dc.contributor.author | Piłat-Kobla, Aleksandra | |
dc.contributor.author | Świątkiewicz-Mośny, Maria | |
dc.contributor.author | Ślusarczyk, Magdalena | |
dc.contributor.author | Prokop-Dorner, Anna | |
dc.contributor.author | Ożegalska-Łukasik, Natalia | |
dc.contributor.author | Potysz-Rzyman, Aleksandra | |
dc.contributor.author | Zarychta, Marianna | |
dc.contributor.author | Bała, Małgorzata M. | |
dc.date.accessioned | 2025-10-01T12:25:23Z | |
dc.date.available | 2025-10-01T12:25:23Z | |
dc.date.issued | 2025-08-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56397 | |
dc.description.abstract | This article analyzes the challenges related to developing health competencies in Polish primary schools based on interviews with ten experts from key areas of educational content development. The qualitative study enabled us to understand the praxeology of curriculum design and the practical aspects of health education at the primary school level. The results reveal significant gaps in the programs, particularly in the development of critical thinking and the integration of health content, which limits the effectiveness of teaching. Changes in the context of the COVID-19 pandemic and the need for dynamic program adjustments have highlighted additional difficulties in shaping primary school pupils’ health competencies. The article provides recommendations for educational policy, focusing on the need for better teacher support, the integration of theoretical foundations with practice, and the systematic evaluation of the implementation of health content. | en |
dc.description.abstract | W artykule autorki analizują wyzwania związane z kształtowaniem kompetencji zdrowotnych w polskich szkołach podstawowych na podstawie wywiadów z dziesięcioma ekspertami z kluczowych obszarów kształtowania treści edukacyjnych. Badanie jakościowe pozwoliło im zrozumieć prakseologię konstruowania programów nauczania oraz praktyczne aspekty edukacji zdrowotnej na poziomie szkoły podstawowej. Wyniki wskazują na istotne luki w programach, zwłaszcza w zakresie rozwijania krytycznego myślenia i integracji treści zdrowotnych, co ogranicza efektywność nauczania. Zmiany w kontekście pandemii COVID-19 oraz potrzeba dynamicznego dostosowywania programów uwidoczniły dodatkowe trudności w kształtowaniu kompetencji zdrowotnych uczniów. Artykuł formułuje rekomendacje dla polityki edukacyjnej, koncentrując się na potrzebie lepszego wsparcia nauczycieli, integracji teoretycznych podstaw z praktyką oraz systematycznej ewaluacji realizacji treści zdrowotnych. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | health competencies | en |
dc.subject | health education | en |
dc.subject | primary schools | en |
dc.subject | expert interviews | en |
dc.subject | critical thinking | en |
dc.subject | kompetencje zdrowotne | pl |
dc.subject | edukacja zdrowotna | pl |
dc.subject | szkoły podstawowe | pl |
dc.subject | wywiady eksperckie | pl |
dc.subject | myślenie krytyczne | pl |
dc.title | Od założeń do praktyki: bariery i wyzwania w realizacji edukacji zdrowotnej w polskich szkołach podstawowych | pl |
dc.title.alternative | From Theory to Practice: Challenges and Barriers in Implementing Health Education in Polish Schools | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 24-43 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Piłat-Kobla, Aleksandra - Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum, Kraków | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Świątkiewicz-Mośny, Maria - Uniwersytet Jagielloński, Kraków | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Ślusarczyk, Magdalena - Uniwersytet Jagielloński, Kraków | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Prokop-Dorner, Anna - Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum, Kraków | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Ożegalska-Łukasik, Natalia - Uniwersytet Jagielloński, Kraków | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Potysz-Rzyman, Aleksandra - Uniwersytet Jagielloński, Kraków | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Zarychta, Marianna - Uniwersytet Jagielloński, Kraków | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Bała, Małgorzata M. - Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum, Kraków | pl |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.references | Bergsma Linda J., Carney Mary E. (2008), Effectiveness of health-promoting media literacy education: A systematic review, „Health Education Research”, vol. 23(3), s. 522–542. | pl |
dc.references | Bogner Alexander, Littig Barbara, Menz Wolfgang (2009), Interviewing Experts, London: Palgrave Macmillan. | pl |
dc.references | Borowiec Anna, Lignowska Iwona (2012), Zdrowie i jego konteksty, [w:] Anna Borowiec, Iwona Lignowska (red.), Zdrowie i style życia. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, s. 9–30. | pl |
dc.references | Bourdieu Pierre (1986), The Forms of Capital, [w:] John Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, New York: Greenwood Press, s. 241–258. | pl |
dc.references | Cairns Kate, Johnston Josée (2015), Choosing health: Embodied neoliberalism, postfeminism, and the “do-diet”, „Theory and Society”, vol. 44, s. 153–175. | pl |
dc.references | Coleman James S. (1988), Social Capital in the Creation of Human Capital, „American Journal of Sociology”, vol. 94(Supplement), s. S95–S120, https://doi.org/10.1086/228943 | pl |
dc.references | Crawford Robert (1980), Healthism and the Medicalization of Everyday Life, „International Journal of Health Services”, vol. 10(3), s. 365–388, https://doi.org/10.2190/3H2H-3XJN-3KAY-G9NY | pl |
dc.references | Crawford Robert (2000), The Ritual of Health Promotion, [w:] Simon J. Williams, Jonathan Gabe, Michael Calnan (red.), Health, Medicine and Society: Key Theories, Future Agendas, London: Routledge, s. 219–235. | pl |
dc.references | Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2009), The SAGE Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage Publications. | pl |
dc.references | Erikson Erik H. (1980), Identity and the Life Cycle, New York: W.W. Norton & Company. | pl |
dc.references | Fijałkowska Anna, Oblacińska Anna, Dzielska Anna, Nałęcz Hanna, Korzycka Magdalena, Okulicz-Kozaryn Katarzyna, Bójko Martyna, Radiukiewicz Katarzyna (2022), Zdrowie dzieci w pandemii COVID-19, Warszawa: Instytut Matki i Dziecka. | pl |
dc.references | Glaser Barney G., Strauss Anselm L. (1967), The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, Chicago: Aldine Publishing Company. | pl |
dc.references | Gudelj Rakić Jelena, Hamrik Zdenek, Dzielska Anna, Felder-Puig Rosemarie, Oja Leila, Bakalár Peter (2024), A focus on adolescent physical activity, eating behaviours, weight status and body image in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe. | pl |
dc.references | Hawe Penelope, Shiell Alan (2000), Social capital and health promotion: A review, „Social Science & Medicine”, vol. 51(6), s. 871–885. | pl |
dc.references | Kemmis Stephen, Wilkinson Jane, Edwards-Groves Christine, Hardy Ian, Grootenboer Peter, Bristol Laurette (2014), Changing Practices, Changing Education, Singapore: Springer. | pl |
dc.references | Korporowicz-Żmichowska Violetta (2023), Nierówności w health literacy – aspekty przestrzenne i edukacyjne, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 73, s. 75–91. | pl |
dc.references | Korzeniowska Elżbieta, Puchalski Krzysztof (2015), Nierówności edukacyjne a zachowania zdrowotne i zdrowie, [w:] Włodzimierz Piątkowski (red.), Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 269–282. | pl |
dc.references | Langford Rebecca, Bonell Chris P., Jones Hayley E., Pouliou Theodora, Murphy Simon M., Waters Elizabeth, Campbell Rona (2015), The WHO Health Promoting School framework for improving the health and well-being of students and their academic achievement, „Cochrane Database of Systematic Reviews”, no. 4, https://doi.org/10.1002/14651858.CD008958.pub2 | pl |
dc.references | Lupton Deborah (2014), Critical Perspectives on Digital Health Technologies, „Sociology Compass”, vol. 8(12), s. 1344–1359, https://doi.org/10.1111/soc4.12226 | pl |
dc.references | McGregor Sue (2001), Neoliberalism and health care, „International Journal of Consumer Studies”, vol. 25(2), s. 82–89. | pl |
dc.references | Meuser Michael, Nagel Ulrike (2009), The expert interview and changes in knowledge production, [w:] Alexander Bogner, Beate Littig, Wolfgang Menz (red.), Interviewing Experts, London: Palgrave Macmillan, s. 17–42. | pl |
dc.references | Nettleton Sarah (1997), If health promotion is everybody’s business what is the fate of the health promotion specialist?, „Sociology of Health and Illness”, vol. 19(1), s. 23–47, https://doi.org/10.1111/j.1467-9566.1997.tb00014.x | pl |
dc.references | Nutbeam Don (2000), Health literacy as a public health goal: A challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century, „Health Promotion International”, vol. 15(3), s. 259–267, https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259 | pl |
dc.references | Patton Michael Quinn (2002), Qualitative Research & Evaluation Methods, Thousand Oaks: Sage Publications. | pl |
dc.references | Piłat-Kobla Aleksandra, Świątkiewicz-Mośny Maria, Ślusarczyk Magdalena, Prokop-Dorner Anna, Ożegalska-Łukasik Natalia, Potysz-Rzyman Aleksandra, Zarychta Marianna, Bała Małgorzata M. (2024), Krytyczne spojrzenie na treści zdrowotne: analiza podręczników szkolnych w Polsce z lat 2017–2022, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 68, nr 4, s. 205–230. | pl |
dc.references | Popham Frank, Iannelli Cristina (2021), Does comprehensive education reduce health inequalities?, „SSM – Population Health”, vol. 15, 100834. | pl |
dc.references | Prokop-Dorner Anna, Piłat-Kobla Aleksandra, Ślusarczyk Magdalena, Świątkiewicz-Mośny Maria, Ożegalska-Łukasik Natalia, Potysz-Rzyman Aleksandra, Bała Małgorzata M. (2024), Teaching methods for critical thinking in health education of children up to high school: A scoping review, „PLoS ONE”, vol. 19, e0307094, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0307094 | pl |
dc.references | Putland Christine, Baum Fran, Ziersch Anna, Arthurson Kathy, Pomagalska Dorota (2013), Enabling pathways to health equity: developing a framework for implementing social capital in practice, „BMC Public Health”, vol. 13, 517, https://doi.org/10.1186/1471-2458-13-517 | pl |
dc.references | Schneider-Kamp Andreas (2021), Health capital: toward a conceptual framework for understanding the construction of individual health, „Social Theory & Health”, vol. 19, s. 205–219, https://doi.org/10.1057/s41285-020-00145-x | pl |
dc.references | Shim Janet K. (2010), Cultural Health Capital and Health Inequality: A Theoretical Proposal, „Journal of Health and Social Behavior”, vol. 51(1), s. 1–15. | pl |
dc.references | Świątkiewicz-Mośny Maria, Ślusarczyk Magdalena, Prokop-Dorner Anna, Ożegalska-Łukasik Natalia, Potysz-Rzyman Aleksandra (2022), Edukacja społeczna szczepionką na infodemię? Eksploracja kapitału zdrowotnego podczas pandemii COVID-19 w Polsce, „Przegląd Socjologiczny”, vol. 71(2), s. 115–140. | pl |
dc.references | Tones Keith, Tilford Sylvia (2001), Health Promotion: Effectiveness, Efficiency and Equity, Cheltenham: Nelson Thornes. | pl |
dc.references | Tulchinsky Theodore (2018), Marc Lalonde, the health field concept and health promotion, „Case Studies in Public Health”, 523. | pl |
dc.references | World Health Organization (1948), Konstytucja Światowej Organizacji Zdrowia, Dz.U. z 1948 r., Nr 61, poz. 477. | pl |
dc.references | World Health Organization (2016), Growing up unequal: Gender and socioeconomic differences in young people’s health and well-being. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: International report from the 2013/2014 survey, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe. | pl |
dc.references | World Health Organization, UNESCO (2021), Making every school a health promoting school, Geneva, https://www.who.int/initiatives/making-every-school-a-health-promoting-school [dostęp: 29.01.2025]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | Piłat-Kobla, Aleksandra - aleksandra.pilat@uj.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Świątkiewicz-Mośny, Maria - maria.swiatkiewicz-mosny@uj.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Ślusarczyk, Magdalena - magdalena.slusarczyk@uj.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Prokop-Dorner, Anna - anna.prokop@uj.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Ożegalska-Łukasik, Natalia - natalia.ozegalska@uj.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Potysz-Rzyman, Aleksandra - aleksandra.potysz@gmail.com | |
dc.contributor.authorEmail | Zarychta, Marianna - marianna.zarychta@student.uj.edu.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Bała, Małgorzata M. - marianna.zarychta@student.uj.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.21.3.02 | |
dc.relation.volume | 21 | |