Show simple item record

dc.contributor.authorChojnacki, Marcin M.
dc.date.accessioned2025-06-12T14:11:07Z
dc.date.available2025-06-12T14:11:07Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn2391-8551
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55708
dc.description.abstractJustyna Janik’s book takes up the topic of the materiality of video games and proposes analyzing it using a posthumanist perspective. The Author introduces the concepts of intra-action (Karen Barad) and bio-object (Tadeusz Kantor), which she uses as tools to describe the specificity of the relationship between humans and video games, which is a form of constant communication and sharing of agency between the player and the simulation elements. Janik’s book is an interesting study of the autonomy of the game object and the resistance it manifests. This provides an inspiring basis for reflection on the materiality of software, the occurrence of glitches, the preservation of games, the technical background of the game, and the traces left by other players.en
dc.description.abstractKsiążka Justyny Janik podejmuje temat materialności gier wideo i proponuje jej analizę z posthumanistycznej perspektywy. Autorka prezentuje pojęcia intra-akcji (Karen Barad) i bio-obiektu (Tadeusz Kantor), które wykorzystuje jako narzędzia opisu specyfiki relacji człowiek – gra wideo, która jest formą ciągłej komunikacji i podziału sprawczości między graczem a elementami symulacji. Książka Janik jest interesującym studium autonomii obiektu gry i oporu, jaki on manifestuje. Publikacja stanowi też inspirującą podstawę dla refleksji nad materialnością oprogramowania, występowaniem błędów, archiwizacji gier, ich technicznym tłem i śladami pozostawionymi przez innych graczy.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesReplay. The Polish Journal of Game Studies;1en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectintra-actionsen
dc.subjectbio-objecten
dc.subjectmaterialityen
dc.subjectglitchen
dc.subjectgame preservationen
dc.subjectintra-akcjapl
dc.subjectbio-obiektpl
dc.subjectmaterialnośćpl
dc.subjectglitchpl
dc.subjectarchiwizacja gierpl
dc.titleRecenzja książki Justyny Janik Gra jako obiekt oporny. Performatywność w relacji gracza i gry cyfrowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2022pl
dc.title.alternativeBook Review: Gra jako obiekt oporny. Performatywność w relacji gracza i gry cyfrowej by Justyna Janiken
dc.typeOther
dc.page.number85-90
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2449-8394
dc.referencesEichner, S. (2014). Agency and Media Reception. Experiencing Video Games, Film, and Television. Wiesbaden: Springer.pl
dc.referencesEnfield, N.J., Kockelma, P. (2017). Editor’s preface. W: N.J. Enfield, P. Kockelman (red.), Distributed Agency (s. XI–XVI). Oxford University Press.pl
dc.referencesJanik, J. (2022). Gra jako obiekt oporny. Performatywność w relacji gracza i gry cyfrowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesKubiński, P. (2016). Gry wideo. Zarys poetyki. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesNewman, J. (2008). Playing with Videogames. New York–London: Routledgepl
dc.referencesNewman, J. (2012). Best Before Videogames, Supersession and Obsolescence. Oxon–New York: Routledge.pl
dc.contributor.authorEmailmarcin.chojnacki@filologia.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-8551.10.05
dc.relation.volume10


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/