (From Łódź), through which connections between hip-hop and the specificity of Łódź are demonstrated. O.S.T.R., who hails from Bałuty, frequently references his city in his works, even use it as the backdrop for his songs. The research established that the rapper describes Łódź very concretely – often emphasizing its flaws (widespread poverty, lack of opportunities for residents) and its dark side (the city as a place of crime, pathology, and deviance), while simultaneously making these elements intriguing and attractive through their grotesqueness. | en |
dc.description.abstract | Praca stanowi próbę przedstawienia obrazu Łodzi w twórczości muzycznej rapera Adama Ostrowskiego (ps. O.S.T.R.), a także przeanalizowania, które specyficzne cechy przestrzeni łódzkiej przyczyniły się do lokalnego rozwoju gatunku muzycznego, jakim jest rap. W artykule poddano analizie wybrane utwory: ŁDZ Skit, Obiecana Ziemia, Reprezentuj, Tabasko, Tak się zaczęło, Z-łodzi-eje, na podstawie których udało się wykazać powiązania między hip-hopem a specyfiką Łodzi. O.S.T.R., pochodzący z Bałut, często odwołuje się w twórczości do swojego miasta, a wręcz wykorzystuje je jako kanwę utworów. W toku badań udało się ustalić, że raper opisuje Łódź bardzo konkretnie – zazwyczaj podkreślając jej wady (powszechne ubóstwo, brak możliwości rozwoju dla mieszkańców) i jej mroczne oblicze (miasto jako miejsce zbrodni, patologii, dewiacji), jednocześnie czyniąc z nich elementy budzące zaciekawienie i przyciągające swoim turpizmem. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | O.S.T.R. | pl |
dc.subject | raper | pl |
dc.subject | hip-hop | pl |
dc.subject | Łódź | pl |
dc.subject | miasto | pl |
dc.subject | przestrzeń miejska | pl |
dc.subject | O.S.T.R. | en |
dc.subject | rapper | en |
dc.subject | hip-hop | en |
dc.subject | Łódź | en |
dc.subject | city | en |
dc.subject | urban space | en |
dc.title | Łódzkie realia w twórczości hip-hopowej Adama Ostrowskiego (ps. O.S.T.R.) | pl |
dc.title.alternative | Łódź Realities in the Hip-Hop Works of Adam Ostrowski (a.k.a. O.S.T.R.) | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 451-468 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.references | O.S.T.R., Aż po grób, https://www.youtube.com/watch?v=9oG8pkvm3rU [dostęp: 11.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R., Bałuty…, https://www.youtube.com/watch?v=2G0lKal_S40 [dostęp: 11.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R., Konsumpcjonizm, https://www.youtube.com/watch?v=nErMGOTTOHA [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R., ŁDZ Skit, https://www.youtube.com/watch?v=phUJu5dbbsI [dostęp: 15.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R., O.S.T.R. – Obiecana Ziemia, https://www.youtube.com/watch?v=dVKw Mk4LXNc [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R., O.S.T.R. – Patent na luxus, https://www.youtube.com/watch?v=rCOpTT 6F9dM [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R., Tabasko, https://www.youtube.com/watch?v=TGhP3YiSKZw [dostęp: 15.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R., Tak się zaczęło, https://www.youtube.com/watch?v=dtFhpLzqOaI [dostęp: 15.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R., Z-Łodzi-eje, https://www.youtube.com/watch?v=wuvtqSnMBXQ [dostęp: 15.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R. ft. Kochan, Zeus, Reprezentuj, https://www.youtube.com/watch?v=uMMjX izvyP8 [dostęp: 15.07.2024]. | pl |
dc.references | Bieńkowska Monika, Rola kultury hip-hop w kształtowaniu się tożsamości młodzieży – wybrane konteksty, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 51, s. 457–467. https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27 | pl |
dc.references | Grochocki Dariusz, Sposoby nadawania znaczeń przestrzeni miejskiej przez różne nurty muzyki hip-hop, [w:] Miasto. Między przestrzenią a koncepcją przestrzeni, red. M. Banaszkiewicz, F. Czech, P. Winskowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 367–373. | pl |
dc.references | IMAS International Wrocław, Z czym kojarzy się miasto Łódź?, IMAS International Polska, Wrocław 2007. | pl |
dc.references | Krasowska Justyna, Działalność polskich artystów tworzących kulturę hip-hop jako narzędzie promowania miast i metropolii polskich, „Przestrzeń społeczna (Social Space)” 2012, t. 2, nr 2(4), s. 112–131. | pl |
dc.references | Michalska-Żyła Agnieszka, Procesy transformacji miasta poprzemysłowego a jego wizerunek. Przykład Łodzi, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica. Kryzys miasta jako wspólnoty?” 2018, t. 19, nr 1, s. 308–326. | pl |
dc.references | Miszczyński Miłosz (red.), Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696 | pl |
dc.references | Poleś Piotr, Wizerunek rapera Adama Ostrowskiego na platformie Youtube, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2022, nr 31(3), s. 29–55. https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55 | pl |
dc.references | Rychła Joanna., Ucieczka, bunt, twórczość: subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. | pl |
dc.references | Tobiasz-Lis Paulina, Uwarunkowania rozwoju a wizerunek miasta. Przykład Łodzi, „Barometr regionalny. Analizy i Prognozy” 2016, t. 14, nr 2, s. 85–94. https://doi.org/10.56583/br.608 | pl |
dc.references | Węcławek Dominika, Flint Marcin, Kleyff Tomasz, Cała Andrzej, Jaczyński Kamil (red.), Antologia polskiego rapu, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014. | pl |
dc.references | Woźniak Krzysztof Paweł, „Hauzeracy idą!”. Piosenka na łódzkim podwórku, „Zeszyty Wiejskie” 2016, t. 22, s. 209–220. https://doi.org/10.18778/1506-6541.22.15 | pl |
dc.references | 42 (album), https://pl.wikipedia.org/wiki/42_(album) [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | Bedoes & Lanek, Bedoes & Lanek – 1998 (mam to we krwi), https://www.youtube.com/watch?v=cpmWu9n7LaM [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | Empik Apostrof Festival 2019. Adam Ostrowski (O.S.T.R.)., https://www.youtube.com/watch?v=dvC-nIDMGYE [dostęp: 16.07.2024]. | pl |
dc.references | Hollywood, https://pl.wikipedia.org/wiki/Hollywood [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | Jamal, Policeman (feat. Jambojet, USPM), https://www.youtube.com/watch?v= j8F1ar8KY5I [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | Mata, Mata – Patointeligencja, https://www.youtube.com/watch?v=wTAibxp37vE [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.references | O.S.T.R., https://pl.wikipedia.org/wiki/O.S.T.R. [dostęp: 12.07.2024] | pl |
dc.references | Pezet, Ukryty w Mieście Krzyk, https://www.youtube.com/watch?v=h8O93JyYve0 [dostęp: 18.07.2024]; | pl |
dc.references | Radio Eska, Rap 20, https://www.eska.pl/rap20/ [dostęp: 18.07.2024]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | oliwia.stykowska@edu.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.69.23 | |
dc.relation.volume | 69 | |