Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHorák, Miroslav
dc.contributor.authorSomerlíková, Kristina
dc.contributor.authorUhrin, Michal
dc.contributor.authorPetrová, Martina
dc.date.accessioned2025-12-19T12:20:26Z
dc.date.available2025-12-19T12:20:26Z
dc.date.issued2025-12-16
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57059
dc.description.abstractThis article is focused on perceptions of the ethnolinguistic vitality of the Mapuche language in the context of higher education in Chile. Data obtained during a questionnaire survey distributed online and face-to-face among students of two private higher education institutions located in Temuco and Valdivia (n = 175) were processed using Pearson’s chi-square analysis and Cramer's V coefficient. Furthermore, factor analysis was applied to the full set of statements. The views on Mapuche language, specifically its status, were found to be different between university students. The major congruence was observed in terms of teaching Mapudungun in schools. Regarding the representation of Mapudungun in Chilean media, a statistically unprovable difference in responses was found, and there was agreement in opinions between the respondents of both groups. Based on the methods applied, it was possible to confirm the hypothesis that perceptions of the Mapuche language and ethnicity are influenced by views on the status and inclusion of the ethnic group within society.en
dc.description.abstractNiniejszy artykuł koncentruje się na postrzeganiu etnolingwistycznej żywotności języka Mapuche w kontekście szkolnictwa wyższego w Chile. Dane uzyskane podczas badania kwestionariuszowego rozpowszechnianego online i bezpośrednio wśród studentów dwóch prywatnych instytucji szkolnictwa wyższego zlokalizowanych w Temuco i Valdivia (n = 175) zostały przetworzone przy użyciu analizy chi-kwadrat Pearsona i współczynnika V Cramera. Ponadto do pełnego zestawu pytań z kwestionariusza zastosowano analizę czynnikową. Stwierdzono, że poglądy na temat języka Mapuche, w szczególności jego statusu, różniły się wśród studentów uniwersytetów. Największą zgodność zaobserwowano w odniesieniu do nauczania Mapudungun w szkołach. Jeśli chodzi o reprezentację Mapudungun w chilijskich mediach, stwierdzono statystycznie niemożliwą do udowodnienia różnicę w odpowiedziach, a opinie respondentów z obu grup były zgodne. Na podstawie zastosowanych metod możliwe było potwierdzenie hipotezy, że na postrzeganie języka i pochodzenia etnicznego Mapuczów wpływają poglądy na status i integrację grupy etnicznej w społeczeństwie.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMapucheen
dc.subjectlanguageen
dc.subjecthigher educationen
dc.subjectethnolinguistic vitalityen
dc.subjectChileen
dc.subjectMapuczepl
dc.subjectjęzykpl
dc.subjectszkolnictwo wyższepl
dc.subjectwitalność etnolingwistycznapl
dc.subjectChilepl
dc.titlePerceptions of the Ethnolinguistic Vitality of the Mapuche Language in the Context of Higher Education in Chileen
dc.title.alternativePostrzeganie etnolingwistycznej żywotności języka Mapuche w kontekście szkolnictwa wyższego w Chilepl
dc.typeArticle
dc.page.number9-28
dc.contributor.authorAffiliationHorák, Miroslav - Mendel University in Brno, Faculty of Regional Development and International Studies, Department of Languages and Cultural Studiesen
dc.contributor.authorAffiliationSomerlíková, Kristina - Mendel University in Brno, Faculty of Regional Development and International Studies, Department of Regional and Business Economicsen
dc.contributor.authorAffiliationUhrin, Michal - Comenius University in Bratislava, Faculty of Arts, Department of Archaeology and Cultural Anthropologyen
dc.contributor.authorAffiliationPetrová, Martina - Mendel University in Brno, Faculty of Regional Development and International Studies, Department of Languages and Cultural Studiesen
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesAlberti C., Luna J.P., Toro-Maureira S., Gayo E., “The Long Memory of the Land: Pre-colonial Origins of Mapuche Mobilization in Chile,” Political Geography 2023, vol. 103, no. 102890.en
dc.referencesAllard R., Landry R., “Subjective Ethnolinguistic Vitality: A Comparison of Two Measures,” International Journal of the Sociology of Language 1994, vol. 108.en
dc.referencesBačová V., “Postavenie, vitalita a psychologické charakteristiky etnických minoritných spoločenstiev na Slovensku – pokus o porovnanie,” [in:] Národ a národnosti na Slovensku v transformujúcej sa spoločnosti – vzťahy a konflikty, ed. S. Sutaj, UNIVERSUM, Prešov 2005.en
dc.referencesBourhis R.Y., Barrette G., “Ethnolinguistic Vitality,” [in:] Encyclopedia of Language and Linguistics, ed. K. Brown, Elsevier, Oxford 2006.en
dc.referencesCastillo J., Webb A., Biehl A., “Mapuche Transitions from Education to Work: Vulnerable,” Transitions and Unequal Outcomes. Journal of Developing Societies 2022, vol. 38, no. 1.en
dc.referencesCrow J., The Mapuche in Modern Chile: A Cultural History, University Press of Florida, Gainesville 2013.en
dc.referencesDi Giminiani P., “The Mapuche in Modern Chile: A Cultural History,” Mountain Research and Development 2015, vol. 35, no. 1.en
dc.referencesEhala M., “Ethnolinguistic Vitality,” [in:] The International Encyclopedia of Language and Social Interaction, eds. K. Tracy, C. Ilie, T. Sandel, John Wiley & Sons, Inc., Boston 2015.en
dc.referencesGarrido M.C., Alarcón A.M., “The Commoditization of Ecosystems within Chile’s Mapuche Territory: A Violation of the Human Right to Health,” Health and Human Rights Journal 2023, vol. 25, no. 1.en
dc.referencesGiles H., Bourhis R.Y., Taylor D.M., “Towards a Theory Language in Ethnic Group Relations,” [in:] Language, Ethnicity and Intergroup Relations, ed. H. Giles, Academic Press, New York–San Francisco 1977.en
dc.referencesGomez V.N., “Lengua y territorio: relación estratégica para la revitalización del mapuzugun,” Caracol 2020, vol. 20.en
dc.referencesJuvin H., Lipovetsky G., El Occidente globalizado, un debate sobre la cultura planetaria, Anagrama, Barcelona 2011.en
dc.referencesLandry R., Allard R., “Introduction Ethnolinguistic Vitality: A Viable Construct,” International Journal of the Sociology of Language 1994, vol. 108.en
dc.referencesNahuelpán H., Antimil J., Lehman K., “Mapuchezugun Ka Mapuche Kimün: Confronting Colonization in Chile (Nineteenth and Twentieth Centuries),” [in:] Handbook of Indigenous Education, eds. E.A. McKinley, L.T. Smith, Singapore 2019.en
dc.referencesNanjarí Santos A., Cordero J., “Una aproximación al conflicto chileno-mapuche: una nomenclatura sobre conflictos intratables,” Revista Enfoques: Ciencia Política y Administración Pública 2024, vol. 22, no. 40.en
dc.referencesQuilaqueo R.D., Riquelme M.E., Paez D., Mera-Lemp M.J., “Dual Educational Rationality and Acculturation in Mapuche People in Chile,” Frontiers in Psychology 2023, vol. 4, no. 1112778.en
dc.referencesRavyse E.N., Revisiting Ethnolinguistic Vitality: Language and Subcultural Repertoires, Routledge, New York 2022.en
dc.referencesSepúlveda B., Zúñiga P., “Geografías indígenas urbanas: el caso mapuche en La Pintana, Santiago de Chile”, Revista de Geografía Norte Grande 2015, vol. 62.en
dc.referencesHuencho V.F., Mapuche Movements in Chile: From Resistance to Political Recognition, https://gjia.georgetown.edu/2021/05/21/mapuche-movements-in-chile-from-resistance-to-political-recognition/en
dc.referencesThe Indigenous World 2023, ed. D. Mamo, The International Work Group for Indigenous Affairs, https://www.iwgia.org/en/resources/indigenous-world.htmlen
dc.referencesMinisterio de Dessarrollo Social y Familia, Pueblos indígenas. Síntesis de resultados, https://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/storage/docs/casen/2017/Casen_2017_Pueblos_Indigenas.pdf 2017en
dc.referencesNational Museum of The American Indian, Mapuche Machi’s kultrung – Infinity of Nations: Art and History in the Collections of the National Museum of the American Indian – George Gustav Heye Center, New York, https://americanindian.si.edu/exhibitions/infinityofnations/patagonia/177322.htmlen
dc.referencesUN, International Mother Language Day 21 February, https://www.un.org/en/observances/mother-language-dayen
dc.contributor.authorEmailHorák, Miroslav - miroslav.horak.ujks@mendelu.cz
dc.contributor.authorEmailSomerlíková, Kristina - somerlik@mendelu.cz
dc.contributor.authorEmailUhrin, Michal - michal.uhrin@uniba.sk
dc.contributor.authorEmailPetrová, Martina - xpetro11@mendelu.cz
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.31.01
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0