Financing Business Entities Through Crowdfunding as an Alternative to Financing with Bank Products in 2020-2023
Streszczenie
The purpose of the article. This article is based on a study which aimed to determine whether crowdfunding hadbecome a viable alternative to banking products for Polish companies between 2020 and 2023. It was importantto verify the awareness of, and knowledge about, alternative forms of financing among organisations operatingin Poland. The article therefore examines whether crowdfunding became an alternative to traditional sources offinancing for small and medium-sized enterprises (SMEs) in Poland between 2020 and 2023. The followinghypotheses were therefore put forward:H1: Start-ups were the entities that most frequently used crowdfunding between 2020 and 2023.H2: Entities that did not receive financing from a banking institution during this period considered crowdfundingto be an alternative way of raising capital.Methodology. The article presents the results of an empirical study aimed at determining the use ofcrowdfunding in Poland as a means of financing small and medium-sized enterprises between 2020 and 2023. Itwas also important to verify the methods used by the study participants to finance investments and currentoperations. The article uses a research methodology that includes the critical analysis of secondary sources, aswell as methods such as analysis, synthesis, description, deduction, induction and reduction. Additionally, bothPolish and foreign literature on corporate finance were analysed. Laws, resolutions, regulations, the scientificworks of other organisations and reports were also examined to provide valuable information on crowdfundingin the 2020–2023 period. The generalising-synthesising method (deduction, reduction and induction) wasemployed to formulate recommendations. The inductive method was used to analyse the importance andcharacteristics of various sources of crowdfunding for enterprises. Conversely, the deductive method wasemployed to analyse the issue by starting from the macroeconomic situation in Poland and delving into the situations of enterprises and changes in the way they finance their activities. A reduction technique was used toperform a critical analysis of the literature and verify the formulated hypotheses.Results of the research. A quantitative survey of 150 businesses showed that, between 2020 and 2023, a smallpercentage of respondents used crowdfunding. This figure was around 10%. Entities that have opted for thismethod of financing are primarily start-ups, which are defined as companies that have innovative technologiesand/or business models and are striving for significant growth in terms of both employees and sales (Kollmannet al., 2015, p. 15). The study showed that, between 2020 and 2023, crowdfunding in Poland was mainly used by organisations from the IT, medical, cosmetics, and culture and arts industries. It is also important to note thatawareness of this form of financing was relatively low during the analysed period. Only 20% of the entitiessurveyed found it interesting, while 24% had no opinion on the subject and 56% were unaware of it. The surveyresults showed that Polish entrepreneurs mainly identify the following forms of business financing: bank credit, own funds and capital borrowed from family or related parties. Cel artykułu. Badanie miało na celu ustalenie, czy w latach 2020–2023 finansowanie społecznościowe stało się realną alternatywą dla produktów bankowych. Ważne było również zweryfikowanie świadomości i wiedzy przedsiębiorstw na temat alternatywnych form finansowania ich działalności. W badaniu postawiono następujące hipotezy: H1: W latach 2020–2023 z finansowania społecznościowego korzystały głównie start-upy. H2: Podmioty, które w latach 2020–2023 nie otrzymały finansowania od instytucji bankowej, uznały finansowanie społecznościowe za alternatywny sposób pozyskiwania kapitału.Metody badawcze. W artykule przedstawiono wyniki badania empirycznego mającego na celu zidentyfikowanie wykorzystania finansowania społecznościowego jako sposobu finansowania przedsiębiorstw przez organizacje w latach 2020–2023. Ponadto ważne było zweryfikowanie sposobów finansowania inwestycji i bieżącej działalności przez uczestników badania. W artykule zastosowano metodologię badawczą obejmującą kry-tyczną analizę źródeł wtórnych, a także metody takie jak analiza, synteza, opis, dedukcja, indukcja i redukcja. Przeanalizowano polską i zagraniczną literaturę dotyczącą finansów przedsiębiorstw. Przeanalizowano również ustawy, uchwały, rozporządzenia, prace naukowe innych organizacji oraz raporty, które stanowiły cenne źródło informacji na temat finansowania społecznościowego w latach 2020-2023. Do sformułowania zaleceń wykorzystano metodę uogólniająco-syntetyzującą (dedukcja, redukcja, indukcja). Metoda indukcyjna pomogła w analizie znaczenia i charakterystyki różnych źródeł finansowania społecznościowego dla przedsiębiorstwa. Z kolei metoda dedukcyjna została wykorzystana do analizy zagadnienia, zaczynając od sytuacji makroekonomicznej w Polsce, a następnie zagłębiając się w sytuację przedsiębiorstw i zmiany w sposobie finansowania ich działalności. Przeprowadzając krytyczną analizę literatury, zastosowano technikę redukcji, weryfikując w ten sposób sformułowane hipotezy.Wnioski. Badanie ilościowe przeprowadzone na grupie 150 przedsiębiorstw wykazało, że w latach 2020–2023 niewielki odsetek respondentów korzystał z finansowania społecznościowego. Było to około 10% respondentów. Podmioty, które zdecydowały się na tę metodę finansowania, to przede wszystkim start-upy, rozumiane jako przedsiębiorstwo funkcjonujące krócej niż 10 lat, posiadające innowacyjne technologie i/lub model biznesowy, dążące do znacznego wzrostu liczby pracowników i/lub sprzedaży (Kollmann i in., 2015, s. 15). Badanie ukazało, że z crowdfunding w Polsce w latach 2020–2023 korzystały głownie organizacje z branży IT, medycznej, kosmetycznej oraz kultury i sztuki. Warto również zauważyć, że świadomość tej formy finansowania w analizowanym okresie była stosunkowo niska. Tylko 20% ankietowanych podmiotów wskazało tę formę jako interesującą, podczas gdy 24% nie miało zdania na ten temat, a aż 56% nie miało wiedzy na temat tego rozwiązania. Wyniki badania wykazały, że przedsiębiorcy w Polsce identyfikują głównie takie formy finansowania działalności gospodarczej, jak kredyt bankowy, środki własne, kapitał pożyczony od rodziny/podmiotów powiązanych.
