dc.contributor.author | Rozwadowski, Łukasz | |
dc.date.accessioned | 2025-09-12T10:45:21Z | |
dc.date.available | 2025-09-12T10:45:21Z | |
dc.date.issued | 2025-06-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56273 | |
dc.description.abstract | The article adopts a perspective in which relations between values are examined on a basis of cultural products and practices. The object of analysis is the gender dispute, which is treated as an axiotic space, which is a place of differing realizations of the same response to a value, or of divergent stances regarding the same tension between values. The tension central to the text is that between hedonic and vital values – a distinction drawn from Max Scheler’s axiology. This distinction reveals that while the prioritization of hedonic values clearly differentiates the opposing sides of the debate, both anti-gender rhetoric and feminist-queer thought (considered as a whole) perceive “disembodied” ideas of the subject as a threat to the vitality of individuals and societies. This differentiation also proves useful in framing the question of how images of vaginas and, more broadly, women’s bodies—used in confrontation with patriarchy – relate to the sphere of pleasure. | en |
dc.description.abstract | W artykule przyjęto perspektywę, w ramach której na podstawie wytworów i praktyk bada się relacje między wartościami. Obiektem analizy jest spór o gender. Potraktowany on został jako przestrzeń aksjotyczna, czyli miejsce odmiennych realizacji tej samej reakcji na wartość bądź różnych stanowisk względem tego samego napięcia między wartościami. Napięcie, na którym koncentruje się tekst, zachodzi między wartościami hedonicznymi a witalnymi, które to rozróżnienie zostało zaczerpnięte z aksjologii Maksa Schelera. Dystynkcja ta pokazała, że choć priorytet nadawany wartościom hedonicznym wyraźnie różnicuje strony sporu, to zarówno antygenderyzm, jak i myśl feministyczno-queerowa traktowana en bloc upatrują w „bezcielesnych” ideach podmiotu zagrożenia dla żywotności jednostek i społeczeństw. Rozróżnienie to okazało się również przydatne w sformułowaniu pytania o to, jak wizerunki wagin i, ogólnie, ciał kobiet używane w konfrontacji z patriarchatem mają się do sfery przyjemności. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Hybris;1 | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | anti-gender campaigns | en |
dc.subject | axiology | en |
dc.subject | vital values | en |
dc.subject | hedonic values | en |
dc.subject | kampanie antygenderowe | pl |
dc.subject | aksjologia | pl |
dc.subject | wartości witalne | pl |
dc.subject | wartości hedoniczne | pl |
dc.title | Odrzucanie sterylności. Przyczynek do rozpoznania wartości hedonicznych i witalnych w sporze o gender | pl |
dc.title.alternative | The Rejection of Sterility. A Contribution to the Identification of Hedonic and Vital Values in the Gender Dispute | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 1-25 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl |
dc.identifier.eissn | 1689-4286 | |
dc.references | Adamiak, M. (2023). Przeżywając płeć. Doświadczenie na styku feminizmu, poststrukturalizm i fenomenologii. Kraków: Universitas. | pl |
dc.references | Bachryj-Krzywaźnia, M. (2016). „Był sobie gender …” Kategoria gender w dyskursie „Gościa Niedzielnego” – analiza pola semantycznego i analiza aktantowa. Politeja – Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, 43, 346–362, https://doi.org/10.12797/Politeja.13.2016.43.14 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Bakke, M. (2014). Ciało. W: M. Rudaś-Grodzka i in. (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, 73–76. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. | pl |
dc.references | Butler, J. (2008). Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, przeł. K. Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl |
dc.references | Case, M.A. (2016). The Role of the Popes in the Inventionof Complementarity and the Vatican’s Anathematization of Gender. Religion & Gender, 6, 155–172, https://doi.org/10.18352/rg.10124 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Corredor, E.S. (2019). Unpacking “Gender Ideology” and the Global Right’s Antigender Countermovement. Signs. Journal of Women in Culture and Society, 44, 613–638, https://doi.org/10.1086/701171 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | De Monticelli, R. (2021). Towards a Phenomenological Axiology. Discovering What Matters. Cham: Palgrave Macmillan, https://doi.org/10.1007/978-3-030-73983-6 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Duda, M. (2016). Dogmat płci. Polska wojna z gender. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra. | pl |
dc.references | Gevisser, M. (2022). Różowa linia. Jak miłość i płeć dzielą świat, przeł. A. Stachowski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. | pl |
dc.references | Górecki, P. (2017). Z marginesów do centrum: „Encyklopedia gender” i inne nowe omówienia a przemieszczanie dyscypliny „gender studies”. Teksty drugie, 1, 128–138, https://doi.org/10.18318/td.2017.1.10 | pl |
dc.references | Graff, A., Korolczuk, E. (2021). Kto się boi gender? Prawica, populizm i feministyczne strategie oporu, przeł. M. Sutowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl |
dc.references | Heidegger, M. (1997). Drogi lasu, przeł. J. Gierasimiuk i in. Warszawa: Aletheia. | pl |
dc.references | Hyży, E. (2003). Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej XX wieku. Kraków: Universitas. | pl |
dc.references | Iżykowska-Uszczyk, A. (2022). Kulturowe przemiany intymności na przykładzie polskiej sztuki współczesnej w XXI wieku. Wrocław (niepublikowana praca doktorska). | pl |
dc.references | Janion, L.H. (2018). „Nie popadajmy w przesadę z tą równością” – płeć mózgu, heteronorma i mistyka naukowości. Adeptus, 11, 1–20, https://doi.org/10.11649/a.1502 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Kalckreuth, M. von (2024). Changes and Conflicts of What We Value: Empirical Value Surveys and Axiological Reflection. The Journal of Value Inquiry, https://doi.org/10.1007/s10790-024-10013-w [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Kaoma, K. (2016). The Vatican Anti-Gender Theory and Sexual Politics: An African Response. Religion&Gender, 6, 282–292, https://doi.org/10.18352/rg.10180 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Kasiak, M. (2019). Gender w edukacyjnym, publicznym dyskursie Kościoła. Analiza „Listu pasterskiego na Niedzielę Świętej Rodziny”. Kultura – społeczeństwo – edukacja, 2 (16), 291–311. | pl |
dc.references | Kopciuch, L. (2011). Wartość hedoniczna – problemy aksjologiczne i ontologiczne. Kwartalnik Filozoficzny, 2, 43–56. | pl |
dc.references | Korobczenko, K. (2009). Ideologia gender a „osobotwórcza” funkcja ciała i płci w teologii ciała Jana Pawła II. W: M. Machinek, A. Jucewicz (red.), Idea gender jako wyzwanie dla teologii (81–98). Olsztyn: Wydawnictwo „Hosianum”. | pl |
dc.references | Kościańska, A. (2014). Panika wokół gender – temat zastępczy czy spór o obywatelstwo kulturowe. Ars Educandi, 11, 259–268, https://doi.org/10.26881/ae.2014.11.20 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Kováts, E., Põim, M. (red.). (2015). Gender as Symbolic Glue. The Position and the Role of Conservative and Far Right Parties in the Anti-gender Mobilizations in Europe. Budapest: Foundation for European Progressive Studies. | pl |
dc.references | Köttig, M., Bitzan, R., Petö, A. (red.). (2017). Gender and Far Right Politics in Europe. New York: Palgrave Macmillan, https://doi.org/10.1007/978-3-319-43533-6 | pl |
dc.references | Kuhar, R., Patternote, D. (red.). (2017). Anti-gender Campaigns in Europe. Mobilizing against Equality. Lanham: Rowman & Littlefield. | pl |
dc.references | Kuhar, R., Zobec, A. (2017). The anti-gender movement in Europe and the educational process in public schools. CEPS Journal, 7, 29–46, https://doi.org/10.25656/01:14594 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Machinek, M. (2009). Teologiczna antropologia w konfrontacji z ideą gender. W: M. Machinek, A. Jucewicz (red.), Idea gender jako wyzwanie dla teologii (99–116). Olsztyn: Wydawnictwo „Hosianum”. | pl |
dc.references | Malabou, C. (2021). Wymazana przyjemność. Klitoris i myślenie, przeł. A. Dwulit. Kraków: Ostrogi. | pl |
dc.references | Pearce, R., Erikainen, S., Vincent, B. (2020). TERF wars: An introduction. The Sociological Review Monographs, 68, 677–698, https://doi.org/10.1177/0038026120934713 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Peeters, M. (2013). Gender– światowa norma polityczna i kulturowa. Narzędzie rozeznania, tłum. L. Woroniecki. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek. | pl |
dc.references | Rawłuszko, M. (2019). And If the Opponents of GenderIdeology Are Right? GenderPolitics, Europeanization, and the Democratic Deficit. Politics & Gender, 1–23, https://doi.org/10.1017/S1743923X19000576 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Rozwadowski, Ł. (2024). O strukturach wartości dziś. Od polaryzacji do wewnętrznego porządku. Prace Kulturoznawcze, 28, 53–68, https://doi.org/10.19195/0860-6668.28.2.4 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Scheler, M. (1973). Formalism in Ethics and Non-Formal Ethics of Values. A New Attempt toward the Foundation of an Ethical Personalism, trans. Manfred S. Frings, Roger L. Funk, Evanston: Northwestern University Press. | pl |
dc.references | Schmitt, C. (2008). Tyrania wartości. Kronos: Metafizyka – Kultura – Religia, 3, 38–57. | pl |
dc.references | Spallaccia, B. (2020). Ideologia del gender: towards a transcultural understanding of the phenomenon. Modern Italy, 25, 131–145, https://doi.org/10.1017/mit.2019.63 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Stabrowski, M. (2016). Świat według wartości w kazaniach jezuickich XVII wieku. Wrocław: Chronicon. | pl |
dc.references | Szwed, A., Zielińska, K. (2017). A War on Gender? The Roman Catholic Church’s Discourse on Gender in Poland. W: S.P. Ramet, I. Borowik (red.), Religion, Politics, and Values in Poland. Continuity and Change Since 1989 (113–136). New York: Palgrave Macmillan, https://doi.org/10.1057/978-1-137-43751-8_6 [dostęp: 24.05.2025]. | pl |
dc.references | Trębicki, J. (1973). Etyka Maxa Schelera. Przyczynek do ogólnej teorii wartości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Wolska, D. (1997). Wstyd i bezwstyd. Przyczynek do badań nad kulturą i PRL-em. W: S. Bednarek (red.), Nim będzie zapomniana. Szkice o kulturze PRL-u (62–73). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl |
dc.references | Zimniak-Hałajko, M. (2016) Ciało i wspólnota. Wokół prawicowej wyobraźni. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.contributor.authorEmail | lukasz.rozwadowski@uwr.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1689-4286.64.01 | |
dc.relation.volume | 64 | |