Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStykowska, Oliwia
dc.date.accessioned2025-05-05T08:12:58Z
dc.date.available2025-05-05T08:12:58Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55507
dc.description.abstractThis work attempts to present the image of Łódź in the musical creations of rapper Adam Ostrowski (a.k.a. O.S.T.R.) and to analyze which specific characteristics of the Łódź have contributed to the local development of the music genre known as rap. The article examines selected tracks: ŁDZ Skit, Obiecana Ziemia (Promised Land), Reprezentuj (Represent), Tabasko, Tak się zaczęło (That’s How It Started), and Z-łodzi-eje (From Łódź), through which connections between hip-hop and the specificity of Łódź are demonstrated. O.S.T.R., who hails from Bałuty, frequently references his city in his works, even use it as the backdrop for his songs. The research established that the rapper describes Łódź very concretely – often emphasizing its flaws (widespread poverty, lack of opportunities for residents) and its dark side (the city as a place of crime, pathology, and deviance), while simultaneously making these elements intriguing and attractive through their grotesqueness.en
dc.description.abstractPraca stanowi próbę przedstawienia obrazu Łodzi w twórczości muzycznej rapera Adama Ostrowskiego (ps. O.S.T.R.), a także przeanalizowania, które specyficzne cechy przestrzeni łódzkiej przyczyniły się do lokalnego rozwoju gatunku muzycznego, jakim jest rap. W artykule poddano analizie wybrane utwory: ŁDZ Skit, Obiecana Ziemia, Reprezentuj, Tabasko, Tak się zaczęło, Z-łodzi-eje, na podstawie których udało się wykazać powiązania między hip-hopem a specyfiką Łodzi. O.S.T.R., pochodzący z Bałut, często odwołuje się w twórczości do swojego miasta, a wręcz wykorzystuje je jako kanwę utworów. W toku badań udało się ustalić, że raper opisuje Łódź bardzo konkretnie – zazwyczaj podkreślając jej wady (powszechne ubóstwo, brak możliwości rozwoju dla mieszkańców) i jej mroczne oblicze (miasto jako miejsce zbrodni, patologii, dewiacji), jednocześnie czyniąc z nich elementy budzące zaciekawienie i przyciągające swoim turpizmem.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectO.S.T.R.pl
dc.subjectraperpl
dc.subjecthip-hoppl
dc.subjectŁódźpl
dc.subjectmiastopl
dc.subjectprzestrzeń miejskapl
dc.subjectO.S.T.R.en
dc.subjectrapperen
dc.subjecthip-hopen
dc.subjectŁódźen
dc.subjectcityen
dc.subjecturban spaceen
dc.titleŁódzkie realia w twórczości hip-hopowej Adama Ostrowskiego (ps. O.S.T.R.)pl
dc.title.alternativeŁódź Realities in the Hip-Hop Works of Adam Ostrowski (a.k.a. O.S.T.R.)en
dc.typeArticle
dc.page.number451-468
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesO.S.T.R., Aż po grób, https://www.youtube.com/watch?v=9oG8pkvm3rU [dostęp: 11.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R., Bałuty…, https://www.youtube.com/watch?v=2G0lKal_S40 [dostęp: 11.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R., Konsumpcjonizm, https://www.youtube.com/watch?v=nErMGOTTOHA [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R., ŁDZ Skit, https://www.youtube.com/watch?v=phUJu5dbbsI [dostęp: 15.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R., O.S.T.R. – Obiecana Ziemia, https://www.youtube.com/watch?v=dVKw Mk4LXNc [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R., O.S.T.R. – Patent na luxus, https://www.youtube.com/watch?v=rCOpTT 6F9dM [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R., Tabasko, https://www.youtube.com/watch?v=TGhP3YiSKZw [dostęp: 15.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R., Tak się zaczęło, https://www.youtube.com/watch?v=dtFhpLzqOaI [dostęp: 15.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R., Z-Łodzi-eje, https://www.youtube.com/watch?v=wuvtqSnMBXQ [dostęp: 15.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R. ft. Kochan, Zeus, Reprezentuj, https://www.youtube.com/watch?v=uMMjX izvyP8 [dostęp: 15.07.2024].pl
dc.referencesBieńkowska Monika, Rola kultury hip-hop w kształtowaniu się tożsamości młodzieży – wybrane konteksty, „Studia Edukacyjne” 2018, nr 51, s. 457–467. https://doi.org/10.14746/se.2018.51.27pl
dc.referencesGrochocki Dariusz, Sposoby nadawania znaczeń przestrzeni miejskiej przez różne nurty muzyki hip-hop, [w:] Miasto. Między przestrzenią a koncepcją przestrzeni, red. M. Banaszkiewicz, F. Czech, P. Winskowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 367–373.pl
dc.referencesIMAS International Wrocław, Z czym kojarzy się miasto Łódź?, IMAS International Polska, Wrocław 2007.pl
dc.referencesKrasowska Justyna, Działalność polskich artystów tworzących kulturę hip-hop jako narzędzie promowania miast i metropolii polskich, „Przestrzeń społeczna (Social Space)” 2012, t. 2, nr 2(4), s. 112–131.pl
dc.referencesMichalska-Żyła Agnieszka, Procesy transformacji miasta poprzemysłowego a jego wizerunek. Przykład Łodzi, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica. Kryzys miasta jako wspólnoty?” 2018, t. 19, nr 1, s. 308–326.pl
dc.referencesMiszczyński Miłosz (red.), Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. https://doi.org/10.31338/uw.9788323517696pl
dc.referencesPoleś Piotr, Wizerunek rapera Adama Ostrowskiego na platformie Youtube, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2022, nr 31(3), s. 29–55. https://doi.org/10.52097/lst.2022.3.29-55pl
dc.referencesRychła Joanna., Ucieczka, bunt, twórczość: subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.pl
dc.referencesTobiasz-Lis Paulina, Uwarunkowania rozwoju a wizerunek miasta. Przykład Łodzi, „Barometr regionalny. Analizy i Prognozy” 2016, t. 14, nr 2, s. 85–94. https://doi.org/10.56583/br.608pl
dc.referencesWęcławek Dominika, Flint Marcin, Kleyff Tomasz, Cała Andrzej, Jaczyński Kamil (red.), Antologia polskiego rapu, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.pl
dc.referencesWoźniak Krzysztof Paweł, „Hauzeracy idą!”. Piosenka na łódzkim podwórku, „Zeszyty Wiejskie” 2016, t. 22, s. 209–220. https://doi.org/10.18778/1506-6541.22.15pl
dc.references42 (album), https://pl.wikipedia.org/wiki/42_(album) [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesBedoes & Lanek, Bedoes & Lanek – 1998 (mam to we krwi), https://www.youtube.com/watch?v=cpmWu9n7LaM [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesEmpik Apostrof Festival 2019. Adam Ostrowski (O.S.T.R.)., https://www.youtube.com/watch?v=dvC-nIDMGYE [dostęp: 16.07.2024].pl
dc.referencesHollywood, https://pl.wikipedia.org/wiki/Hollywood [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesJamal, Policeman (feat. Jambojet, USPM), https://www.youtube.com/watch?v= j8F1ar8KY5I [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesMata, Mata – Patointeligencja, https://www.youtube.com/watch?v=wTAibxp37vE [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.referencesO.S.T.R., https://pl.wikipedia.org/wiki/O.S.T.R. [dostęp: 12.07.2024]pl
dc.referencesPezet, Ukryty w Mieście Krzyk, https://www.youtube.com/watch?v=h8O93JyYve0 [dostęp: 18.07.2024];pl
dc.referencesRadio Eska, Rap 20, https://www.eska.pl/rap20/ [dostęp: 18.07.2024].pl
dc.contributor.authorEmailoliwia.stykowska@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.69.23
dc.relation.volume69


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0