| dc.contributor.author | Dziedziczak-Foltyn, Agnieszka | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-15T08:15:56Z | |
| dc.date.available | 2025-12-15T08:15:56Z | |
| dc.date.issued | 2025-12-12 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56977 | |
| dc.description.abstract | Astrology today emerges as a compelling field for observing the transformations of knowledge, spirituality, and identity within late modernity – phenomena often collectively referred to as New Age. Its social vitality – despite the loss of scientific prestige after centuries of intellectual prominence – suggests that the human need for symbolic order and meaning-making narratives has not been displaced by rationality. Astrology functions as a reflective practice through which individuals construct biographies, while communities of seekers create alternative epistemic frameworks. From a sociological perspective, it constitutes a laboratory for studying the self-practice of knowledge, the production of meaning under conditions of uncertainty, and the communalization of spirituality. It demonstrates that contemporary forms of “alternative rationality” may be understood not as resistance to science, but as a cultural complement to it. The empirical dimension of the study illustrates these processes through the example of the Polish Astrological Society, highlighting the ongoing institutionalization and cultural legitimation of astrology in Poland. | en |
| dc.description.abstract | Astrologia wyłania się dziś jako interesujące pole obserwacji przemian wiedzy, duchowości i tożsamości w późnej nowoczesności, często opatrywanych wspólną nazwą New Age. Jej społeczna żywotność, mimo utraty – po wiekach intelektualnej świetności – naukowego prestiżu, wskazuje, że potrzeba symbolicznego porządku i narracji sensu nie została wyparta przez racjonalność. Astrologia funkcjonuje jako praktyka refleksyjna, w której jednostki konstruują biografie, a wspólnoty poszukujących tworzą alternatywne ramy epistemiczne. Z perspektywy socjologicznej stanowi ona laboratorium dla badań nad samopraktykowaniem wiedzy, nadawaniem znaczenia w warunkach niepewności oraz procesami komunitaryzacji duchowości. Pokazuje, że współczesne formy „alternatywnej racjonalności” mogą być rozumiane nie jako opór wobec nauki, lecz jako próba jej kulturowego uzupełnienia. Empiryczny wymiar badania ilustruje te procesy na przykładzie Polskiego Towarzystwa Astrologicznego, podkreślając trwającą instytucjonalizację i kulturową legitymizację astrologii w Polsce. | pl |
| dc.language.iso | pl | |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
| dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;29 | pl |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
| dc.subject | astrologia | pl |
| dc.subject | duchowość | pl |
| dc.subject | New Age | pl |
| dc.subject | samorozwój | pl |
| dc.subject | wspólnota poszukujących | pl |
| dc.subject | Polskie Towarzystwo Astrologiczne | pl |
| dc.subject | astrology | en |
| dc.subject | spirituality | en |
| dc.subject | New Age | en |
| dc.subject | self-development | en |
| dc.subject | community of seekers | en |
| dc.subject | Polish Astrological Society | en |
| dc.title | Astrologia jako praktyka samorozwoju jednostki oraz społeczna rama dla wspólnoty poszukujących | pl |
| dc.title.alternative | Astrology as an Individual Practice of Self-Development and a Social Frame for Communities of Seekers | en |
| dc.type | Article | |
| dc.page.number | 43-57 | |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
| dc.identifier.eissn | 2300-1690 | |
| dc.references | Allum, N. (2011). What makes some people think astrology is scientific? Science communication, 33(3), 341–366, https://doi.org/10.1177/1075547010389819. | pl |
| dc.references | Bauer, M., & Durant, J. (1997). Belief in astrology: a social-psychological analysis, Culture and Cosmos: A Journal of the History of Astrology and Cultural astronomy, 1(1), 55–71. | pl |
| dc.references | Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241–258). New York, NY: Greenwood Press. | pl |
| dc.references | Buck, S. (2018). Hiding in plain sight: Jung, astrology, and the psychology of the unconscious, Journal of Analytical Psychology, 63(2), 207–227. https://doi.org/10.1111/1468-5922.12394 | pl |
| dc.references | Campion, N. (2009). A history of Western astrology. Vol. II: The medieval and modern worlds. London–New York: Continuum. (pp. 322–330). | pl |
| dc.references | Campion, N. (2016). Astrology and Popular Religion in the Modern West: Prophecy, Cosmology and the New Age Movement. London–New York: Routledge. | pl |
| dc.references | Clements, P. (2022). Astrology, modernity and the project of self-identity, Culture and Religion, 23(4), 389–408. | pl |
| dc.references | Curry, P. (2010). Astrology as Symbolic Language, Culture and Cosmos, t. 14, nr 1–2, s. 7–24. | pl |
| dc.references | Feher, S. (1992). Who looks to the stars? Astrology and its constituency, Journal for the Scientific Study of Religion, 31(1), 88–93. | pl |
| dc.references | Forer, B. R. (1949). The Fallacy of Personal Validation: A Classroom Demonstration of Gullibility, Journal of Abnormal and Social Psychology, t. 44, nr 1, s. 118–123. | pl |
| dc.references | Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Stanford: Stanford University Press. | pl |
| dc.references | Gieryn, T. F. (1999). Cultural boundaries of science: Credibility on the line. Chicago: University of Chicago Press. (pp. 199–205). | pl |
| dc.references | Goshu, B. S., & Ridwan, M. (2024). The Enduring Influence of Celestial Bodies in Modern Astrological Practices, Konfrontasi: Jurnal Kultural, Ekonomi dan Perubahan Sosial, 11(2), 106–122. | pl |
| dc.references | Haas, P. M. (1992). Introduction: Epistemic communities and international policy coordination. International Organization, 46(1), 1–35. | pl |
| dc.references | Heelas, P. (1996). The New Age Movement: Religion, Culture and Society in the Age of Postmodernity. Oxford: Blackwell. | pl |
| dc.references | Heelas, P., & Woodhead, L. (2005). The spiritual revolution: Why religion is giving way to spirituality. Oxford – Malden, MA: Blackwell Publishing. | pl |
| dc.references | Jung, C.G (1952/1997). Synchronicity: An Acausal Connecting Principle. Princeton, NJ: Princeton University Press. | pl |
| dc.references | Kreiner, J. (1980). Współczesne spojrzenie na astrologię. Wrocław: Polska Akademia Nauk. | pl |
| dc.references | Krippendorff, K. (2018). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. | pl |
| dc.references | Lillqvist, O., & Lindeman, M. (1998). Belief in astrology as a strategy for self-verification and coping with negative life-events, European Psychologist, 3(3), 202–208. | pl |
| dc.references | Noy, S., Siefke, A., Corcoran, K. E., & Scheitle, C. P. (2025). Contemporary Views and Uses of Astrology in the United States: A Descriptive, Mixed-Methods Analysis, Social Currents, 12(5), 456–471, https://doi.org/10.1177/23294965251360016 | pl |
| dc.references | Pfeffer, M. (2023). Reassessing the marginalization of astrology in the early modern world, The Historical Journal, 66(5), 1152–1176. | pl |
| dc.references | Piotrowski, P. (2002). Jung i astrologia. Białystok: Studio Astropsychologii. | pl |
| dc.references | Płonka-Syroka, B. (2001). Dwa dyskursy - jedna doktryna : rozważania na marginesie sprawozdania z konferencji pt. „Fenomen Junga”, Warszawa 23–24 lutego 2001 r., Medycyna Nowożytna: studia nad historią medycyny, 2001 / Tom 8 / Numer 1, s. 239 - 258 | pl |
| dc.references | Possamaï, A. (2000). A profile of New Agers: Social and spiritual aspects, Journal of Sociology, 36(3), 364–377. https://doi.org/10.1177/144078330003600306 | pl |
| dc.references | Prinke, R. T., & Weres, L. (1982). Mandala życia. Astrologia–mity i rzeczywistość. Poznań: Krajowa Agencja Wydawnicza. | pl |
| dc.references | Rodzeń, J. (2014). Astrologia i naturphilosophie – casus Johanna Wilhelma Andreasa Pfaffa (1774–1835), Roczniki Filozoficzne, 62(4), 63–84. | pl |
| dc.references | Rossi, S., Le Grice, K. (red.) (2017). Jung on Astrology. Princeton, NJ: Princeton University Press. | pl |
| dc.references | Rutkin H. (2006). Why Isaac Newton Rejected Astrology: A Preliminary Reconstruction or “Newton’s Comets and the Transformation of Astrology”: 20 Years Later, in: Cronos Cuadernos Valencianos de Historia de la Medicina y de la Ciencia, Serie D: Revista Sumario del Volumen 9, (2006) (pp. 85–98). | pl |
| dc.references | Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. London: SAGE Publications. | pl |
| dc.references | Snow, C. P. (1999). The two cultures. Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
| dc.references | Stelter, R. (2009). Coaching as a reflective space in a society of growing diversity-towards a narrative, postmodern paradigm, International Coaching Psychology Review, 4(2), 207–217. | pl |
| dc.references | Tester, S. J. (1987). A history of Western astrology. Woodbridge: Boydell Press. | pl |
| dc.references | Warburg, M. (2001). Seeking the seekers in the sociology of religion, Social Compass, 48(1), 91–101. https://doi.org/10.1177/003776801048001008 | pl |
| dc.references | Włodarczyk, J. (2012). Astrologia: historia, mity, tajemnice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
| dc.contributor.authorEmail | agnieszka.dziedziczak@uni.lodz.pl | |
| dc.identifier.doi | 10.18778/2300-1690.29.03 | |