Sztuka na językach. O doskonaleniu sprawności mówienia z wykorzystaniem sztuki lokalnej na lekcjach zdalnych jpjo
Streszczenie
Przedmiotem artykułu są propozycje wykorzystania sztuki lokalnej w kontekście kształcenia sprawności mówienia na lekcjach zdalnych języka polskiego jako obcego na poziomie B1 i B2. Cel rozważań stanowi przedstawienie metod aktywizujących i narzędzi gamifikacji do doskonalenia umiejętności swobodnego wypowiadania się o artystycznych elementach obecnych w miejskiej przestrzeni oraz korzyści płynących z takiego podejścia do ćwiczenia mówienia. Materiał bazowy stanowią wytwory reprezentujące podlaską sztukę lokalną: książka ,,Szeptem" Vitala Voranau, wystawa ,,...daj nam dzisiaj" w Galerii Arsenał w Białymstoku, wybrane murale, film krótkometrażowy ,,Franek" Bartka Tryzny oraz spot reklamowy festiwalu ,,Up to Date Festival”. W artykule przedstawione zostaną przykłady aktywności stosowanych w celu dynamizacji procesu kształcenia sprawności mówienia, m.in. projekt wystawy, zmodyfikowana wersja metody 6 kapeluszy, gry dydaktyczne (kółko i krzyżyk) czy inscenizacja teatralna. Zwieńczeniem artykułu są refleksje na temat korzyści ze stosowania lokalnej sztuki w kontekście dydaktyki jpjo. The subject of the article are proposals of usage of local art in the context of improvement of speech proficiency on on-line lessons of Polish as a foreign language on the level B1 and B2. The goal of reflections is to present the activating methods and the tools of gamification to improve the skills of freely speaking about artistic elements existing in the city space and highlights of such approach to the practising of speech. The base material consists the products of art which represent Podlaskie local art: a book “Szeptem” written by Vital Voranau, an exhibition ,,...daj nam dzisiaj” at Arsenał Gallery in Białystok, selected murals, short movie “Franek” directed by Bartek Tryzna and advertising spot of festival “Up to Date Festival”. In the article there are examples of activities, used in order to add dynamization in the educational process in the case of speech proficiency, for example the project of exhibition, modified version of 6 hats’ method, didactic games (tic tac toe) or theatre staging. The end of article shows the reflections about the highlights of usage of local art in the context of didactics of Polish as a foreign language.
Collections