Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWójtowicz, Ewa
dc.date.accessioned2025-07-08T14:20:26Z
dc.date.available2025-07-08T14:20:26Z
dc.date.issued2025-05-23
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55878
dc.description.abstractThe article examines the topic of the technological Cloud as one of the features of the Fourth Industrial Revolution. It focuses on the Cloud’s ambivalences, discussing its various aesthetic, spatial and affective aspects. The methods for approaching the phenomenon of the Cloud are developed both in theory, in the disciplines of critical infrastructure (CI) studies and art studies as well as in visual arts practice. The main theoretical stances, from which the article draws on, are developed by Benjamin H. Bratton, James Bridle and Tung-Hui Hu. The article also briefly outlines the history of CI studies with its main areas of research (e.g data centre studies) and examples from the field of art. The issues addressed in the article include: the invisibility and inaccessibility of the Cloud (as a networked hyperobject and as a technological infrastructure), the architecture of data centres and the ambiguous relation that Cloud establishes with its users, as well as ecological concerns. The Cloud as invisible technology is discussed from many perspectives, from the one that supports its development straightforwardly, to those which attempt to demystify its seemingly immaterial image and indicate critically its relations with extractivism as well as suggest proposals of resistance.en
dc.description.abstractArtykuł podejmuje temat technologicznej Chmury jako jednej z cech czwartej rewolucji przemysłowej. Koncentruje się na ambiwalencjach Chmury, omawiając jej różne aspekty estetyczne, przestrzenne i afektywne. Metody podejścia do zjawiska Chmury są rozwijane zarówno w teorii, w dyscyplinach studiów nad infrastrukturą krytyczną (CI) i naukach o sztuce, jak i w praktyce sztuk wizualnych. Główne stanowiska teoretyczne, z których czerpie artykuł, zostały opracowane przez Benjamina H. Brattona, Jamesa Bridle’a i Tung-Hui Hu. Artykuł przedstawia również pokrótce historię studiów nad CI wraz z ich głównymi obszarami badawczymi (np. studia nad centrami danych) oraz przykładami z dziedziny sztuki. Kwestie poruszone w artykule obejmują: niewidzialność i niedostępność chmury (jako hiperobiektu sieciowego i infrastruktury technologicznej), architekturę centrów danych i niejednoznaczną relację, jaką chmura ustanawia ze swoimi użytkownikami, a także kwestie ekologiczne. Chmura jako niewidzialna technologia jest omawiana z wielu perspektyw, od tej, która wprost wspiera jej rozwój, po te, które próbują zdemistyfikować jej pozornie niematerialny obraz i krytycznie wskazać jej relacje z ekstraktywizmem, a także zasugerować propozycje oporu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;45pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectChmurapl
dc.subjectkrytyczne studia infrastrukturypl
dc.subjectniewidoczna technologiapl
dc.subjectThe Clouden
dc.subjectcritical infrastructure studiesen
dc.subjectinvisible technologyen
dc.titleDemistyfikacja chmury jako niewidzialnej technologii: aspekty estetyczne, przestrzenne i afektywne w sztuce i studiach nad infrastrukturą krytycznąpl
dc.title.alternativeDemystification of the Cloud as Invisible Technology: Aesthetic, Spatial and Affective Aspects in Art and Critical Infrastructure Studiesen
dc.typeArticle
dc.page.number65-83
dc.contributor.authorAffiliationMagdalena Abakanowicz University of the Arts Poznanpl
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesAranda, J. et al. (2015). The Internet Does Not Exist. London: Sternberg Press.pl
dc.referencesBerlant, L. (2016). The commons: Infrastructures for Troubling Times. Environment and Planning D: Society and Space, (34) 3, pp. 393–419. https://doi.org/10.1177/0263775816645989pl
dc.referencesBlum, A. (2012). Tubes: A Journey to the Center of the Internet. Toronto: HarperCollins Canada.pl
dc.referencesBratton, B. H. (2015). The Stack. On Software and Sovereignty. Cambridge, MA – London: The MIT Press.pl
dc.referencesBridle, J. (2018). New Dark Age. Technology and the End of the Future. London: Verso.pl
dc.referencesBurrington, I. (2016). Networks of New York: An Illustrated Field Guide to Urban Internet Infrastructure. Brooklyn: Melville House.pl
dc.referencesConnor, S. (2010). The Matter of Air: Science and Art of the Ethereal. London: Reaktion Books.pl
dc.referencesChun, W. H. (2008). Control and Freedom: Power and Paranoia in the Age of Fiber Optics. Cambridge, MA: The MIT Press.pl
dc.referencesDeleuze, G. (1992). Postscript on the Societies of Control. October, 59, pp. 3–7.pl
dc.referencesDragona, D., and Charitos, D. (2016). Going off-the-cloud. Artistic practices and initiatives for an offline sharing world. Alternative Internets, Journal of Peer Production, 8. Available at: http://peerproduction.net/issues/issue-9-alternative-internets/peer-reviewed-papers/going-off-the-cloud/ [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesDragona D. (2019). Affective infrastructures. transmediale journal. #3, 31.10. Available at: https://archive.transmediale.de/content/affective-infrastructures-0 [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesFoucault M. (1975). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Vintage.pl
dc.referencesFrid-Jimenez, A. et al. (2014). The New Cloud Atlas. Available at: http://newcloudatlas.org/#3/39.80/-30.60 [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesGail, W. B. (2016). A New Dark Age Looms. The New York Times, 19.04. Available at: https://www.nytimes.com/2016/04/19/opinion/a-new-dark-age-looms.html [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesGerrard, J. (2015). Farm (Pryor Creek, Oklahoma). Available at: http://www.johngerrard.net/farm-pryor-creek-oklahoma-2015.html [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesGoni, K. (2016). Megastructures. Available at: https://kyriakigoni.com/projects/megastructures [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesGroen, L., and Kuijpers, M. (2020). Automated Landscapes and the Human Dream of Relentlessness. Strelka Mag, 3.03. https://strelkamag.com/en/article/reporting-from-automated-landscapes [Accessed: 13.04.2020].pl
dc.referencesHaraway D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14 (3), pp. 575–599. https://doi.org/10.2307/3178066pl
dc.referencesHogan, M. (2023). „Environmental media” in the cloud: The making of critical data center art. New Media & Society, nr 25 (2), pp. 384–404. https://doi.org/10.1177/14614448221149942pl
dc.referencesHu, T.-H. (2015). A Prehistory of the Cloud. Cambridge, MA–London: The MIT Press.pl
dc.referencesJoler, V. (2020). New Extractivism. Available at: https://extractivism.online/ [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesMetahaven (2012). Captives of the Cloud: Part I. e-flux journal, 37. https://www.e-flux.com/journal/37/61232/captives-of-the-cloud-part-i/ [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesMirzoeff, N. (2016), Jak zobaczyć świat. Translated by Ł. Zaremba. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.pl
dc.referencesNixon, R. (2011). Slow Violence and the Environmentalism of the Poor. Cambridge, MA: Harvard University Press.pl
dc.referencesOdell, J. (2013). Satellite Landscapes (2013–2014). Available at: https://www.jennyodell.com/satellite-landscapes.html [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesPasquale, F. (2015). The Black Box Society: The Secret Algorithms that Control Money and Information. Cambridge, MA: Harvard University Press.pl
dc.referencesPomeranz, K. (2000). The Great Divergence: China, Europe and the Making of the Modern World Economy. Princeton: Princeton University Press.pl
dc.referencesRoth, E. (2015). Red Lines. Available at: https://www.evan-roth.com/~/works/red-lines/#hemisphere=east&strand=119 [Accessed: 18.09.2022].pl
dc.referencesSamman, N. (2023). Poetics of Encryption. Art and the Technocene. Berlin: Hatje Cantz.pl
dc.referencesSchwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. Geneva: World Economic Forum.pl
dc.referencesSmall, Z. (2018). A Net Artist on Why the Cloud Is a Bad Metaphor for the Internet. Hyperallergic.com, 12.11. https://hyperallergic.com/460796/a-net-artist-on-why-the-cloud-is-a-bad-metaphor-for-the-internet/ [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesStarosielski, N. (2012). „Warning: Do not dig”: Negotiating the visibility of critical infrastructures. Journal of Visual Culture, 1, pp. 38–57.pl
dc.referencesStarosielski, N. (2015). The Undersea Network (Sign, Storage, Transmission). Durham, North Carolina – London: Duke University Press.pl
dc.referencesTan, K. (2015). Polymorphism (Data Centre Simulation). Available at: https://kynantan.com/polymorphism/ [Accessed: 20.06.2024].pl
dc.referencesVelkova, J. and Plantin J.-Ch. (2023). Data centers and the infrastructural temporalities of digital media: An introduction. New Media & Society, 25(2), pp. 273–286.pl
dc.referencesWolak, J. (2021). Uziemienie. Filozoficzne marginalia do The Stack i O antropolizie Benjamina Brattona. Praktyka Teoretyczna, 41(3), pp. 169–190. https://doi.org/10.14746/prt.2021.3.9pl
dc.referencesYoung, L. (2019a). Neo-Machine. Architecture Without People. Architectural Design, 89 (1), pp. 6–13. https://doi.org/10.1002/ad.2381pl
dc.referencesYoung, L. (2019b). Landscapes of the Post-Anthropocene: Liam Young on architecture without people [interview by T. Zolotoev]. Strelka Mag, 29.03. Available at: https://strelkamag.com/en/article/landscapes-of-the-post-anthropocene-liam-young-on-architecture-without-people [Accessed: 13.04.2019].pl
dc.contributor.authorEmailewa.wojtowicz@uap.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.2024.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0