Show simple item record

dc.contributor.authorNiemierko, Bolesław
dc.date.accessioned2025-07-08T14:21:21Z
dc.date.available2025-07-08T14:21:21Z
dc.date.issued2025-07-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55890
dc.description.abstractScientific theory holds a dual significance in education: substantive, as it provides learning content, and instrumental, as it explains the process of mastering it. In this second role, it becomes the subject of ongoing doubts, debates, trials, and fascinations. Educational theorists spare no effort in attempting to match the methodological rigor of the natural sciences, yet their achievements in this regard are often heavily questioned by practitioners. The author of the article examines these controversies within the unique context of Poland, a Central Eastern European country still affected by authoritarianism. In an increasingly globalized world, cultural differences between social functions and their executors are, in the author’s view, becoming more pronounced.en
dc.description.abstractTeoria naukowa ma w edukacji podwójną doniosłość: treściową, gdyż wytwarza materiał uczenia się, i instrumentalną, gdyż objaśnia przebieg jego opanowywania. W tej drugiej roli jest obiektem nieustannych wątpliwości i sporów, prób i zauroczeń. Teoretycy edukacji nie szczędzą wysiłku, by dorównać metodologicznie naukom ścisłym, ale ich osiągnięcia w tym zakresie są mocno kwestionowane przez praktyków. Autor artykułu analizuje te kontrowersje w szczególnej sytuacji Polski, kraju Europy Środkowowschodniej wciąż doświadczanego autorytaryzmem. Jego zdaniem, w coraz bardziej zglobalizowanym świecie nabierają wyrazu różnice kulturowe pomiędzy funkcjami społecznymi i pomiędzy ich wykonawcami.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectpedagogical theoriesen
dc.subjectteacheren
dc.subjectdidacticsen
dc.subjectteorie pedagogicznepl
dc.subjectnauczycielpl
dc.subjectdydaktykapl
dc.titleWhy Do Teachers Dislike Educational Theory?en
dc.title.alternativeDlaczego nauczyciele nie lubią teorii pedagogicznej?pl
dc.typeArticle
dc.page.number128-135
dc.contributor.authorAffiliationSWPS Universityen
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesCzekierda P., Fingas B., Szala M. (2018) Tutoring – teoria, praktyka, studia przypadków, Warszawa, Wolters Kluwer Polska.en
dc.referencesDewey J. (1916) Democracy and Education. An Introduction to the Philosophy of Education, New York, The Macmillan Company.en
dc.referencesDewey J. (1963) Experience and Education, New York, Collier Books.en
dc.referencesDweck D. (2006) The New Psychology of Success, New York, Random House Publishing Group.en
dc.referencesHerbart J. F. (1806) Allgemeine Pädagogik aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet, Göttingen, bey Johann Friedrich Röwer.en
dc.referencesKairow I. (ed.) (1950) Pedagogika, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.en
dc.referencesKruszewski K. (1987) Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólnej, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesKupisiewicz C. (1970) Nauczanie programowane, ed. 2, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.en
dc.referencesLech K. (1969) Rozwijanie myślenia uczniów przez łączenie teorii z praktyką, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.en
dc.referencesLewowicki T. (1977) Indywidualizacja kształcenia: dydaktyka różnicowa, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesMoghaddam N. (2016) The Psychology of Democracy, Washington, American Psychological Association Press.en
dc.referencesNawroczyński B. (1967) Wstęp in: Pisma pedagogiczne, Jan Fryderyk Herbart, B. Nawroczyński (ed.), trans. B. Nawroczyński, T. Stera, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.en
dc.referencesNiemierko B. (2021) Diagnostyka edukacyjna. Wydanie rozszerzone, ed. 2, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesNiemierko B. (2024a) Przebudowa edukacji w XXI wieku, „Dyrektor Szkoły”, no. 4 (364).en
dc.referencesNiemierko B. (2024b) Zasoby psychiczne nauczycieli, „Dyrektor Szkoły”, no. 7–8 (367).en
dc.referencesNisbett R. E. (2003) The Geography of Thought. How Asians and Westerners Think Differently… and Why, New York, Free Press.en
dc.referencesOkoń W. (1967) Podstawy wykształcenia ogólnego, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.en
dc.referencesOkoń W. (red.) (1971) System dydaktyczny, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.en
dc.referencesSarnat-Ciastko A. (2015) Tutoring w polskiej szkole, Warszawa, Wydawnictwo Difin.en
dc.referencesSeligman M. E. P. (1975) Helplessness: On Depression, Development, and Death, San Francisco, W. H. Freeman.en
dc.referencesStaroń P. (2020) Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiem, Warszawa, Wydawnictwo Agora.en
dc.contributor.authorEmailczasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.20.11
dc.relation.volume20


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0