Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzupiłka, Justyna
dc.date.accessioned2025-12-19T12:20:28Z
dc.date.available2025-12-19T12:20:28Z
dc.date.issued2025-12-16
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57066
dc.description.abstractImprovisation is a form of oral creativity that became popular in the nineteenth century, especially during the Romantic period, called the “Slavic Renaissance”. It is defined as “the spontaneous creation of a work on a topic assigned by the audience”. It can be regarded as salon entertainment as well as an activity of a performative or even causative nature. The most renowned Polish improvisers were Adam Mickiewicz and Jadwiga Łuszczewska (Deotyma). They referred to the folk intangible culture, reflecting the Romantic fascination with rural life. However, the references to folk oral creativity made by these poets differed because the Romantic bard was brought up in the countryside and knew refrains, songs, legends, and so on. Deotyma, by contrast, during the period when she improvised, lived in Warsaw and performed in her parents’ salon, Nina and Wacław Łuszczewski. The artist, therefore, had no direct contact with the countryside and folk creativity but only an indirect one, mediated through the works of writers and painters from her circle, habitual visitors to the salon. In this article, I explain the reasons for and manifestations of the interest in folkness and folklore in Romanticism. I also analyse the preserved fragments of the improvisations for features that coincide with oral creativity and the folk culture. Based on this analysis, one can speak of a folk provenance of A. Mickiewicz’s artistic activity, whereas in Deotyma’s case, only of certain influences and references.en
dc.description.abstractImprowizacja to forma twórczości oralnej, która spopularyzowała się w XIX w. (szczególnie w okresie romantyzmu nazywanego „słowiańskim renesansem”). Definiowana jest ona jako „spontaniczne tworzenie dzieła na zadany przez publiczność temat”. Może być postrzegana jako zabawa salonowa, jak również działanie o charakterze performatywnym czy też sprawczym. Najpopularniejszymi polskimi improwizatorami byli Adam Mickiewicz oraz Jadwiga Łuszczewska (Deotyma), którzy nawiązywali w swoich tekstach do niematerialnej kultury ludu. Odzwierciedlało to romantyczną fascynację życiem mieszkańców wsi. Jednak odwołania do oralnej twórczości ludowej wyżej wspomnianych poetów miały odmienny charakter, ponieważ romantyczny wieszcz wychowywał się na wsi i znał przyśpiewki, piosenki, podania itd. Deotyma natomiast, w okresie, gdy improwizowała, mieszkała w Warszawie i występowała w salonie swoich rodziców – Niny i Wacława Łuszczewskich. Artystka nie miała zatem bezpośredniego kontaktu z wsią i twórczością ludową, a jedynie zapośredniczony – poprzez dzieła pisarzy czy malarzy z jej kręgu (bywalców salonu). W artykule wyjaśniam przyczyny i przejawy zainteresowana ludowością oraz folklorem w romantyzmie. Analizuję również zachowane fragmenty improwizacji pod kątem występowania w nich cech zbieżnych z oralną twórczością i kulturą ludu. Na podstawie owej analizy można mówić o ludowej proweniencji działań artystycznych A. Mickiewicza, zaś w przypadku Deotymy jedynie o pewnych wpływach i nawiązaniach.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfolkloreen
dc.subjectoral literatureen
dc.subjectimprovisational poetryen
dc.subjectAdam Mickiewiczen
dc.subjectJadwiga Łuszczewskaen
dc.subjectludowośćpl
dc.subjecttwórczość oralnapl
dc.subjectimprowizacjepl
dc.subjectAdam Mickiewiczpl
dc.subjectJadwiga Łuszczewskapl
dc.titleO ludowych wpływach i proweniencji ­XIX-wiecznych improwizacji na przykładzie twórczości oralnej Adama Mickiewicza oraz Jadwigi Łuszczewskiejpl
dc.title.alternativeFolk Influences and Origins of 19th-century Improvisational Poetry: A Study of the Oral Works of Adam Mickiewicz and Jadwiga Łuszczewskaen
dc.typeArticle
dc.page.number185-201
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Antropologii Kulturowej i Krytycznych Studiów nad Dziedzictwempl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesAustin J.L., Jak działać słowami?, [w:] idem, Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993.pl
dc.referencesBartmiński J., O języku folkloru, Wrocław–Warszawa–Kraków 1973.pl
dc.referencesBurszta J., Chodakowski. Mit słowiańskości i ludowości, [w:] idem, Chłopskie źródła kultury, Warszawa 1985.pl
dc.referencesBystroń J.S., Publiczność literacka, Warszawa 2006.pl
dc.referencesCzupiłka J., O performatywności XIX-wiecznych improwizacji, „Fragile” 2016, nr 3.pl
dc.referencesGłowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Słownik terminów literackich, Wrocław 2008.pl
dc.referencesGórski R., Ludoznawstwo epoki Mickiewicza, [w:] Ludowość u Mickiewicza, red. J. Krzyżanowski, R. Wojciechowski, Warszawa 1958.pl
dc.referencesImprowizacja, [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. A. Kowalczykowa, J. Bachórz, Wrocław 2002.pl
dc.referencesKrzyżanowski J., Dzieje literatury polskiej, Warszawa 1969.pl
dc.referencesKrzyżanowski J., Od literatury ludowej do narodowej, [w:] idem, Sztuka słowa, Warszawa 1984.pl
dc.referencesKulczycka-Saloni J., Życie literackie Warszawy w latach 1864–1892, Warszawa 1970.pl
dc.referencesŁuszczewska J., Pamiętnik Deotymy (1834–1897), Warszawa 1968.pl
dc.referencesMickiewicz A., Improwizacje dla przyjaciół, [w:] Dzieła – wiersze, t. 1, Warszawa 1919.pl
dc.referencesMickiewicz A., Wiersze, Warszawa 1970.pl
dc.referencesPuchalska I., Improwizacja poetycka w kulturze polskiej XIX wieku na tle europejskim, Kraków 2013.pl
dc.referencesPuszkin A., Egipskie noce, [w:] idem, Opowieści, Warszawa 1954.pl
dc.referencesRościszewski M., Gry i zabawy towarzyskie. Wskazówki do przyjemnego spędzania czasu w domu i poza domem, Warszawa 1900.pl
dc.referencesRymkiewicz J.M., Siwicka D., Witkowska A., Mickiewicz – encyklopedia, Warszawa 2010.pl
dc.referencesStefanowska-Treugutt Z., Wielka – tak, ale dlaczego improwizacja, [w:] eadem, Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Warszawa 2001.pl
dc.referencesŚwirko S., Filomaci a folklor, [w:] Ludowość u Mickiewicza, red. J. Krzyżanowski, R. Wojciechowski, Warszawa 1956.pl
dc.referencesWeintraub W., Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998.pl
dc.referencesWojciechowski R., W kręgu żywej kultury, [w:] Ludowość u Mickiewicza, red. idem, J. Krzyżanowski, Warszawa 1956.pl
dc.referencesDeotyma, Improwizacje i poezje, Warszawa 1858. https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/179800/edition/183901/content.pl
dc.referencesKalicki W., 25 grudnia 1840. Pojedynek wieszczów na francuskich salonach. https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,8863370,25-grudnia-1840-pojedynek-wieszczow-na-francuskich-salonach.html.pl
dc.contributor.authorEmailjustyna.czupilka@filhist.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.31.08
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0