Show simple item record

dc.contributor.authorKowalska, Beata
dc.date.accessioned2025-12-03T10:59:27Z
dc.date.available2025-12-03T10:59:27Z
dc.date.issued2025-11-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56858
dc.description.abstractThis year marks nine years since Black Monday, the first wave of mass protests in defence of reproductive rights, and five years since the unprecedented demonstrations following the Constitutional Tribunal’s decision, which effectively banned pregnancy termination in Poland. I want to return to these events to consider how they have influenced the understanding of democracy among the participants and their relations with the Polish state. The theoretical framework for this discussion will be provided by feminist theorists’ reflections on radical care. The empirical material analysed consists of diaries written in a feminist course at the Institute of Sociology of the Jagiellonian University.en
dc.description.abstractW tym roku minie dziewięć lat od tzw. Czarnego Poniedziałku, pierwszej fali masowych protestów w obronie praw reprodukcyjnych, pięć – od bezprecedensowych w swojej skali demonstracji po opublikowaniu przez Trybunał Konstytucyjny orzeczenia, które w praktyce oznaczało zakaz terminacji ciąży w Polsce. Wracam do tych wydarzeń, by zastanowić się, jak wpłynęły na rozumienie demokracji i relację z państwem wśród ich uczestniczek. Ramą teoretyczną są rozważania feministycznych teoretyczek na temat radykalnej troski, a analizowanym materiałem empirycznym dzienniki powstałe w ramach jednego z kursów feministycznych w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;94pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpedagogika feministycznapl
dc.subjecttroskapl
dc.subjectopiekuńcza demokracjapl
dc.subjectaktywność obywatelskapl
dc.subjectprawa kobietpl
dc.subjectprawa reprodukcyjnepl
dc.subjectfeminist pedagogyen
dc.subjectcareen
dc.subjectcaring democracyen
dc.subjectcivic engagementen
dc.subjectwomen’s rightsen
dc.subjectreproductive rightsen
dc.titleOd etyki troski do opiekuńczej demokracji. O praktykowaniu feministycznej pedagogikipl
dc.title.alternativeFrom ethics of care to caring democracy on practice of femnist pedagogyen
dc.typeArticle
dc.page.number5-21
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologiipl
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAnderson B. (1997), Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Znak, Kraków.pl
dc.referencesAndrade M.A., Miller V. (2019), Consciousness-Raising, Intersectionality and Movement-Building for Social Transformation, [w:] R. McGee, J. Pettit (red.), Power, Empowerment and Social Change, Routledge, London, s. 236–249.pl
dc.referencesAnthias F., Yuval-Davis N. (red.) (2009), Kobiety, naród, państwo, przeł. J. Maciejczyk, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0076anthias_davis.pdf (dostęp: 18.05.2025).pl
dc.referencesbell hooks (1994), Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom, Routledge, London.pl
dc.referencesbell hooks (2003), Teaching Community. A Pedagogy of Hope, Routledge, London.pl
dc.referencesbell hooks (2009), Teaching Critical Thinking. Practical Wisdom, Routledge, London.pl
dc.referencesBettez S.C., Dominguez C.M. (2020), Moving from Individual Consciousness Raising to Critical Community Building Praxis, [w:] S.R. Steinberg, B. Down (red.), The SAGE Handbook of Critical Pedagogies, SAGE Publications, London.pl
dc.referencesBhattacharya T. (red.) (2017), Social Reproduction Theory. Remapping Class, Recentring Oppresion, Pluto Press, London.pl
dc.referencesBhattacharya T. (2020), Dlaczego potrzebujemy Teorii Reprodukcji Społecznej, by zrozumieć kryzys w dobie koronawirusa?, przeł. K. Grzegorczyk, Praktyka Teoretyczna, https://praktyka-teoretyczna-prod.herokuapp.com/artykuly/dlaczego-potrzebujemy-teorii-reprodukcji-spolecznej-zrozumiec-kryzys-w-dobie-koronawirusa/ (dostęp: 18.05.2025).pl
dc.referencesBoyte H.C. (2008), The Citizen Solution. How You Can Make a Difference, Minnesota Historical Society Press, Saint Paul.pl
dc.referencesDirik D. (2022), The Kurdish Women’s Movement. History, Theory, Practice, Pluto Press, London.pl
dc.referencesFearless Cities. Municipalist Politics in Action (2022), przeł. A. Holly, M. Friel, Fundació Sentit Comú, Barcelona.pl
dc.referencesFreire P. (1998), Pedagogy of Freedom. Ethics, Democracy and Civic Courage, Rowman & Littlefield Publishers, Oxford.pl
dc.referencesGelder S. van (2016), The Radical Work of Healing. Fania and Angela Davis on a New Kind of Civil Rights Activism, Yes!, https://www.yesmagazine.org/issue/life-after-oil/2016/02/19/the-radical-work-of-healing-fania-and-angela-davis-on-a-new-kind-of-civil-rights-activism (dostęp: 18.05.2025).pl
dc.referencesHajdarowicz I. (2023), Codzienne praktyki życia i oporu. Sprawczość syryjskich uchodźczyń w Libanie, „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”, nr 2, s. 46–53.pl
dc.referencesHajdarowicz I. (2024), Badanie jako praktyka solidarności? O feministycznym procesie badawczym z Syryjkami z doświadczeniem uchodźstwa w Libanie, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 20, nr 4, s. 166–189, https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.4.08pl
dc.referencesHobart H.J.K., Kneese T. (2020), Radical Care Survival. Strategies for Uncertain Times, „Social Text”, Vol. 38, No. 1, s. 1–16, https://doi.org/10.1215/01642472-7971067pl
dc.referencesKabeer N. (2005), The Search for Inclusive Citizenship. Meanings and Expressions in an Interconnected World, [w:] N. Kabeer (red.), Inclusive Citizenship. Meanings and Expressions, Zed Books, New York–London, s. 1–27.pl
dc.referencesKacperczyk A. (2014), Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 32–74, https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.3.03pl
dc.referencesKościelniak M. (2024), Aborcja i demokracja. Przeciw-historia Polski 1956–1993, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl
dc.referencesKowalska B. (2012), O metodologii feministycznej ogólnie i osobiście, „Studia Humanistyczne AGH”, t. 11, nr 2, s. 69–80, https://doi.org/10.7494/human.2012.11.2.69pl
dc.referencesKowalska B. (2020), Polka (nie)podległa o płci i obywatelstwie w Czarnych Protestach, [w:] J. Kołtan, G. Piotrowski (red.), Kontrrewolucja u bram, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk, s. 272–290.pl
dc.referencesKowalska B., Nawojski R. (2019), Uwaga, uwaga tu obywatelki! Obywatelstwo jako praktyka w Czarnych Protestach i Strajkach Kobiet, [w:] E. Korolczuk i in. (red.), Bunt kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk, s. 45–81.pl
dc.referencesLight T.P., Nicholas J., Bondy R. (red.) (2015), Feminist Pedagogy in Higher Education. Critical Theory and Practice, Wilfried Laurier University Press, Waterloo.pl
dc.referencesLister R. (1997), Citizenship. Feminist Perspective, red. J. Campling, Palgrave Macmillan, New York, https://doi.org/10.1007/978-1-349-26209-0pl
dc.referencesMacKinnon C.A. (1991), Towards a Feminist Theory of the State, Harvard University Press, Harvard.pl
dc.referencesMartínez J.L. (2020), Koronawirus, kapitalizm i patriarchat: kto się teraz zajmie dziećmi?, przeł. K. Grzegorczyk, Praktyka Teoretyczna, https://praktyka-teoretyczna-prod.herokuapp.com/artykuly/koronawirus-kapitalizm-patriarchat/ (dostęp: 18.05.2025).pl
dc.referencesMignolo W.D., Walsh C.E. (2018), On Decoloniality. Concepts, Analytics, Praxis, Duke University Press, Durham, https://doi.org/10.1215/9780822371779pl
dc.referencesMotta S.C., Esteves A.M. (2014), Reinventing Emancipation in the 21st Century. The Pedagogical Practices of Social Movements, „Interface. A Journal for and about Social Movements”, Vol. 6, No. 1.pl
dc.referencesNawojski R. (2024), Tu obywatel_ka! Mobilizacje społeczne na rzecz praw reprodukcyjnych w Polsce po 2016 roku a konstruowanie obywatelstwa [praca doktorska], Uniwersytet Jagielloński, Kraków.pl
dc.referencesNawojski R., Kowalska B. (2022), „Kiedy państwo mnie nie chroni…” – oddolne mobilizacje na rzecz praw reprodukcyjnych a doświadczanie obywatelstwa, „Studia Socjologiczne”, nr 1(244), s. 81–103, https://doi.org/10.24425/sts.2022.140597pl
dc.referencesPearce J. (red.) (2010), Participation and Democracy in the Twenty-First Century City, Palgrave Macmillan, New York, https://doi.org/10.1057/9780230277342pl
dc.referencesRecommendation concerning the Status of Higher-Education Teaching Personnel, UNESCO, https://www.unesco.org/en/legal-affairs/recommendation-concerning-status-higher-education-teaching-personnel (dostęp: 18.05.2025).pl
dc.referencesShrewsbury C.M. (1987), What is Feminist Pedagogy?, „Women’s Studies Quarterly”, Vol. 15, No. 3/4, s. 6–14.pl
dc.referencesSolnit R. (2019), Nadzieja w mroku. Nieznane opowieści, niebywałe możliwości, przeł. A. Dzierzgowska, S. Królak, Wydawnictwo Karakter, Kraków.pl
dc.referencesSpade D. (2020), Solidarity Not Charity. Mutual Aid for Mobilization and Survival Times, „Social Text”, Vol. 38, No. 1, s. 131–151, https://doi.org/10.1215/01642472-7971139pl
dc.referencesTouraine A. (2016), Socjologia wolności. Od narodowych do globalnych ruchów społecznych, przeł. Ł. Jurczyszyn, E. Konarowska [w:] J. Kołtan (red.), Przesilenie. Nowa kultura polityczna, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk, s. 63–77.pl
dc.referencesTronto J.C. (2013), Caring Democracy. Markets, Equality, and Justice, New York University Press, New York–London.pl
dc.referencesWeber M. (1987), Polityka jako zawód i powołanie, przeł. P. Egel, M. Wander, Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA, Warszawa.pl
dc.contributor.authorEmailbeata.1.kowalska@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.94.01


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0