Show simple item record

dc.contributor.authorKesler, Marcin
dc.date.accessioned2025-12-03T10:59:28Z
dc.date.available2025-12-03T10:59:28Z
dc.date.issued2025-11-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56861
dc.description.abstractThis article aims to characterise the perception of sexualization in the media and pop culture among young adults. Sexualization, a defining feature of contemporary culture, involves the increasing presence of sexual content in public spaces and the portrayal of individuals primarily through the lens of physical attractiveness. The article opens with an introduction and literaturę review, discussing the definition, consequences, and mechanisms of sexualization in the media. It then presents the methodological framework of the empirical study, conducted using the CAWI technique, along with the structure of the research instrument. The following section discusses the results and their analysis, which revealed differences in the perception of sexualization between male and female respondents and highlighted certain regularities in how young students perceive sexualization. The paper concludes with a discussion enriched by feminist and gender theories and conclusions.en
dc.description.abstractW artykule podjęto próbę scharakteryzowania percepcji seksualizacji w mediach i popkulturze wśród młodych dorosłych. Seksualizacja, będąca jedną z cech współczesnej kultury, polega na nasilającej się obecności treści seksualnych w przestrzeni publicznej oraz prezentowaniu ludzi głównie przez pryzmat ich atrakcyjności fizycznej. Artykuł otwiera wprowadzenie oraz przegląd literatury, w którym omówiono definicję seksualizacji, jej konsekwencje oraz mechanizmy funkcjonowania w mediach. W następnej części autor przedstawia założenia metodologiczne dotyczące realizacji badania empirycznego, zrealizowanego techniką CAWI oraz strukturę narzędzia badawczego. Część trzecia to prezentacja wyników oraz ich analiza; ukazały one różnice w postrzeganiu seksualizacji między badanymi kobietami i badanymi mężczyznami oraz wskazały pewne prawidłowości dotyczące percepcji seksualizacji wśród młodych studentów. Pracę zamykają dyskusja, uzupełniona o teorie feministyczne i genderowe, nawiązujące do literatury przedmiotu, oraz konkluzje.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;94pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectseksualizacjapl
dc.subjectmediapl
dc.subjectpopkulturapl
dc.subjectpłećpl
dc.subjectsexualisationen
dc.subjectmediaen
dc.subjectpop cultureen
dc.subjectgenderen
dc.titlePostrzeganie seksualizacji kobiet i mężczyzn przez młodych dorosłychpl
dc.title.alternativePerception of the sexualization of women and men by young adultsen
dc.typeArticle
dc.page.number63-81
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Socjologii i Pedagogikipl
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAttwood F. (2006), Sexed Up. Theorizing the Sexualization of Culture, „Sexualities”, Vol. 9, No. 1, s. 77–94, https://doi.org/10.1177/136346070605pl
dc.referencesBańdur Z. (2011), Kobieta w reklamie. Konsumpcja czy godność osoby?, „Warszawskie Studia Pastoralne”, t. 14, s. 169–181.pl
dc.referencesBauman Z. (1997), O ponowoczesnych pożytkach z seksu, „Studia Socjologiczne”, nr 4(147), s. 87–106.pl
dc.referencesBedyńska S., Cypryańska M. (red) (2013), Statystyczny drogowskaz, t. 1: Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa.pl
dc.referencesButler J. (1999), Gender Trouble. Feminism and the Subversion Theory, Routledge, New York.pl
dc.referencesCoy M. (2009), Milkshakes, Lady Lumps and Growing Up to Want Boobies. How the Sexualisation of Popular Culture Limits Girls’ Horizons, „Child Abuse Review”, Vol. 18, No. 6, s. 372–383, https://doi.org/10.1002/car.1094pl
dc.referencesCoy M., Wakeling J., Garner M. (2011), Selling Sex Sells. Representations of Prostitution and the Sex Industry in Sexualised Popular Culture as Symbolic Violence, „Women’s Studies International Forum”, Vol. 34, Iss. 5, s. 441–448, https://doi.org/10.1016/j.wsif.2011.05.00pl
dc.referencesCramér’s V (2023), IBM, https://www.ibm.com/docs/pl/cognos-analytics/11.1.x?topic=terms-cramrs-v (dostęp 25.04.2025).pl
dc.referencesCzłowiek jako obiekt seksualny w świecie wirtualnym – seksualizacja kobiet i mężczyzn w popkulturze i w mediach w odbiorze internautów oraz młodych studentów Warszawy. Raport z badań (2024), Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa, https://wsip.sggw.pl/uploads/filemanager/prace_studentów/Człowieka_jako_obiekt_seksualny_w_świecie_wirtualnym..._Raport_1.pdf (dostęp: 20.03.2025).pl
dc.referencesDobosz D., Front-Dziurkowska K. (2017), Czy istnieje problem seksualizacji chłopców i mężczyzn?, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, t. 16, nr 3, s. 83–103.pl
dc.referencesDrenten J., Gurrieri L., Tyler M. (2019), Sexualized Labour in Digital Culture. Instagram Influencers, Porn Chic and the Monetization of Attention, „Gender, Work & Organization”, Vol. 27, Iss. 1, s. 41–66, https://doi.org/10.1111/gwao.12354pl
dc.referencesDworkin A. (1993), Prostitution and Male Supremacy, „Michigan Journal of Gender & Law”, Vol. 1, Iss. 1.pl
dc.referencesFasoli F. i in. (2018), Shades of Sexualization. When Sexualization Becomes Sexual Objectification, „Sex Roles. A Journal of Research”, Vol. 78, s. 338–351, https://doi.org/10.1007/s11199-017-0808-1pl
dc.referencesGill R. (2012), The Sexualisation of Culture?, „Social and Personality Psychology Compass”, Vol. 6, Iss. 7, s. 483–498, https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2012.00433pl
dc.referencesHanisch C. (1970), The Personal Is Political, [w:] S. Firestone, A. Koedt (red.), Notes from the Second Year. Women’s Liberation, New York, s. 76–78.pl
dc.referencesIrigaray L. (1985), This Sex Which Is No One, przeł. C. Porter, C. Burke, Cornell University Press, Ithaca–New York.pl
dc.referencesKorzystanie z internetu w 2023 roku (2023), CBOS, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_072_23.PDF (dostęp: 28.03.2025).pl
dc.referencesLiu F., Cheng H., Li J. (2009), Consumer Responses to Sex Appeal Advertising. A Cross-Cultural Study, „International Marketing Review”, Vol. 26, No. 4–5, s. 501–520, https://doi.org/10.1108/02651330910972002pl
dc.referencesLutyńska K. (1990), Odpowiedzi typu „Trudno powiedzieć” w latach osiemdziesiątych w Polsce i ich uwarunkowanie, „Analizy i Próby Technik Badawczych w Socjologii”, t. 8, s. 11–58.pl
dc.referencesMartino S.C. i in. (2006), Exposure to Degrading versus Nondegrading Music Lyrics and Sexual Behavior among Youth, „Pediatrics”, Vol. 118, No. 2, s. 430–441, https://doi.org/10.1542/peds.2006-0131pl
dc.referencesMcNair B. (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo MUZA, Warszawa.pl
dc.referencesMincewicz W. (2024), Badanie społeczności internetowych. Nowe wyzwania dla badacza, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 88, s. 61–75, https://doi.org/10.18778/0208-600X.88.04pl
dc.referencesMoney J. (1985), Gender. History, Theory and Usage of the Term in Sexology and Its Relationship to Nature/Nurture, „Journal of Sex & Marital Therapy”, Vol. 11, Iss. 2, s. 71–79, https://doi.org/10.1080/00926238508406072pl
dc.referencesNowak K. (2022), Dzieci i młodzież w obliczu procesu seksualizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki”, t. 40, seria: „Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo”, nr 7, s. 205–221.pl
dc.referencesOliver K. (2017), The Male Gaze Is More Relevant, and More Dangerous, Than Ever, „New Review of Film and Television Studies”, Vol. 15, Iss. 4, s. 451–455, https://doi.org/10.1080/17400309.2017.1377937pl
dc.referencesPrimack B.A. i in. (2008), Degrading and Non-Degrading Sex in Popular Music. A Content Analysis, „Public Health Report”, Vol. 123, Iss. 5, s. 593–600, https://doi.org/10.1177/003335490812300509pl
dc.referencesReport of the APA Task Force on the Sexualization of Girls (2007), American Psychological Association, Washington.pl
dc.referencesRicardo Ch., Barker G. (2008), Men, Masculinities, Sexual Exploitation and Sexual Violence. A Literature Review and Call for Action, Promundo, MenEngage Alliance, https://www.svri.org/sites/default/files/attachments/2016-07-14/homens-masculinidades-exploracao-sexual-e-violencia-sexual-ing.pdf (dostęp: 28.03.2025).pl
dc.referencesSkibińska M., Wiśniewska-Nogaj L. (2022), Problem uprzedmiotowienia w przekazach medialnych w kontekście wybranych aspektów psychospołecznego funkcjonowania młodych kobiet, „Forum Oświatowe”, t. 34, nr 1, s. 23–40, https://doi.org/10.34862/fo.2022.2pl
dc.referencesSzymańska-Zybertowicz K., Zybertowicz A. (2014), Wyzwolenie, które zniewala. Seks jako instrument wpływu społecznego. Perspektywa cywilizacyjna, [w:] W. Sinkiewicz, R. Grabowski (red.), Medyczne, bioetyczne, psychosocjologiczne i prawne aspekty tożsamości płci, Bydgoska Izba Lekarska, Komisja Bioetyczna, Bydgoszcz, s. 87–123.pl
dc.referencesTurner J.S. (2011), Sex and the Spectacle of Music Videos. An Examination of the Portrayal of Race and Sexuality in Music Videos, „Sex Roles. A Journal of Research”, Vol. 64, s. 173–191, https://doi.org/10.1007/s11199-010-9766-6pl
dc.referencesWalby S. (1989), Theorizing Patriarchy, „Sociology”, Vol. 23, No. 2, s. 213–234.pl
dc.referencesWalby S. (1990), Theorizing Patriarchy, Basil Blackwell, Oxford.pl
dc.referencesWaszyńska K., Zielona-Jenek M. (2016), Zjawisko seksualizacji jako wyzwanie dla współczesnej edukacji, „Studia Edukacyjne”, nr 39, s. 351–375, https://doi.org/10.14746/se.2016.39.20pl
dc.referencesWesely J.K. (2022), Being Female. The Continuum of Sexualization, Lynne Rienner Publishers, Boulder.pl
dc.referencesWest C., Zimmerman D.H. (1987), Doing Gender, „Gender and Society”, Vol. 1, No. 2, s. 125–151.pl
dc.referencesWilson-Kovacs D. (2009), Some Texts Do It Better. Women, Sexually Explicit Texts and the Everyday, [w:] F. Attwood (red.), Mainstreaming Sex. The Sexualisation of Western Culture, Bloomsbury Publishing, London, s. 147–164, https://doi.org/10.5040/9780755697083.ch-009pl
dc.referencesWood J.T. (1994), Gendered Media. The Influence of Media on Views of Gender, „Gendered Lives. Communication, Gender, and Culture”, Vol. 9, s. 231–244.pl
dc.referencesZielona-Jenek M. (2017), Seksualizacja – definicje, polemiki i próba rekonceptualizacji, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, t. 16, nr 3, s. 9–36.pl
dc.contributor.authorEmails211746@sggw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.94.04


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0